آرش عزیزی

رقابت بر سر شهرداری تورنتو همچنان در راه است و با این‌که بیش از شش ماه به انتخابات باقی مانده، خطوط نبرد کم و بیش مشخص شده‌اند. به نظر می‌رسد چهار نامزد اصلی از این قرارند: جورج اسمیترمن،‌ معاون سابق نخست‌وزیر انتاریو؛ روکو راسی، سازمانده‌ی سابق حزب لیبرال فدرال؛ جو پانتالونه، معاون دیوید میلر، شهردار کنونی و حامی میراث او؛ و راب فورد، نماینده‌ی راست‌گرای اتوبیکو در شورای شهر.

پس از آن‌ها با کمی فاصله جورجیو مامولیتی، عضو شورای شهر و نماینده سابق مجلس انتاریو و سارا تامسون، تنها نامزد مطرح زن و ناشر مجله‌ی وومنز پست قرار گرفته‌اند. نمی‌توان شانس چندان برای مامولیتی یا تامسون قائل شد، اما آن‌ها فعلا موفق شده‌اند به قدری اخبار ایجاد کنند که در رسانه‌ها مطرح باشند و می‌توانند بر روند پیشرفت انتخابات تاثیر بگذارند.

اسمیترمن علیه فورد

جورج اسمیترمن در بیشتر نظرسنجی‌ها در صدر آرا است، اما نکته‌ای که باعث شده بعضی به او حمله کنند این است که تا به حال کمتر سر و صدایی ایجاد کرده و پلاتفرم‌های عملی از خود ارائه نکرده. روکو راسی در این مورد مشخصا به او حمله کرد.

اسمیترمن برای جبران این کسری، بروس دیویس، رئیس اداره مدارس تورنتو، را به عنوان مدیر کمپین انتخاباتی خود منصوب کرده است.

هفته گذشته اسمیترمن از نکته‌ای که مشخص است می‌تواند به نفع او عمل کند علیه راب فوردِ راست‌گرا استفاده کرد. او به گفته‌های جنجالی راب فورد در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد که گفته بود: “ایدز خیلی هم قابل پیش‌بینی است. به شرط این‌که اهل سرنگ نباشی و هم‌جنس‌گرا هم نباشی احتمالا ایدز نمی‌گیری.” و در پاسخ به افزایش مبتلایان مونث به ایدز گفته بود: “شاید زن‌ها دارند با مردهای دوجنس‌گرا می‌خوابند.” اسمیترمن، که خود هم‌جنس‌گرا است، با اشاره به این گفته‌های فورد آن ‌را “مشمئزکننده” خواند و شخصیت او را زیر سئوال برد. اسمیترمن از این گفت که چطور فورد می‌خواهد شهردار شهری به “تنوع” تورنتو شود. جو پانتالونه نیز از این مضمون حمایت کرد و به فورد حمله کرد، اما راسی و تامسون که در صحنه حاضر بودند عکس‌العملی نشان ندادند و راب فورد نیز با عجله گفت که باید در جلسه‌ی پرسش و پاسخی در اسکاربورو حاضر شود و بدون پاسخ به سئوال خبرنگاران سالن را ترک کرد.

چه کسی مذهبیتر است؟

شورای بین مذاهب منطقه‌ی تورنتو جلسه‌ی مناظره‌ای بین نامزدها ترتیب داده بود که در آن به نظر می‌آمد نامزدها با هم مسابقه‌ی مذهبی بودن گذاشته‌اند، چرا که همه به نوعی از نیاز به افزایش همکاری با گروه‌های مذهبی می‌گفتند. روکو راسی البته گوی سبقت را از همه ربود چرا که در جواب مسیحی پروتستانی که می‌گفت به نظر می‌آید “خدا شهرداری را رها کرده”، راسی گفت: “خدا شهرداری را رها نکرده، شهرداری خدا را رها کرده”. راسی تاکید کرد که کاتولیک رومی دوآتشه است و نه تنها در کودکی به مدرسه اوانجلیکی یکشنبه‌ها رفته، که با خاخامی درس خوانده و حتی یک سال را هم در صومعه‌ی ذن‌مذهبی در جنوب کالیفرنیا گذرانده است.

اسمیترمن در این جلسه بیشتر سعی کرد پلاتفرم خود را روشن کند و گفت در سمت شهرداری گروه‌های مذاهب را گرد هم می‌آورد، به اهداف مشترک برای عدالت اجتماعی و توسعه اجتماعی می‌رسد و آن‌ها را جمع می‌کند تا به بی‌خانمان‌ها و معتادها و سایر کسانی که در حاشیه جامعه هستند کمک کنند. اسمیترمن در ضمن گفت شهر باید رویدادهای مذهبی و فرهنگی را به رسمیت بشناسد و گفت “نباید اسم درخت کریسمس درخت تعطیلات باشد”.

راب فورد به سابقه‌اش به عنوان مربی داوطلبانه‌ی فوتبال کانادایی در دبیرستانی کاتولیک در اتوبیکو و همکاری‌هایش با کشیش‌ها برای کمک به جوانان اشاره کرد. فورد در ضمن گفت که وقتی پدر فقیدش مرد ۱۹ ساله مسلمانی را از مراکش آورده تا با خانواده‌شان زندگی کند، او فرصت یافته که بخش‌هایی از قرآن را بخواند.

اطلاعاتدرونی

هفته‌ی آینده گزارش شرکت همکاران شهروند در نمایشگاه شورای ملی مطبوعات و رسانه‌های قومی کانادا را می‌خوانید. از آن‌جا که این مراسم در ساختمان شورای شهر تورنتو برگزار می‌شد، خبرنگار شهروند سعی کرد تا آن‌جا که می‌شود سر و گوشی آب دهد و با صحبت با بسیاری از نمایندگان عالیرتبه شهرداری اطلاعات “درونی” در مورد رقابت شهرداری به دست بیاورد. مثلا یکی از بوروکرات‌های عالیرتبه‌ی شهرداری از این گفت که به علت تقسیم آرا، پیش‌بینی نتایج خیلی دشوار است و مردم تا چند ماه آخر نظر خود را معین نمی‌کنند. او در ضمن از این گفت که بسیاری از لیبرال‌ها به جای اسمیترمن از راسی حمایت خواهند کرد و این‌که او به خاطر ماجرای افتضاح مالی در آژانس الکترونیکیِ وزارت بهداشت استان خیلی از حامیانش را از دست داده است.

از دیگر کسانی که در مراسم شهرداری شرکت کرد البته آدام جیامبرونی، نامزد سابق شهرداری بود که چند ماه پیش در میان برملا شدن ماجرای روابط جنسی سئوال‌برانگیزش استعفا داد. جیامبرونی، که همچنان عضو شورای شهر و رئیس تی تی سی است، صحبتی طولانی با خبرنگار شهروند داشت و از جمله ۱۰ دقیقه‌ای به زبان عربی صحبت کردیم تا معلوم شود او عربی را بسیار خوب صحبت می‌کند، البته با لهجه سودانی. جیامبرونی از این گفت که می‌خواهد به سیاست برگردد و “وقتی آدم ۳۳ سالش است، امکان این کار هست” و تاکید کرد علاقه‌ای به سیاست استانی و فدرال ندارد و به سیاست شهرداری برمی‌گردد. او در ضمن از این ابراز تعجب کرد که چرا هیچ یک از نامزدهای شهرداری به جز روکو راسی در مراسم شرکت نجسته‌اند و گفت: “من که کمپین را شروع کردم اولین رویداد را برای جوامع قومی گذاشتم.”