شهروند ـ لیلا مجتهدی: یکشنبه ۱۷ اپریل ۲۰۱۱ جامعه ی بهائیان مارکهام مراسم یادبودی برای خانم اشرف سبحانی در “هتل وستین” تورنتو برگزار کرد. این مراسم با حضور بیش از ۵۰۰ تن به دو زبان فارسی و انگلیسی و بسیار منظم برگزار شد.

خانم اشرف سبحانی همسر آقای جمال الدین خانجانی ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ بر اثر بیماری  در سن ۸۱ سالگی در تهران درگذشت. آقای خانجانی یکی از هفت مدیر بهائی زندانی در ایران است که دوران محکومیت خود را در زندان گوهردشت می گذراند. سران جمهوری اسلامی به آقای خانجانی۷۷ ساله، اجازه شرکت در مراسم خاکسپاری همسر و همدردی با خانواده اش را ندادند.

برگزارکنندگان این مراسم ضمن خواندن مناجات از خصوصیات اخلاقی خوب خانم سبحانی و آقای خانجانی از جمله سرپرستی و مراقبت از کودکانی که والدینشان توانایی تأمین خوراک و پوشاک آنان را ندارند، صحبت کرده و از آن ها به نیکی یاد کردند.

همچنین پیام های تسلیت و همدردی “بیت العدل اعظم” و “مرکز ادیان جهان” را به دو زبان انگلیسی و فارسی برای شرکت کنندگان قرائت کردند.

 به گزارش وبسایت خبری جامعه جهانی بهایی هزاران نفر در مراسم تشییع جنازه خانم سبحانی شرکت کردند و ویدیویی هم از این تجمع در خاوران بر روی یوتیوب قرار گرفته است.

جمالالدین خانجانی در کنار فریبا کمالآبادی، مهوش ثابت، وحید تیزفهم، عفیف نعیمی، سعید رضایی و بهروز توکلی، یکی از هفت رهبر جامعه بهائیان ایران است که در اردیبهشت سال ۱۳۸۷ دستگیر شد. خانجانی پیش از آن حداقل سه بار دستگیر و زندانی شده بود. خانم علائی نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل گفت: “زندگی در سه سال گذشته، از زمان آخرین دستگیری او برای همسر و خانواده اش دشواری خاصی داشته است. پس از انتقال آقای خانجانی به زندان گوهردشت در مرداد ماه گذشته، طی کردن حدود ۱۰۰ کیلومتر مسافت رفت و بازگشت هر دو هفته یک بار فشار مضاعفی بر دوش خانواده بود که باید تحمل می کردند.”

جامعه جهانی بهائی محروم کردن آقای خانجانی از شرکت در مراسم تدفین همسرش از سوی دولت جمهوری اسلامی را برخوردی”بسیار ظالمانه” توصیف کرده و می گویند “هیچ نشانی از رافت و عدالت اسلامی در این رفتارها دیده نمی شود.”

 در مرداد ماه سال ۸۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به قضاوت مقیسه، این هفت تن را با اتهامهای جاسوسی برای اسرائیل و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به ۲۰ سال و مجموعا ۱۴۰ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. در ۲۴ شهریور به وکلای مدافع مدیران سابق جامعه ی بهایی «به طور شفاهی» اعلام شد که احکام زندان آنان به نصف کاهش یافته و از بیست سال به ده سال تغییر کرده، اما طی آخرین گزارشها این حکم عینا تایید شده است.

هر یک از هفت مدیر سابق جامعه بهایی، از سوی دادگاه تجدیدنظر به ۲۰ سال حبس محکوم شدند. این حکم به صورت کتبی و در زندان به این هفت نفر ابلاغ شده است.

 

سیاوش خانجانی، مسئول جامعه بهائیان مارکهام

عکس های جمال الدین خانجانی و همسرش به صورت اسلایدشو در مراسم به نمایش درآمد