پنجم تا۱۲ ژانویه۲۰۱۲ 

معاون بازرگانی سایت نطنز در انفجار بمب در تهران کشته شد

 بی بی سی: انفجار بمب در تهران دست کم یک کشته برجای گذاشته و به گفته برخی مقامات و رسانه های حکومتی، فرد مقتول با تاسیسات هسته ای ایران مرتبط بوده است.

روز چهارشنبه، ۲۱ دی (۱۱ ژانویه)، خبرگزاری های داخلی ایران گزارش کردند که در انفجاری که حدود ساعت ۸:۳۰ دقیقه بامداد به وقت محلی، در میدان گل، ابتدای خیابان گل نبی، واقع در منطقه خیابان سید خندان در تهران روی داد، فردی به نام مصطفی احمدی روشن کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری فارس، عامل انفجار را یک بمب مغناطیسی گزارش کرد که در سمت در راننده، به بدنه یک دستگاه اتومبیل پژو ۴۰۵ چسبانده و سپس منفجر شد.

ظاهرا این بمب مغناطیسی را یک موتور سوار به بدنه اتومبیل چسباند و از محل گریخت.

مصطفی احمدی روشن

این اتومبیل حامل فرد مقتول بوده و به گفته خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – یکی از زخمی های این انفجار یک رهگذر هشتاد و پنج ساله و نفر دیگر سرنشین اتومبیل بمب گذاری شده بوده اند که به بیمارستان انتقال یافتند.

در نخستین گزارش در مورد این حادثه، تلویزیون انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به دولت ایران، در یک خبر فوری گفته بود که “در بمب گذاری در شمال تهران، یک استاد دانشگاه کشته شده است.”

ساعاتی بعد، خبرگزاری فارس به نقل از یکی از همکاران مصطفی احمدی روشن نوشت که فرد کشته شده با او در “یک پروژه مشترک در خصوص ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گاز” فعالیت می کرده است.

به گفته این منبع خبری، مقتول این حادثه در سال ۱۳۷۷ تحصیل در رشته مهندسی شیمی را در دانشگاه صنعتی شریف در تهران آغاز کرد و در سال تحصیلی ۸۲-۱۳۸۱ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

پیشتر، خبرگزاری فارس گفته بود که مصطفی احمدی روشن، متولد ۱۳۵۸، در رشته نفت از دانشگاه شریف فارغ التحصیل شده بود.

ماشین احمدی روشن که با نصب بمب بر بدنه آن منفجر شد

به نوشته فارس، مصطفی احمدی روشن متاهل بود و همسرش نیز در مرحله کارشناسی ارشد رشته شیمی در دانشگاه شریف تحصیل می کند.

در پی انتشار خبر ترور مصطفی احمدی روشن، خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، نوشت که وی با برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ارتباط داشته است.

در بیانیه دانشگاه صنعتی شریف آمده است که مصطفی احمدی روشن، در سال ۱۳۸۰ در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها همکاری داشت و هنگام ترور، “معاون بازرگانی سایت [غنی سازی اورانیوم در] نطنز بود.”

در مورد انگیزه و عوامل این بمب گذاری، خبرگزاری فارس به نقل از صفرعلی براتلو، دبیر شورای تامین استان تهران، نوشته است که بمب مغناطیسی به کار رفته در انفجار خودرو پژو، از نوع بمب هایی بوده است که “قبلا نیز برای ترور دانشمندان از آنها استفاده می شده و در واقع کار صهیونیست هاست.”

اشاره آقای براتلو به ترور مجید شهریاری و ترور نافرجام فریدون عباسی، استادان فیزیک دانشگاه شهید بهشتی است که در آذر سال ۱۳۸۹ روی داد و مقامات جمهوری اسلامی آن را به توطئه خارجی برای جلوگیری از پیشرفت برنامه های هسته ای ایران نسبت دادند.

براتلو بمب گذاری روز چهارشنبه را با انتخابات مجلس مرتبط دانسته و گفته است که “دشمنان احساس کرده اند تحریم ها و فشارهای تحریم به تنهایی پاسخ نمی دهد، تلاش می کنند با این ترورها، فضا را امنیتی کرده و کاهش مشارکت در انتخابات را رقم بزنند.”

