فرح طاهری

شبکه جهانی سکولارهای سبز ایران در روزهای شنبه و یکشنبه ۷ و ۸ ماه مه ۲۰۱۱ همایشی با عنوان “ایران از همه ما مهم تر است” در هتل شرایتون تورنتو برگزار خواهد کرد.

در این همایش ۱۹ سخنران ظرف دو روز به چهار موضوع در قالب چهار میزگرد می پردازند:

ـ جایگاه نهادهای دینی در رابطه با حکومت های سکولار مبتنی بر حقوق بشر

ـ سکولاریسم و آسیب شناسی جنبش سبز: فرصت ها، موانع و امیدها

ـ حکومت سکولار مبتنی بر حقوق بشر و مسئله تبعیض های فرهنگی ـ سیاسی

ـ اپوزیسیون سکولار ـ دموکرات در تبعید: مسئولیت ها، چالش ها، راهکارها

 

با خانم خاطره آذرفر از انجمن سکولارهای سبز ایران ـ تورنتو و مسئول هماهنگی همایش در این خصوص گفت وگو کردیم.

خانم آذرفر در پاسخ به این پرسش که” شما میزبان این همایش بزرگ هستید، این همایش چه اهدافی را دنبال می کند؟” گفت: این همایش سعی میکند زمینه ی همگرایی هرچه بیشتر مابین گرایش های مختلف اپوزیسیون سکولار دمکرات خارج کشور را فراهم کند. امید داریم که برنامه ای عملی ارائه بشود که بتواند به پیدایش یک نیروی منسجم سکولاردمکرات ایرانی بینجامد.  

خانم آذرفر درخصوص حضور قطعی سخنرانانی که از خارج از تورنتو و کانادا می آیند، گفت: آمدن همه ی سخنرانان قطعی شده و منتظریم تا پنجشنبه و جمعه به تورنتو برسند.

در این همایش ویکتوریا آزاد(فعال سیاسی و فعال حقوق زنان)،  کامبیز باسطوت(نویسنده و فعال سیاسی)، فریبا پارسا (دانشجوی دکترای هاروارد با پایان نامه در زمینه سکولاریسم)،  دکتر آرام حسامی(دکتر علوم سیاسی ـ استاد کالج مونتگمری)، مهدی ذوالفقاری(ژورنالیست)، نیک آهنگ کوثر(کاریکاتوریست و روزنامه نگار)، دکتر حسین فرزین(دکتر اقتصاد ـ استاد دانشگاه های برکلی و دیویس)، سیروس ملکوتی(موسیقیدان، آهنگساز و برنامه ساز تلویزیون کردی تیش) و دکتر اسماعیل نوری علا(دکتر جامعه شناسی سیاسی ـ سردبیر سکولاریسم نو) همگی از شهرهای مختلف آمریکا می آیند.

دکتر رضا حسین بر(دکتر حقوق بین الملل ـ سخنگوی جبهه بلوچستان)، اسفندیار منفردزاده(آهنگساز و فعال سیاسی)، عبدی کلانتری(نویسنده و ژورنالیست) و آرمان نجم (کارگردان و فیلمساز) نیز از کشورهای مختلف در اروپا راهی تورنتو هستند.  

دکتر عطا هودشتیان(دکتر فلسفه و علوم سیاسی ـ استاد دانشگاه مونترال) از مونترال کانادا و بقیه شرکت کنندگان در میزگردها: محمدصدیق ابراهیمی(مسئول ارتباطات حزب دمکرات کردستان در کانادا)، حسن زارع زاده اردشیر (فعال سیاسی و عضو جبهه متحد دانشجویی)، دکتر فرخ زندی(دکتر اقتصاد ـ استاد دانشگاه یورک)، دکتر عزت مصلی نژاد (دکتر اقتصاد سیاسی ـ کارشناس ارشد سازمان کانادایی حمایت از قربانیان شکنجه) و دکتر هایده مغیثی (دکتر جامعه شناسی ـ استاد دانشگاه یورک) همگی از تورنتو در همایش حضور دارند.

