شهروند: فیلیپ کویارکه حرفه اصلی اش پزشکی و تخصص او در رشته مغز و اعصاب است، پس از اینکه در انتخابات اخیر با حزب لیبرال، حزب تحت رهبری اش با بهت و حیرت نتوانست به پیروزی برسد، تنها چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات هفته ی گذشته روز پنجشنبه چهارم اکتبر در یک کنفرانس خبری و در یک سخنرانی شنیدنی خبر داد که  از مقام خود به عنوان رهبر حزب، از نمایندگی مجلس و در کل از سیاست کناره گیری می کند.

در لحظات خداحافظی کویار – از کاری که هم خوب بلد بود و هم در دوران نزدیک به دو دهه که به آن مشغول  بود خدمات بسیاری به مردم کبک کرد- همسرش خانم سوزان پیلوت هم  در کنارش بود.

کویار خطاب به هموندانش در حزب لیبرال خواستار آن شد که “به ارزش ها و هدف های حزب وفادار بمانند”. حزب لیبرال که در زمان انحلال مجلس به درخواست خود کویار و اعلام انتخابات در مجلس ملی کبک با ۶۸ کرسی اکثریتی قاطع داشت، در انتخابات روز دوشنبه اول اکتبر توانست تنها ۳۲ کرسی با حدود ۲۵ درصد آرای مردم را به دست آورد.

فیلیپ کویار بین سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ در مقام وزیر بهداری و خدمات رفاه اجتماعی یکی از وزرای مهم کابینه ژان شاره، رهبر حزب لیبرال و نخست وزیر وقت کبک بود.

بعد از شکست سخت شاره در انتخابات، کویار در سال ۲۰۰۹ از نمایندگی مجلس کناره گیری کرد، اما در بازگشتی موفقیت آمیز در سال ۲۰۱۳ رهبری حزب را به دست گرفت و در انتخابات ۲۰۱۴ توانست حزب تحت رهبری خود را به پیروزی برساند. حزب لیبرال کبک با فیلیپ کویار در انتخابات ۷۰ کرسی از ۱۲۵ کرسی مجلس را به دست آورد و با رأی مردم دولت اکثریت تشکیل داد.

هنوز معلوم نیست کویار بعد از سیاست به چه کاری بپردازد، اما یادآور شد فعلا وقت آن است کمی به خانه و خانواده و خودم بپردازم. فیلیپ کویار ۶۱ ساله از محبوب ترین سیاستمداران تاریخ کبک بوده است.

روز جمعه ۵ اکتبر حزب لیبرال برای جانشینی کویار به عنوان رهبر موقت، پیر آرکا را برگزیده است. آرکا در انتخابات اخیر با اختلاف رأی چشمگیری همه رقبای خود را در حوزه اوترومونت – مون رویال شهر مونترال شکست داد. آرکا روزنامه نگار، گوینده و برنامه ساز رادیو و از سیاستمداران خوش نام و با سابقه حزب لیبرال و دنیای سیاست کبک است.