همچنین خبرگزاری ایرنا گزارش کرده است که شهاب الدین صدر، نایب رئیس دوم مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه و در حالیکه نمایندگان علیه آمریکا و اسرائیل و مجاهدین خلق شعار می دادند، گفت که “جنایتکاران خود فروخته و مزدوران استکبار جهانی، یکی دیگر از اساتید برجسته کشور را به شهادت رساندند” و تاکید کرد که “این ترورهای کور ایادی آمریکا و اسرائیل هیچ تاثیری بر حرکت ملت ما ندارد.”

گفتنی ست از میان افراد ترور شده، تنها نام فریدون عباسی دوانی، که در حال حاضر ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را برعهده دارد، در فهرست افراد تحت تحریم شورای امنیت دیده می شود.

 رد صلاحیت بیش از ۵۰ نماینده مجلس کنونی برای انتخابات

 رادیو آلمان: برخی از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی از جمله علی مطهری، نماینده منتقد دولت، از سوی وزارت کشور برای شرکت در انتخابات پیش رو رد صلاحیت شدند. «مخالفت با دولت» دلیل این اقدام هیئت‌های اجرایی وزارت کشور خوانده می‌شود.

فرصت هیئت‌های اجرایی وزارت کشور جمهوری اسلامی برای بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم روز دوشنبه (۹ ژانویه/ ۱۹ دی) به پایان رسید. نتایج این بررسی‌ها به هیئت‌های نظارت شورای نگهبان و داوطلبان ارسال می‌شوند.

علی مطهری، نماینده‌ی اصولگرای منتقد دولت در مجلس هشتم، با استناد به بند یک و سه ماده ۲۸ قانون انتخابات رد صلاحیت شده است. این دو بند از قرار معلوم مربوط به «اعتماد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران» و «ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه» هستند.

مطهری از نمایندگان پیگیر سئوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس بود که پس از مدتی کشمکش بر سر اعلام وصول سئوال از سوی هیئت رئیسه مجلس و همچنین پس گرفتن امضای نمایندگان موافق با سئوال، از نمایندگی استعفا کرد. او البته در ادامه استعفای خود را پس گرفت.

مطهری به خبرآنلاین گفته است که «فعلا قصد اعتراض» به عدم تأیید صلاحیت خود را ندارد. به گفته‌ی مطهری، صلاحیت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس هشتم از سوی هیئت‌های اجرایی وزارت کشور رد شده و «این مساله باعث تعجب همه شده است».

نادرقاضی‌پور، نماینده‌ی ارومیه در مجلس کنونی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس رد صلاحیت خود را تأیید کرده و افزوده است که صلاحیت «عباس‌پور، کاتوزیان، جعفرزاده، علیخانی، محجوب، مطهری تهران [علی مطهری]، دلخوش، قنبری، مطورزاده و عباسعلی نورا» نیز از سوی هیئت‌های اجرایی برای انتخابات اسفندماه رد شده است.

بر اساس شنیده‌های قاضی‌پور، صلاحیت «حداقل ۵۰ نماینده فعلی» تأیید نشده است. نادر قاضی‌پور هم از نمایندگان منتقد دولت است که طرح تحقیق و تفحص از شرکت خودروسازی سایپا را پیگیری می‌کرد.

فاطمه آجرلو، نماینده‌ی کرج به دلیل داشتن پرونده قضایی در ارتباط با ماجرای عباس پالیزدار رد صلاحیت شد. صلاحیت حسن کامران، دیگر نماینده‌ی مرتبط با این ماجرا اما از قرار تأئید شده است. پالیزدار به دلیل “افشاگری”هایی درباره برخی از مقام‌های بلندپایه‌ی جمهوری اسلامی در بهار ۱۳۸۷ دستگیر و روانه‌ی زندان شد. وی خود را دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس از قوه‌ی قضائیه معرف کرده بود.

صفرعلی براتلو، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، از «انصراف»، «عدم احراز [شرایط نمایندگی]» یا «رد صلاحیت» ۳۱۹ داوطلب از استان تهران خبر داده است. صلاحیت ۷۴۷ نیز تأئید شده است.

به گفته‌ی براتلو در مجموع هزار و ۶۶ نفر از استان تهران برای ورود به مجلس داوطلب شده بودند.