به گفته ی خانم آذرفر تقریبا نیمی از سخنرانان از اعضای شبکه جهانی سکولارهای سبز ایران هستند.

در این همایش همچنین تعدادی پیام های ویدیویی نیز پخش خواهد شد از جمله پیام هایی از فرهنگ قاسمی، خانبابا تهرانی، حسن داعی، سعید قاسمی نژاد، دکتر سیروس آموزگار و مهندس حسن شریعتمداری.

در خصوص پوشش رسانه ای، بجز نمایندگان رسانه های تورنتو از جمله ایران استار، سلام تورنتو، شهر ما و شهروند، و تلویزیون های پاسارگاد و شهرما، سعید بهبهانی مدیر تلویزیون میهن، شهره عاصمی مدیر تلویزیون ایران ما، تقی مختار سردبیر ایرانیان واشنگتن و ماشاالله عباس زاده از نشریه ونکوور نیز از کانادا و آمریکا برای پوشش خبری همایش حضور خواهند داشت.

هر میزگرد در آغاز پرسش هایی را پیش روی شرکت کنندگان قرار می دهد تا به بحث گذاشته و به چالش کشیده شوند.

سکولارهای سبز این پرسش ها را در صفحه فیس بوک خود با دیگران مطرح کرده اند:

 پنل اول روز شنبه صبح با شرکت دکتر فرخ زندی، دکتر عطا هودشتیان، عبدی کلانتری و دکتر آرام حسامی برگزار می شود. در این پنل پرسش های زیر مطرح و بحث خواهد شد:

ـ تعریف حکومت سکولار مبتنی بر حقوق بشر چیست؟ با این تعریف حکومت های سکولار خاورمیانه و شمال آفریقا را چگونه می توان ارزیابی کرد و از این ارزیابی چه درسی می توان برای آینده گرفت؟

ـ آیا می توان برای حکومت سکولار نقشی فراعقیدتی قائل شد؟

ـ نقش عقاید دینی اکثریت جامعه چگونه در کارکرد حکومت سکولار مبتنی بر حقوق بشر نمودار می شود؟

ـ حکومت سکولار تا کجا حق دارد در امور نهادهای دینی دخالت کند؟

ـ چرا برخی از حکومت های سکولار وارد مبارزه فلسفی با نهادهای دینی می شوند؟

ـ نقش حفاظتی حکومت های سکولار در مورد عقاید و مکاتب له و علیه باورهای دینی چیست؟

 در پنل دوم که بعدازظهر شنبه ۷ مه برگزار می شود اسفندیار منفردزاده، نیک آهنگ کوثر،  اردشیر زارع زاده و  فریبا پارسا شرکت دارند.

این پنل نیز تلاش دارد به پرسش هایی در خصوص جنبش سبز پاسخ دهد. از جمله:

آیا می توان جنبش سبز را در بنیاد خود جنبشی سکولار دانست؟ سکولارهای جنبش سبز از چه وسائلی برای ابراز نیات خود استفاده می کنند؟ آیا بخش سکولار جنبش سبز هم دارای رهبری معینی است؟آیا می توان از حوادث اخیر خاورمیانه و شمال افریقا درس هایی به نفع بخش سکولار جنبش سبز استخراج کرد؟

 

در پنل سوم که صبح یکشنبه ۸ مه برگزار می شود، دکتر رضا حسین بر، محمد صدیق ابراهیمی و سیروس ملکوتی شرکت دارند.

