اول اسفند در ایران را از نگاه دکتر مهدی خزعلی، نویسنده و تحلیل‌گر مسائل سیاسی، که با رادیو آلمان گفت وگو کرده می بینیم. او در این روز در  خیابان‌های تهران گشته است و از مشاهدات خود چنین گفته:  تهران روز یک‌شنبه، اول اسفند ۱۳۸۹ به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود. مثل ۲۵ بهمن نبود. این‌بار نیروهای گارد، کاملا تجهیز شده آمده بودند. گشتی در بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، میدان انقلاب، میدان آزادی زدم. همه جا مملو از نیروهای گارد بود. در خیابان کارگر به بسیجی‌هایی که در پیاده‌رو دسته‌جمعی با کلاه‌های ضد شورش و باتوم حرکت می‌کردند، گفتم، “مثل این که بنا بوده جنبش سبز راهپیمایی کند، شما راهپیمایی می‌کنید”. در بلوار کشاورز جوان دانشجویی که از دانشگاه تهران بیرون آمده را گرفتند و او را جلوی چشم ما بد جوری زدند. من فکر می‌کنم تظاهرات امروز تظاهرات نیروهای ضدشورش بود.»

مهدی خزعلی

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه می‌گوید: «در همان مسیر متعرض ما هم شدند، با این که در ماشین بودیم. ماشین را نگه داشتند و گفتند شما فیلمبرداری می‌کردید. گفتم نه ما فیلمبرداری نمی‌کردیم. کاملاً فضا امنیتی بود. پیاده‌روها پر از جمعیتی بود که در خیابان انقلاب به سمت آزادی حرکت می‌کردند و مشخص هم بود که نیروهای امنیتی در بین جمعیت حرکت می‌کنند و نظارت خیلی شدیدی داشتند. پایین‌تر هم درخیابان پاستور، نزدیک منزل آقای میرحسین موسوی ۱۰ ماشین ضد شورش مستقر بود.»

خزعلی درباره دیگر مشاهدات خود از وضعیت یک اسفند در تهران می‌افزاید: «امروز یک مامور نیروی انتظامی پیش من درد دل می‌کرد. او گله می‌کرد و می‌گفت بسیجی‌ها وارد اتوبوسی شدند که ۲۰۰ سرنشین داشت. به زور زن و بچه را پایین ریختند تا یکنفر را دستگیر کنند. با چوب رفته بودند داخل اتوبوس. این رفتارها در خاطره‌ی مردم می‌ماند. اگر واقعاً براین باورند که تعداد مخالفان و منتقدان به تعبیر کیهان فقظ ۵۰ نفر هستند، نیازی نیست این جمعیت عظیم را به عنوان نیروهای ضدشورش و سرکوبگر به خیابان‌ها بیاورند. من فکر می‌کنم تظاهرات امروز (۱ اسفند ۱۳۸۹)، تظاهرات نیروهای ضدشورش بود. البته حضور مردم در خیابان‌ها خیلی زیاد بود. مردم در پیاده‌روها حرکت می‌کردند و برای این که درگیری نشود شعار نمی‌دادند.»

مهدی خزعلی درباره کندی سرعت اینترنت در روزهای اخیر می‌گوید: «از دیروز تا حالا سایت خودمان را هم نمی‌توانیم باز کنیم. به قدری سرعت اینترنت را پایین آورده‌اند که امکان باز کردن سایت‌های فیلترنشده هم نیست. از دو سال پیش گفتند، “فتنه” تمام شد، من فتنه را همین کسانی می‌دانم که سرکوب ‌می‌کنند.»

خزعلی از “اتمام حجت” خود با مقامات حکومت خبر می‌دهد و خطاب به آنها می‌گوید: «من با شما اتمام حجت می‌کنم و شرط می‌بندم. شرط می‌بندم اگر شما به معترضان مجوز راهپیمایی بدهید، در تهران ۱۰ میلیون نفر به خیابان می‌آیند. حالا شما می‌گویید جمعیت تهران این قدر نیست. همان طور که “ماشالله”، شما برای راهپیمایی‌ هایتان از تمام شهرها آدم می‌آورید، ما نمی‌آوریم و اتوبوس هم نمی‌فرستیم. خود مردم می‌آیند. از تمام شهرهای اطراف می‌آیند. نگویید تهران ۱۰ میلیون جمعیت ندارد. نخیر، مطئمن باشید خیابان‌های تهران با ۱۰ میلیون معترض آرام و با سکوت پر خواهد شد. ما حاضریم مدیریت کنیم تا “خدای نکرده” کسی آزرده نشود. فقط شما دخالت نکنید.»

ناآرامی در شهرهای مختلف ایران

اول اسفند در دیگر شهرهای بزرگ همچون شیراز و کرمانشاه هم فضا امنیتی توصیف شده است. در شیراز یک دانشجوی دانشگاه از پل به پائین پرتاب شد و با کشته شدن او فضا متشنج تر گردید. حامد نورمحمدی دانشجوی لرستانی ساکن شیراز بود که هنوز به درستی نحوه ی کشته شدن او اعلام نشده ولی شاهدان صحنه می گویند او از پل به پایین پرت شده و توسط ماشین های عبوری زیر گرفته شده است.  همچنین چندین دانشجوی دانشگاه های شیراز دستگیر شده اند.

حامد نورمحمدی دانشجوی خرم آبادی که روز اول اسفند در شیراز کشته شد

خبرنامه کرمانشاه هم از وضعیت این شهر گزارش می دهد: در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای حضور خیابانی مردم در اولین روز اسفند مناطق نوبهار و مصدق مملو از جوانانی بود که بدون سر دادن شعار در خیابان حضور داشتند. در چهار راه نوبهار و میدان مصدق فضای امنیتی حاکم بود به طوریکه یگان ویژه در آنجا مستقر بود. مأموران انتظامی میدان مصدق که قصد داشتند دو جوان را بازداشت کنند توسط مردم و با اعتراض جوانان آزاد شدند. عصر  همان روز، مناطق یادشده مملو از حضور خیابانی همراه با سکوت مردم و مأموران انتظامی و امنیتی بود. از ظهر یکشنبه خطوط موبایل دچار اختلال جدی شد و سرعت اینترنت به شدت کاهش یافت.