کوروش آهنی ۱۵ ساله، علاقمند به درس، روزهای خود را با انجام تکالیف مدرسه، تماشای فیلم و گذراندن اوقات فراغت با دوستان سپری می کند، اما او پر سرعت ترین شناگر کلوپ ریچموند هیل، تورنتو و انتاریو است…

شهروند ۱۱۹۳ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


معرفی یکی از نوجوانان ایرانی به عنوان الگویی برای خانواده ها و افتخاری برای کامیونیتی ایرانیان، مایه مباهات هر ایرانی است. کوروش آهنی ۱۵ ساله، علاقمند به درس، روزهای خود را با انجام تکالیف مدرسه، تماشای فیلم و گذراندن اوقات فراغت با دوستان سپری می کند. لیکن فاکتوری او را از دیگر جوانان هم سن  و سال خود متمایز می کند؛ او پر سرعت ترین شناگر کلوپ ریچموند هیل، تورنتو و انتاریو است.

او شنا را در سن هشت سالگی آغاز کرد و همیشه عاشق شنای سرعت بود. کورش این فن را در آکواتیک کلاب ریچموند هیل آموخت و هم اکنون در سطح ملی به فعالیت می پردازد. از دستاوردهای کورش می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ـ او در تابستان ۲۰۰۶ درسن ۱۳ سالگی توانست در استان انتاریو به کسب رتبه ششم در شنای ۲۰۰ متر و هفتم در ۲۰۰ متر کرال پشت نائل شود. در همان تابستان او به مسابقات ملی راه پیدا کرد و در سطح استانهای کلگری و آلبرتا در شنای ۲۰۰ متر کرال پشت مقام چهارم و در ۱۰۰ متر همان رشته مقام هشتم را از آن خود کرد.

ـ در ۱۴ سالگی در شنای ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر کرال پشت مقام سوم ، در ۲۰۰ متر مقام پنجم و در ۴۰۰ متر مقام هشتم را به دست آورد. در تابستان ۲۰۰۷ در مسابقات سراسری کانادا در ۱۰۰ متر کرال پشت و ۱۵۰۰ متر آزاد مقام هفتم و در ۲۰۰ متر کرال پشت موفق به کسب مقام هشتم شد.

ـ در ۱۵ سالگی به عنوان عضو تیم ملی جوانان شنای کانادا برگزیده شد و در ۵۰ متر کرال پشت مقام دوم، در ۱۰۰ متر مقام سوم و در ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر مقام هشتم را کسب کرد.

او که از ۱۳ سالگی با تکیه بر فاکتور سرعت در شنا، تمرینهای زیادی داشت، هم اکنون به عضویت تیم ملی جوانان کانادا درآمده  است و خود را برای مسابقات ملی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در مونترال آماده می کند.

مربیان کورش که توانایی و استعداد لازم را در او یافته اند او را برای المپیک بعدی آماده می کنند. بدین منظور او برنامه ها و روشهای خاصی را در زندگی روزمره خود پیش گرفته است و مدت زمان این برنامه از سپتامبر ۲۰۰۸ تا آگوست ۲۰۱۲ خواهد بود. از جمله:

 هفته ای هشت الی نه ساعت تمرین در آب و دو ساعت تمرین خارج از آب، شنا کردن حدود ۴۰ الی ۶۰ کیلومتر در هفته و ۴۸ هفته در سال و ورزش های قدرتی و انعطافی از برنامه های اصلی کوروش است. او سالانه در ۱۵ مسابقه شنا شرکت خواهد کرد. او در سه کمپ تمرینی در ماه دسامبر، تعطیلات مارچ  و ماه جولای شرکت خواهد داشت و تمرین های این قهرمان جوان به مرور افزایش پیدا می کند . این ورزشها شامل دو، دوچرخه سواری، تنیس، بسکتبال، فوتبال و یوگا است. او باید تحت نظر متخصص تغذیه بوده و از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار باشد.

تمرین های کورش زیر نظر مربیان  کارآزموده انجام می شود و علاوه بر فعالیت های ورزشی او در درس خواندن نیز کوشاست. این برنامه فشرده چهار ساله دورنمایی دشوار دارد لیکن کورش امیدوار است با راهنمایی مربیان و حمایت والدینش به بهترین وجه این دوران را سپری کند. دولت نیز با تقبل هزینه ها  او را به سمت سوی قهرمانی می کشاند. در ضمن او از برنامه منتورینگ نیز استفاده می کند. بدین معنا که با ورزشکاران موفقی که در المپیک و مسابقات جهانی رتبه آورده اند ارتباط برقرار می کند و از تجربیات آنان بهرمند می شود. با حمایت های دولتی، بسیاری از کودکان و نوجوانان می توانند استعداد های بالقوه خود را بالفعل کرده و به کشور خدمت کنند. کورش نه تنها یک قهرمان است و در المپیک بعدی رتبه کانادا را بالاتر می برد، بلکه مایه افتخار تمامی ایرانیان و الگوی خوبی برای فرزندان ماست.