"در شهری که زندگی می‌کنید، فرودگاه هست؟‌" خوانندگان این مقاله احتمالا همه به این سئوال پاسخ مثبت می‌دهند و منظورشان هم فرودگاه پیرسون تورنتو است 


شهروند ۱۲۴۴  پنجشنبه ۲۷ آگوست  ۲۰۰۹


 

 "در شهری که زندگی می‌کنید، فرودگاه هست؟‌" خوانندگان این مقاله احتمالا همه به این سئوال پاسخ مثبت می‌دهند و منظورشان هم فرودگاه پیرسون تورنتو است، اما راستش را بخواهید این پاسخ خیلی دقیقی نیست چرا که بیشتر خوانندگان ما احتمالا نه در خودِ تورنتو که در منطقه‌ی یورک زندگی می‌کنند و احتمال بسیار دارد که به زودی شهرشان دیگر فرودگاه نداشته باشد. این به این علت است که فرودگاه باتونویلِ تورن یل، یعنی تنها فرودگاه منطقه‌ی یورک، به احتمال بسیار به زودی تعطیل می‌شود.



 

شاید شما، حتی اگر در خودِ تورن هیل زندگی کنید، اسم فرودگاه باتونویل را هم نشنیده باشید، چرا که فرودگاهی مسافری نیست. اما باتونویل با بیش از ۱۶۳ هزار پرواز در سال گذشته، یکی از ده فرودگاه شلوغِ کل کانادا است (شلوغ‌تر از فرودگاه‌هایی همچون هالیفکس یا وینیپگ). این فرودگاه حدودا سالی ۹۶ میلیون دلار برای اقتصاد محلی تولید و بیش از ۳۰۰ شغل ایجاد می‌کند.


 

اما اگر دولت لیبرال انتاریو خیلی سریع به این فرودگاه کمک نکند، به زودی پس از ۴۵ سال فعالیت تعطیل می‌شود. باتونویل فرودگاهی خصوصی و در واقع خانوادگی است که توسط خانواده‌ای به نام سیفتون اداره می‌شود. قرارداد ۱.۵ میلیون دلاری تعمیرات فرودگاه با اداره فرودگاه‌های تورنتوی بزرگ در ماه اپریل تمام شد و به گفته‌ی آقای سیفتون تقاضای او برای کمک مالی در ماه جولای رد شده است.  او اضافه کرد که احتمالا زمین را می‌فروشد و فرودگاه جدیدی در منطقه‌ی پیکرینگ (شرقِ تورنتو) افتتاح می‌کند.


 

اما خیلی‌ها هستند که نمی‌خواهند روبه‌رشدترین منطقه‌ی کل کشور بدون فرودگاه بماند. پیتر شرمن، نماینده‌ی تورن هیل در مجلس انتاریو که از حزب محافظه‌کار پیشرو است، یکی از آن‌ها است. او با اشاره به این که با خرج سالی ۱.۶ میلیون دلار در پنج یا ده سال آینده می‌توان این فرودگاه را زنده نگاه داشت گفته که یا باید باتونویل زنده بماند یا فرودگاهی به جای آن در منطقه‌ی یورک‌ ساخته شود. شرمن به همراه دیگر نمایندگان محافظه‌کار مجلس در آن منطقه یعنی فرانک کلیز، نماینده‌ی نیومارکت و آرورا، و جولیا مونرو نماینده‌ی یورک و سیمکو، از جیم بردلی، وزیر حمل و نقل استانی، خواستند تا به هر قیمتی هست فرودگاه را زنده نگاه دارد.

اما جالب اینجاست که اگر محافظه‌کاران به وزیرِ لیبرال ایراد می‌گیرند که چرا به فکر فرودگاه نیست او هم از آن طرف توپ را به وزیر فدرالِ محافظه‌کار یعنی جان برد پاس داده است و به رسانه‌ها گفته که در حال مذاکره با اوست.


 

باید دید که چه بر سر تنها فرودگاه منطقه‌ی یورک می‌آید و در صورت تعطیلی آن ۳۰۰ هواپیمای مستقر در این فرودگاه کجا می‌روند. علاوه بر شرکت‌های متعدد تفریحی و جت‌های خصوصی، پلیس تورنتو، پلیس منطقه‌ی یورک و پلیس استانی انتاریو از دیگر مشتریان فرودگاه باتونویل هستند.


 


 

 

فرودگاه‌های تورنتوی بزرگ


 

جالب است بدانید که غیر از فرودگاه بین‌المللی پیرسون در غربِ تورنتو که میزبان احتمالا تمام پروازهایی است که تا به حال داشته‌اید ۹ فرودگاه دیگر هم در منطقه‌ی تورنتوی بزرگ هست که البته تنها ۲ تای آن‌ها (به غیر از پیرسون) مسافربری هستند و به کارِ شما می‌آیند. در زیر به این ۲ فرودگاه اشاره می‌کنیم و از بقیه هم نام می‌بریم تا بدانید کالاهای متعددی که در تورنتو می‌خرید از کجا و چگونه به دست‌تان می‌رسد:


 

فرودگاه مرکز شهر تورنتو


 

نویسنده‌ی این مقاله بارها از این فرودگاه به مقصد شهرهای مختلف کانادا پرواز کرده است و علیرغم نگرانی‌های طرفداران محیط زیست که معتقدند شلوغ شدن این فرودگاه باعث آلوده شدن دریاچه انتاریو و ایجاد مزاحمت برای ساکنان مرکز شهر می‌شود، انصافا از راحتی و نزدیکی آن به شهر سود برده است. این فرودگاه در واقع درست وسط یکی از جزایر تورنتو واقع شده است و احتمالا از معدود فرودگاه‌های جهان است که برای رسیدن به آن باید سوار قایق شوید.

به هرحال دعوا همچنان بین شرکت هواپیمایی پورتر و شهرداری تورنتو (و گروه‌های محیط زیستی) ادامه دارد اما فعلا به نظر می‌رسد پورتر پیروز این دعوا باشد چرا که پروازها از این فرودگاه روز به روز افزایش می‌یابند.

از این فرودگاه می‌توانید به شهرهای کانادایی همچون مونترال، اتاوا، هالیفکس، کبک و … و البته شهرهای آمریکایی همچون بوستون، شیکاگو و نیوآرک (نزدیکِ نیویورک) ‌سفر کنید.


 

فرودگاه بین‌المللی مونرو در همیلتون


 

فرودگاه مونرو را به نامِ جان مونرو نام‌گذاری کرده‌اند که روزگاری نماینده‌ی همیلتون در مجلس و عضو کابینه از حزب لیبرال بود. این فرودگاه تنها فرودگاه مسافربری حومه‌ی تورنتو است.

سه شرکت فلای‌گلوب‌اسپان (Flyglobespan)، ساتا اینترنشنال و وست‌جت به این فرودگاه پرواز می‌کنند. با وست‌جت می‌توانید از اینجا به شهرهای کانادایی همچون کلگری، ادمونتون یا هالیفکس یا شهرهایی همچون کنکونِ مکزیک و اورلاندوی آمریکا بپرید، اما فلای‌گلوب‌اسپان مخصوص دسترسی به زادگاه اصلی کانادا یعنی جزیره‌ی بریتانیا و ایرلند است و با این پرواز می‌توانید از خودِ همیلتون به شش شهر این دو جزیره بپرید از لندن و منچستر تا دوبلین و بلفاست.


 

سایر فرودگاه‌های تورنتوی بزرگ (غیرمسافری):‌ فرودگاه تک‌باندی مارکهام، دانزویوی تورنتو،‌ اشاوا، برمپتون، برلینگتون