پیمان فروزش، نماینده‌ی زاهدان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس که خود نیز رد صلاحیت شده، به خبرگزاری ایلنا گفته است که رد صلاحیت‌ها «نتیجه سئوال از احمدی‌نژاد» بوده است. فروزش نیز به همان دلیلی از حضور در رقابت‌های انتخاباتی منع شده که علی مطهری منع شده بود.

داریوش قنبری، نماینده‌ی ایلام و رئیس فراکسیون “خط امام” مجلس شورای اسلامی که نام او هم در فهرست رد صلاحیت‌شده‌ها دیده می‌شود، به پایگاه اینترنتی “بازتاب امروز” گفته است: «یک نفر زنگ زد گفت بیا نامه رد صلاحیتت را بگیر». وی با تأکید بر این‌که این روش، روش معمولی برای اعلام دلایل رد صلاحیت نیست، افزود: «باید دید هیئت اجرایی چه استنادی برای این نوع رد صلاحیت فله‌ای دارد».

محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، رد صلاحیت «نمایندگان منتقد دولت» را «اقدامی تنگ‌نظرانه» دانسته است.

خبرگزاری فارس به نقل از مصطفی محمد نجار، وزیر کشور دولت دهم، از «کاهش ۲۳ درصدی رد صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس نهم نسبت به دوره قبل» خبر داده است. به گفته‌ی وزیر کشور، «از کل آمار ثبت‌نام‌ها در مجلس نهم که ۵ هزار و ۴۰۵ نفر بودند، به غیر از کسانی که از انتخابات انصراف دادند ۱۷ درصد رد صلاحیت داشتیم». نجار رد صلاحیت در انتخابات مجلس هشتم را ۴۰ درصد دانسته است.

منصور حسینی، دبیر فراکسیون اقلیت مجلس، به خبرآنلاین گفته است که صلاحیت «تعداد محدودی» از نمایندگان اصلاح‌طلب برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس نهم تأیید شده است.

این نخستین مرحله از بررسی صلاحیت داوطلبان حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. داوطلبان رد صلاحیت شده ۴ روز فرصت دارند اعتراض خود به نظر هیئت‌های اجرایی وزارت کشور را به هیئت‌های نظارت استان اعلام کنند. این نمایندگان در صورت رد صلاحیت دوباره می‌توانند ظرف مدت یک هفته به شورای نگهبان اعتراض کنند. تصمیم‌گیر نهایی در مورد صلاحیت نمایندگان شورای نگهبان است.

تبلیغات انتخاباتی داوطلبانی که در نهایت از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شوند، از چهارم اسفند آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت پیش از برگزاری انتخابات – ۱۲ اسفند – ادامه خواهد داشت.

چین درخواست آمریکا برای تحریم نفتی ایران را نپذیرفت

 بی بی سی: در حالی که تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری آمریکا به چین سفر کرده تا در ملاقات با رهبران این کشور حمایت آنها را در اعمال تحریم بر صنعت نفت ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور جلب کند، مقامات چینی مخالفت خود را با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران اعلام کرده اند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین گفته است خرید نفت از ایران به مسائل هسته ای ارتباطی ندارد و غیرمعقولانه است که کشورها بر چنین موضوعی پافشاری کنند.

چین خریدار تقریبا یک سوم از نفت صادراتی ایران است و تاکنون تمامی اقدامات یکجانبه آمریکا را در جهت اعمال تحریم علیه ایران رد کرده است.

دو کشور چین و آمریکا وعده داده اند در جهت بهبود اقتصاد جهان با هم همکاری کنند.

در همین حال چین روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه از ایران خواست تا در مورد غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته ای این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته باشد.

قرار است گایتنر در ادامه سفر به کشورهای آسیایی پنج شنبه (۱۲ ژانویه) به ژاپن سفر کرده و با نخست وزیر و وزیر خارجه ژاپن دیدار کند.

چین، کره جنوبی و ژاپن از مهم‌ترین خریداران نفت خام ایران هستند.

 

نجات شش ملوان دیگر ایرانی توسط یک کشتی آمریکایی

 رادیو فردا: وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه شنبه اعلام کرد یک کشتی نیروی دریایی آمریکا شش ملوان ایرانی که لنج آنها غرق شده بود را در خلیج فارس نجات داده است. این دومین بار طی یک هفته است که نیروی دریایی آمریکا به ملوانان ایرانی کمک می کند.