پرسش های این پنل بیشتر حول مسائل ملیتی و اقوام دور می زند. از جمله:

ـ تعریف تبعیض فرهنگی ـ  سیاسی و انواع این تبعیض ها(دینی، مذهبی، جنسیتی، قومی، زبانی، آئینی) چیست و سرچشمه ی آنها کدام است؟

ـ نقش ارزش ها و آئین های ملی در رفع تبعیض های گوناگون چیست؟

ـ آیا یک حکومت سکولار مبتنی بر حقوق بشر می تواند راه حل فراگیری برای این تبعیض ها باشد؟

ـ رابطه ی عدم تمرکز قدرت سیاسی با رفع تبعیض ها چیست؟

ـ نقش حکومت سکولار در حفظ تنوع فرهنگی و تسهیل تداخل فرهنگی چیست؟

 

و پنل چهارم و آخرین پنل که شامل چهار سخنران اسماعیل نوری علا،  دکتر حسین فرزین،  ویکتوریا آزاد و  دکتر عزت مصلی نژاد است روز یکشنبه ۸ مه بعدازظهر برگزار می شود.

در این پنل به طیف های مختلف اپوزیسیون سکولار دمکرات خارج کشور پرداخته می شود و تفاوت های بنیادین آنها بررسی می شود.  همچنین تلاش می شود تا به این پرسش که “چرا کوشش های گذشته برای رسیدن وفاقی بین طیف های اپوزیسیون به ناکامی کشیده شده است؟” پاسخ داده شود.

همچنین راه های برقراری ارتباط سکولار  دموکرات های خارج با هم اندیشان شان در داخل کشور جستجو می شود و اینکه در صورت اتحاد عمل، چگونه می توان در حوادث داخل کشور اثرگذار بود؟

 

خاطره آذرفر، در پاسخ به این پرسش که “منظورتان از  عنوان همایش “ایران از همه ما مهمتر است” چیست؟” گفت: منظور ما این است که گروه های مختلف سکولار دمکرات که انحلال طلب هستند تفاوت هایشان را کنار بگذارند و توجه داشته باشند که مسائل و مشکلات ایران مهمتر از تفاوت های عقیدتی و مشکلات بین گروهی ماست. منظور این است که کلی تر به مسائل نگاه کنیم. سه اصل سکولارهای سبز انحلال جمهوری اسلامی، احترام به حقوق بشر و برقراری حکومت سکولار به دور از هر ایدئولوژی و مذهب است و این اصول آنقدر کلی هستند که ما می توانیم چیزهای جزئی تر را کنار بگذاریم و دست به دست هم بدهیم و یک اپوزیسیون کلی درست کنیم و جبهه ای شویم.

 

خانم آذرفر با اشاره به ثبت نام ده ها نفر از خارج تورنتو برای شرکت در همایش اظهار امیدواری کرد که این همایش بزرگ از سوی ایرانیان تورنتو بیشتر مورد استقبال قرار گیرد.

مسئول هماهنگی همایش، در مورد قیمت بلیت گفت: بلیت برای شرکت در دو روز کامل در همایش از ۸:۳۰ صبح تا ۵ بعدازظهر و شامل ناهار و پذیرایی سبک در وقت استراحت بین میزگردها صبح و بعدازظهر مبلغ صد دلار است. برای دانشجویان تخفیف ۲۵درصدی داریم و  قیمت بلیت ۷۵ دلار است.  در ضمن چنانچه می خواهید از یک روز همایش استفاده کنید می توانید بلیت را به نصف قیمت یعنی ۵۰ دلار خریداری کنید.

 گفتنی ست بلیت ها را می توانید از کتاب فروشی های پگاه و سرای بامداد و فروشگاه پارس خریداری کنید و یا به صورت آنلاین و اینترنتی از سایت سکولارهای سبز )www.geenseculars.com(   و یا در محل همایش تهیه کنید. 

در صورت داشتن هرگونه پرسشی با شماره تلفن ۲۰۲۲-۴۲۹-۶۴۷ تماس بگیرید.

 

آدرس محل همایش:

Sheraton Parkway

۶۰۰ HWY 7 East

Richmond Hill, Ontario