رادیو آلمان: در مراسمی که روز سه‌شنبه سوم مه از طرف یونسکو در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن برگزار شد، جایزه جهانی آزادی مطبوعات به‌طور غیابی به احمد زیدآبادی اعطا شد. هیلاری کلینتون در پیامی از آقای زیدآبادی تقدیر کرد.

جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو(گی‌یِرمو کانو) از سال ۱۹۹۷ هرساله از سوی کمیته اجرایی یونسکو  در روز جهانی آزادی مطبوعات (۳مه‌) به شخصی حقیقی یا حقوقی که در جهت ارتقای آزادی بیان تلاش کرده، اعطا می‌شود. امسال این جایزه به آقای احمدی زیدآبادی، روزنامه‌نگار زندانی ایرانی تعلق گرفت.

احمد زیدآبادی

احمد زیدآبادی در پیامی به مراسم اعطای جایزه که متن انگلیسی آن در وبسایت یونسکو منتشر شده،  گفته است: «از این که نمی‌توانم پیامی شایسته این رویداد و جمع شما ارائه کنم ناراحتم و پوزش می‌خواهم.»

آقای زیدآبادی در پیام خود گفته است، این جایزه در واقع تقدیر از تمام زندانیان عقیدتی در ایران و نیز همه روزنامه‌نگاران زندانی و یا تبعیدی‌ است.

تقدیم به مادر سهراب

در ادامه پیام آقای زیدآبادی آمده است، من این جایزه را به خانواده‌ام بخصوص همسر و فرزندانم تقدیم می‌کنم که علاوه بر آلام روحی این دو سال، بیش از ده سال است که در هراس و اضطراب سندروم “زنگ در خانه” به سر می‌برند و با هر زنگ بی‌موقع یا به‌موقعی، قلب‌های کوچک و معصوم‌شان به لرزه در می‌آید.

زیدآبادی همچنین این جایزه را به «مادر سهراب اعرابی» و «همه مادران دل‌شکسته‌ای که فرزندان‌شان هرگز به خانه برنگشتند، به همه مادران و خواهران و دختران و فرزندانی که در فراق و هجران عزیزان دربند خود اشک گونه‌هایشان خشک نمی‌شود» تقدیم کرده است.

آقای زیدآبادی در پیام کوتاه خود خطاب به یونسکو و مسئولان جایزه جهانی آزادی مطبوعات گفته است: «از این که یاد ما هستید خداوند مهربان به یادتان باشد و به شما پاداش خیر دهد.»

احمد زیدآبادی دارای دکترای علوم سیاسی است و پیش از بازداشت در خرداد ۱۳۸۸، روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ادوار تحکیم وحدت بود. زیدآبادی از نخستین بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ است.

دادگاه انقلاب او را  به ۶ سال زندان و ۵ سال تبعید و محرومیت دائم از هر گونه فعالیت مطبوعاتی، اجتماعی و سیاسی محکوم کرده است. آقای زیدآبادی در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ نیز نزدیک به دو سال را در زندان سپری کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در پیامی به مراسم اعطای جایزه آزادی مطبوعات، به آقای زیدآبادی برای دریافت این جایزه تبریک گفت. پیام ویدیویی خانم کلینتون در مراسم پخش شد و همراه با ترجمه فارسی، در شبکه یوتیوب قرار گرفته است.

خانم کلینتون زیدآبادی را روزنامه‌نگاری توصیف کرد که در زادگاه خود ایران از «احترام گسترده» برخوردار است و «قهرمان دفاع از آزادی بیان» است. خانم کلینتون با اشاره به محکومیت آقای زیدآبادی به شش سال زندان و محرومیت دائم از فعالیت‌های مطبوعاتی و مدنی افزود، «اینکه برنده امسال به سبب زندانی بودن نمی‌تواند برای دریافت جایزه‌اش شخصا در مراسم حضور پیدا کند به خودی خود گویاست.»

وزیر خارجه ایالات متحده افزود، غیب زیدآبادی این فرصت را در اختیار ما می‌گذارد تا درباره اصولی که او به خاطر آن‌ها به پاخاسته تامل کنیم و برای بزرگداشت خدمات همه روزنامه‌نگاران به پیشبرد منزلت انسانی و آزادی و رفاه، در کنارهم بایستیم.

هیلاری کلینتون در ادامه پیام خود به مراسم اعطای جایزه جهانی آزادی مطبوعات گفت: «هنگامی که رسانه‌های آزاد به مخاطره می‌افتند دیگر حقوق بشری نیز به تمامی در معرض تهدید قرار می‌‌گیرند.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان پیام خود تاکید کرد: «بگذارید همیشه در جهت تقویت جهانی کار کنیم که در آن جریان آزاد اطلاعات و اندیشه به صورت قدرتی نیرومند برای پیشرفت باقی می‌ماند.»

دبیرکل یونسکو و ماریا اوترو، معاون وزیر خارجه آمریکا در مراسم اعطا جایزه جهانی آزادی مطبوعات به احمد زیدآبادی