پنتاگون می گوید یکی از ملوانان ایرانی دچار سوختگی شده است.

ملوانان آمریکایی ماهیگیران ایرانی را نجات دادند

به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی می گوید: این اتفاق پیش از طلوع آفتاب روز سه شنبه رخ داده است و ملوانان ایرانی پس ازآب گرفتگی موتورخانه لنج شان برای درخواست کمک نورافشان هایی را روشن کرده تا از این طریق کشتی در حال عبور امریکایی به کمک آنها برود.

طبق این گزارش این لنج در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر عراقی ام القصر غرق شده است.

این مقام آمریکایی همچنین گفته است: «مونومی»، شناور گارد ساحلی آمریکا، به کمک آنها رفته و آب، پتو و غذا در اختیار این ملوانان قرار داده است و همچنین یکی از ملوانان مجروح شده را مداوا کرده است.

در بیانیه نظامی نیروی دریایی آمریکا آمده است: حکیم حمیداویی، مالک این لنج ایرانی به نام «یا حسن»، از کمک نیروی دریایی آمریکا تشکر کرده است.

نیروهای آمریکایی این شش ملوان ایرانی را از طریق قایقی به «ناجی ۷»، شناور گارد ساحلی ایران تحویل داده اند.

هفته گذشته نیز یک ناو امریکایی، سیزده ملوان ایرانی را از دست دزدان دریایی سومالیایی نجات داد.

واحدهایی از ناو «یو اس اس کید»، از شناورهای اسکورت ناو هواپیمابر «یواس اس جان سی استینس»، به کمک یک لنج ایرانی که به تصرف دزدان دریایی درآمده رفتند و سرنشینان آن را آزاد کردند. این نیروها ۱۵ دزد دریایی مسلح را بازداشت و ۱۳ ملوان ایرانی را که هفته ها در اسارت دزدان دریایی بودند، آزاد کردند.

یکی از ملوانان ایرانی گفته بود که کشتی ماهیگیری ایرانی پیش از یکماه پیش توسط دزدان دریایی ربوده شده به عنوان «کشتی مادر» برای عملیات دزدان از آن استفاده می شد.

در واکنش به این رویداد، لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا، نیز با تجلیل از اقدام نیروی دریایی این کشور برای نجات ملوانان ایرانی، گفته بود: «مشخص شد به رغم اینکه آنها اکثرا به دنبال تحریک ما هستند، ایالات متحده، آنچنانکه باید، در اینگونه شرایط واکنشی بسیار انساندوستانه و مسئولانه از خود نشان می‌دهد.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز ضمن استقبال از این اقدام، گفته بود: «تلاش برای رهایی دریانوردان از محاصره دزدان دریایی سومالی اقدامی انساندوستانه بوده و همه کشورها باید چنین تلاشی برای مقابله با دزدی دریایی داشته باشند.»

 

ترکیه چهار کامیون مظنون به حمل تسلیحات از ایران به سوریه را توقیف کرد

 

رادیو فردا: مقامات گمرک استان «کیلیس» ترکیه اعلام کردند که روز سه شنبه چهار کامیون حامل تسلیحات را شناسایی و متوقف کرده اند که ظن آن می رود مشغول حمل تسلیحات از ایران برای سوریه بوده اند.

استاندار «کیلیس» گفت که پس از دریافت اطلاعاتی مربوط به محموله مشکوک این کامیونها، پلیس آنها را در یک گذرگاه مرزی در جوار مرز ترکیه و سوریه متوقف و محموله های آنها را ضبط کرده است.

کارشناسان از آنکارا پایتخت ترکیه برای بررسی این محموله به محل اعزام شده اند.

دولت ترکیه از ماه نوامبر تحریم های اقتصادی را در مورد رژیم بشار اسد به اجرا گذاشته است. از چند ماه قبل از آن نیز در اعتراض به سرکوب شدید اعتراضات مخالفان حکومت سوریه که از ماه مارس سال گذشته آغاز شده صادرات تسلیحات به سوریه را ممنوع کرده است.

دولت ترکیه روابط نسبتا دوستانه خود با حکومت بشار اسد را قطع کرده و از چند ماه پیش اردوگاه هایی را در نواحی مرزی خود با سوریه احداث کرده است و پناهجویان سوری که از حوادث خشونت آمیز در آن کشور گریخته اند در این اردوگاه ها مستقر شده اند.

تحت تاثیر تداوم سرکوب خشونت آمیز مخالفان عضویت رژیم سوریه در جامعه عرب نیز به حالت تعلیق درآمده و حکومت بشار اسد اکنون به غیر از جمهوری اسلامی دوست دیگری در سطح منطقه ندارد.

روابط دولت های ایران و سوریه شاید دیرپاترین اتحاد استراتژیک بین دو کشور منطقه باشد. آنها در لبنان و بحران خاورمیانه سیاست و اهداف مشترکی دارند.

همچنین حکومت سوریه در کنترل اقلیت علوی هاست و این تمایز مذهبی با اکثریت جمعیت سنی آن کشور پیوندهای رژیم بشار اسد با حکومت اسلامی در ایران را تقویت کرده است.

 

وزیر ارشاد:از نظر دولت کار خانه سینما تمام است

بی بی سی: محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد ایران در واکنش به برخی انتقادها و اعتراض ها در مورد انحلال خانه سینما از سوی این وزارتخانه گفت این موضوع “از نظر دولت تمام شده” است و از مخالفان خواست به جای مخالفت به قانون پایبند باشند.

حسینی مخالفت ها با منحل کردن خانه سینما توسط وزارت ارشاد را سیاسی خواند و گفت “برخی در این خصوص دچار توهم هستند و استدلال‌های آنان غیرمنطقی و بیشتر به تمسخر و جوسازی شبیه است.”

وزیر ارشاد ضمن تاکید مجدد بر قانونی بودن انحلال خانه سینما گفت که “نیروهای ارزشی و متعهد عرصه سینما” و کمیسیون فرهنگی مجلس این اقدام را تایید کرده اند.

در روزهای گذشته صحبت های دو نماینده مجلس ایران که نسبت به انحلال خانه سینما اعتراض داشتند، رسانه ای شده است؛ احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس و از منتقدان دولت محمود احمدی نژاد و مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح طلب سمنان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس.

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته بود با اینکه بر اساس قانون اساسی احزاب و تشکل ها مجاز هستند در چارچوب قوانین موضوعه فعالیت داشته باشند، به شکل غیرقانونی در خانه احزاب را بستند و الان هم نوبت خانه سینماست.

آقای حسینی همچنین با اشاره به بیانیه برخی اصناف در مخالفت با انحلال خانه سینما، این بیانیه ها را “فاقد دلیل حقوقی” دانست، اما مشخص نکرد که منظورش از”دلیل حقوقی” چیست و چرا بیانیه باید حاوی دلیل حقوقی باشد.

وزیر ارشاد هدف از صدور این بیانیه را “جوسازی و تشویش اذهان عمومی” عنوان کرد و گفت: “در این خصوص هنرمندان و دست‌اندرکاران متعهد عرصه سینما پاسخ لازم را به آنها داده و خواهند داد.”

واکنش سینماگران

بسیاری از سینماگران یا با نامه یا بیانیه و گفت وگو به بسته شدن خانه سینما اعتراض کرده اند.

عزت الله انتظامی، محمدرضا درویش، رضا کیائیان، کمال تبریزی و … متن کوتاه رخشان بنی اعتماد اما رساترین انتقاد است که به نقل از سایت خبرنگاران سبز در زیر می خوانید

“خانه سینما، فقط یک ‌مکان نیست که به حکمی در آن بسته شود. «خانه سینما»، برآیند تلاشی طولانی برای رسیدن به مجمعی از تشکل‌های صنفی است. «خانه سینما»، ملکی اجاره‌ای نیست که صاحب ملکی حکم تخلیه آن را بدهد. «خانه سینما»، خانه‌ای ساخته ‌شده به دست تک‌تک اهالی خانواده است که مالکیتش نه به سند شش‌دانگ منگوله‌دار که متکی به نیروی اندیشه سازندگانش، غیرقابل واگذاری و تخلیه است. به همین جهت بسته شدن «خانه سینما» را امر غیرممکن بدانید که اگر ساختمان شماره یک خیابان سمنان و ساختمان شماره دو خیابان وصال حکم به قفل بگیرد، خانه ما در اتحاد اهالی خانواده سینما پا برجاست، حتی اگر موقتا مکانی برای گردهم آمدن نداشته باشیم، هیچ مصوبه‌ای، یارای قفل زدن بر باور ما، به پابرجایی خانواده سینما را ندارد.”

 

وزیر اطلاعات از دستگیری «چند اخلالگر انتخاباتی» خبر داد

 رادیو فردا: وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری افرادی به اتهام «جاسوسی» خبر داده و گفته است که این اشخاص قصد «اجرای برنامه‌های آمریکا» در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران را داشتند.

به گزارش ایسنا، حیدر مصلحی، شامگاه یکشنبه پس از جلسه هیات دولت

توضیح داد: «جاسوسان دستگیر شده از طریق فضای مجازی با خارج از کشور ارتباطاتی داشتند که بعد از کامل شدن اطلاعات در خصوص اقدامات آن‌ها، اقدام به دستگیری کردیم.»

خبر دستگیری افرادی به اتهام جاسوسی، روز یکشنبه نخستین بار از سوی وب سایت باشگاه «خبرنگاران جوان» وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران منتشر شد که این وب سایت تعداد افراد دستگیر شده را «چهار تن» اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک مقام امنیتی آگاه گزارش داده بود که افراد مزبور با استفاده از «وسایل و تجهیزات پیشرفته با ارتباطات پنهان که اخیرا از بیگانگان دریافت کرده بودند»، در حال «طراحی شبکه‌ها و اجرای ساز و کارهایی برای انجام اقدامات ضد امنیتی در آستانه انتخابات» و «سازماندهی هسته‌های خاصی برای فراخوان‌های اینترنتی و ایجاد آشوب و اغتشاش» بودند.

مقام‌های ایرانی هر از چند گاهی از دستگیری افرادی خبر می‌دهند که به گفته آن‌ها برای اسرائیل یا آمریکا جاسوسی می‌کردند، اما به طور معمول اطلاعات چندانی در مورد پرونده این افراد در خبرگزاری‌های ایران منتشر نمی‌شود.
با نزدیک شدن زمان انتخابات گزارش‌ها حاکی از اوج گرفتن کنترل کاربران اینترنتی و سانسور فضای مجازی در ایران است.

در همین زمینه پلیس سایبری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی معروف به «فتا»، اخیرا در اطلاعیه‌ای حاوی چندین دستورالعمل برای صاحبان کافی‌نت‌ها اعلام کرد که از این پس استفاده از کافی‌نت‌ها در ایران فقط با کارت شناسایی معتبر، «ترجیحا کارت ملی»، و دادن مشخصات و شماره تلفن ممکن است.

همزمان مدیر وزارت ارشاد اسلامی در ایران نیز از «طرح پالایش ۳۰ هزار سایت و وبلاگ» در ایران خبر داده است که قرار است تا روز ۱۲ بهمن‌ماه، به پایان و نتیجه برسد.

در این راستا، گزارش‌ها حاکی است که طرح ایجاد و توسعه شبکه ملی اینترنت نیز در دست اجرا است؛ طرحی که به گفته رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات، «جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت ایمیل‌ها در داخل کشور» یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی آن است.

 

دادگاه انقلاب شهروند آمریکایی ایرانی تبار را به اعدام محکوم کرد

 بی بی سی: روز دوشنبه، ۱۹ دی (۹ ژانویه)، خبرگزاری های داخلی گزارش کردند که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی، پس از رسیدگی به پرونده اتهامی امیر میرزایی حکمتی، او را “در رابطه با اتهام همکاری با دولت متخاصم و عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا و همچنین تلاش برای متهم سازی ایران در تروریسم، محارب و مفسد فی الارض تشخیص داده و برای او حکم اعدام صادر کرده است.”

در کیفرخواستی که نماینده دادستان با استناد به “گزارش های مدیرکل حقوقی معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات و اقاریر خود متهم” در جلسه دادگاه قرائت کرد، امیر حکمتی به همکاری با آمریکا و سازمان سیا علیه جمهوری اسلامی متهم شده است.

براساس گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، متهم پرونده در برابر سئوالات قاضی “از خود دفاع کرد و ضمن اقرار به انگیزه خود برای نفوذ در سیستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به سازمان جاسوسی سیا، اظهار داشت که در این ماموریت، فریب سازمان جاسوسی آمریکا را خوردم.”

در این جلسه، متهم پرونده گفت که “هر چند با ماموریت نفوذ در سیستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و تبدیل شدن به یک منبع خبری برای سیا وارد ایران شده بودم، اما شخصا قصد ضربه زدن به ایران را نداشتم، چراکه قصدم این بود که در ایران زندگی کنم و به آمریکا برنگردم.”

روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) سال جاری، تلویزیون دولتی ایران برنامه ای را با عنوان “اعترافات جاسوس آمریکا” پخش کرد که در آن، امیر حکمتی به جاسوسی برای سازمان اطلاعاتی آمریکا “اعتراف” کرده بود.

متهم اعتراف کرد که قبل از سفر به ایران، به مدت دو ماه در پایگاه بگرام متعلق به نیروهای آمریکایی در افغانستان در زمینه های اطلاعاتی فعالیت داشت و سپس وارد ایران شد.

ظاهرا این شهروند آمریکایی ایرانی تبار گفته بود که ماموران سیا از او خواسته بودند تا در پایگاه بگرام اطلاعاتی را جمع آوری کند و سپس در ایران، این اطلاعات را در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهد و پس از دریافت پول، به آمریکا بازگردد.

به گزارش رسانه های داخلی، در جلسه محاکمه، امیر میرزایی حکمتی، در دفاع از خود، به اتهامات وارده اعتراف کرد اما گفت که “فریب خورده و قصد ضربه زدن به کشور را نداشته است.”

معمولا به محکومان دادگاه های بدوی اجازه داده می شود تا ظرف زمان معینی، از حکم صادره فرجام خواهی کنند و همچنین، اجرای احکام اعدام معمولا مستلزم تایید این احکام توسط دیوان عالی کشور است.

اعضای خانواده امیر حکمتی گفته اند که وی در تابستان سال جاری به منظور دیدار با خویشاوندان خود به ایران سفر کرد و بازداشت شد و اتهام جاسوسی را بی اساس خوانده اند.

دلیل بازداشت امیر میرزایی حکمتی مشخص نیست، اما روز ۲ دی، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه های نماز جمعه تهران، بازداشت او را به وزارت اطلاعات تبریک گفت و افزود “جاسوس آمریکایی طعمه خوبی است و اطلاعاتی زیادی دارد که باید در بازجویی های اطلاعاتی، به آنها دست یافت.”

 

کنسول ونزوئلا پس از پخش مستند «تهدید ایران» از آمریکا اخراج شد

 رادیو فردا: وزارت خارجه آمریکا روز یک‌شنبه اعلام کرد که «لیویا آکوستا نوگوئه‌را»، سرکنسول ونزوئلا در میامی از این پس از سوی ایالات متحده «عنصر نامطلوب» به‌شمار می‌آید و به او ضرب‌الاجلی ۷۲ ساعته برای ترک خاک آمریکا داده شده ‌است.

«لیویا آکوستا نوگوئه‌را»، سرکنسول ونزوئلا در میامی، به تازگی در ارتباط با موضوع آگاهی از حمله‌های احتمالی سایبری به آمریکا در مظان اتهام قرار گرفته ‌است.

در یک فیلم مستند به نام «تهدید ایران» که یک ماه پیش از شبکه اسپانیایی‌زبان «یونیویزیون» پخش شد، خانم آکوستا که در آن زمان از دیپلمات‌های سفارت ونزوئلا در مکزیک بود در مورد یک حمله احتمالی سایبری علیه دولت آمریکا سخن می‌گوید.

این فیلم مستند بر اساس گفت‌وگوهای ضبط‌ شده با خانم آکوستا و دیگر مقام‌ها ساخته شده و در این مستند گفته می‌شود که «دیپلمات‌های نمایندگی‌های سیاسی ایران و کوبا در موضوع حمله احتمالی سایبری به آمریکا دست دارند.»

شبکه یونیویزیون هم‌چنین می‌گوید، ویدئوهایی در دست است که نشان می‌دهد «لیویا آکوستا نوگوئه‌را» به دنبال اطلاعاتی مرتبط با نیروگاه‌های هسته‌ای در ایالات متحده بوده ‌است.

پس از پخش این مستند، وزارت خارجه آمریکا محتوای آن را «بسیار نگران‌کننده» خواند و مقام‌های آمریکایی خبر دادند که پلیس فدرال آمریکا، اف.بی.آی، پرونده‌ای را برای بررسی این موضوع گشوده ‌است.

ایلیانا راس- لهتینن، رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، در این باره گفت: «اقدامی که علیه سرکنسول ونزوئلا در میامی انجام شده اقدامی در خور است و نشان‌دهنده میزان تهدیدی است که نفوذ ایران در آمریکای لاتین ایجاد کرده ‌است.»

این سیاستمدار جمهوریخواه روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای افزود: «دولت کنونی آمریکا باید فعال‌تر با مسئله تهدید جدی فعالیت‌های ایران در منطقه برخورد کند و این اولین گام در این راستا است.»

جمهوری اسلامی ایران همواره در پی گسترش روابط با دولت‌های ضد آمریکایی در آمریکای لاتین بوده‌ است و در همین راستا محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران روز یکشنبه سفری پنج‌ روزه به چهار کشور آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا آغاز کرد.

 

جدایی نادر از سیمین؛ منتخب منتقدان ونکوور و نیویورک

 بی بی سی: یکشنبه شب آینده(۱۵ ژانویه) برندگان جوایز گلدن گلوب، که جدایی نادر از سیمین هم برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی آن نامزد شده، معرفی می شوند

فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان دوازدهمین دوره مراسم اهدای جوایز منتقدان فیلم ونکوور و هفتاد و هفتمین دوره جایزه حلقه منتقدان نیویورک را به خود اختصاص داد.

فیلم های سینمایی شعر (Poetry) به کارگردانی چانگ دونگ لی از کره جنوبی و پسر بچه ای با دوچرخه (The Kid with a Bike) به کارگردانی ژان پیر و لوک داردن از بلژیک، رقیبان جدایی نادر از سیمین برای کسب جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان این دور از مراسم اهدای جوایز منتقدان فیلم ونکوور بودند.

فیلم صامت و سیاه و سفید هنرمند (The Artist) به کارگردانی میشل آزاناویسیوس نیز جایزه بهترین فیلم دوازدهمین دوره مراسم اهدای جوایز منتقدان فیلم ونکوور را از آن خود کرد.

مایکل فاسبندر و الیزابت اولسن که به ترتیب در فیلم های سینمایی شرم (Shame) و مارتا مارسی می مارلین (Martha Marcy May Marlene) ایفای نقش کرده اند نیز جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کردند.

در این دوره جوایز حلقه منتقدان نیویورک فیلم هنرمند (The Artist)، عنوان بهترین فیلم را از آن خود کرد. براد پیت برای بازی در مانی بال( Moneyball) و درخت زندگی(The Tree of Life) بهترین هنرپیشه نقش اول مرد شد و مریل استریپ برای بازی در فیلم بانوی آهنین(Iron Lady) عنوان بهترین هنرپیشه نقش اول زن را به خود اختصاص داد.

در سی و دومین دوره جوایز حلقه منتقدان لندن نیز فیلم آقای فرهادی در بخش های بهترین فیلم سال، بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، بهترین کارگردان (اصغر فرهادی)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ساره بیات) نامزد دریافت جایزه شده بود.

جدایی نادر از سیمین که به تازگی نامزد دریافت جایزه بفتا در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی شده است، به عنوان نماینده ایران به هشتاد و چهارمین دوره مراسم آکادمی اسکار راه یافته است.

این فیلم همچنین برای گرفتن جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب با فیلم های “در سرزمین خون و عسل” به کارگردانی آنجلینا جولی، “گل های جنگ” به کارگردانی ژانگ ییمو، “پسری با دوچرخه” به کارگردانی برادران داردن، و فیلم “پوستی که در آن زندگی می کنم”، به کارگردانی پدرو آلمودووار رقابت می کند.

جدایی نادر از سیمین جایزه خرس طلایی بهترین فیلم شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین را نیز دریافت کرده است. این فیلم سینمایی علاوه بر دریافت جایزه خرس طلایی، ۲ جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد این جشنواره آلمانی را نیز به خود اختصاص داده است.

لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی و مریلا زارعی در فیلم جدایی نادر از سیمین ایفای نقش کرده اند. این فیلم در ایران نیز ۴ سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک باشی)، بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) را از بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.