۸ مارچ روز جهانی زن در ایران هم برگزار شد. هر چند در این روز زنان ایرانی نتوانستند مانند زنان سایر کشورها روزشان را بزرگ بدارند…

شماره ۱۲۲۰ ـ پنجشنبه  ۱۲ مارچ  ۲۰۰۹


 

رادیو فرانسه: ۸ مارچ روز جهانی زن در ایران هم برگزار شد. هر چند در این روز زنان ایرانی نتوانستند مانند زنان سایر کشورها روزشان را بزرگ بدارند، اما در نهایت مراسمی به این بهانه در برخی نقاط ، برگزار شد.

جبهه مشارکت ایران اسلامی از جمله گروه هایی ست که توانست این مراسم را در محل این حزب برگزار کند. این همایش با "ما کجاییم؟" و با موضوع « زن و ۳۰ سال پس از انقلاب» به مناسبت روز جهانی زن برگزار شد.

درابتدای این مراسم و در بدو ورود از میهمانان با شاخه های گل سرخ استقبال شد و فخرالسادات محتشمی پور به عنوان رئیس شاخه‌ زنان جبهه‌ مشارکت و از جانب برگزار کنندگان مراسم به شرکت کنندگان خوش آمد گفت.

 وی در این مراسم با تبریک روز جهانی زن گفت :"برای زنان که همیشه نیمه‌ پنهان تاریخ بوده‌اند و فرصت‌های فراوانی را از دست داده‌اند، در دوره‌ بیداری هرگونه فرصت ‌سوزی و هدر دادن زمان نارواست. جامعه بین‌المللی از چندین دهه قبل نسبت به مساله زن و مشکلات زنان توجه نشان داده و بویژه رفع هرگونه اشکال تبعیض علیه زنان را در قالب میثاق‌های بین‌المللی، توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها در دستور کارش قرار داده است".

در این مراسم نماهنگ هایی با مضمون حضور زنان شهری و روستایی و عشایری در عرصه های مختلف اجتماعی به نمایش در آمد و در ادامه از شش بانوی برجسته در شش عرصه گوناگون تقدیر شد."ملیحه سعیدی" موزیسین و تنها استاد و نوازنده ساز قانون یکی از آن زنان بود. از "منیره گرجی" حقوقدان و تنها زن عضو مجلس خبرگان رهبری پس از انقلاب نیز تقدیر شد. "مهلقا ملاح" بانویی ۹۲ ساله نیز در این مراسم حضور داشت. وی موسس و مدیر عامل نخستین جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست است و مدرک دکترای جامعه شناسی دارد. وی در سخنانی کوتاه بر این نکته تاکید کرد که " حق گرفتنی است و حق زنان را هم در خانه تقدیم نمی کنند و زنان باید برای احقاق حقوق خود تلاش کنند". گفتنی است مادر مهلقا ملاح اولین زنی است که از مدرسه دارالفنون فارغ التحصیل شده است. همچنین از الهه کولایی در بخش زن و دانشگاه، از فایزه هاشمی در بخش زن و ورزش و از اعظم طالقانی فرزند آیت الله طالقانی نیز تجلیل به عمل آمد.

اما این مراسم همه آنچه به مناسبت ۸ مارچ در تهران اتفاق افتاد نبود. در جای دیگری از شهر، مراسم گرامیداشت روز جهانی زن که قرار بود با حضور حقوقدانان و فعالان حقوق زن در تالار ورشو در تهران تشکیل شود، با دخالت ماموران انتظامی به هم خورد.

 بنابر گزارش ها، کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری، قصد برگزاری این مراسم را با نام "زنان اکنون" داشت. این کمیته، برگزاری روز زن را در چارچوب طرح ظرفیت سازی ملی برای ارتقای حقوق بشر و دسترسی بیشتر به عدالت اعلام کرده بود. قرار بود چندین گزارش ‌حقوقی از مسائل و مشکلات زنان ایرانی در این مراسم ارائه گردد.

ماموران انتظامی از ساعت ۱۳:۳۰ جلوی در تالار ایستاده بودند و از ورود افراد به سالن جلوگیری می‌کردند. یکی از شرکت کنندگان در این مراسم از برخورد مخالفان با برگزاری این مراسم در سایت میدان زنان، چنین می نویسد: "وقتی با جعبه شیرینی و کیک و پوسترهای برنامه برای تحویل سالن و آماده کردن مقدمات برنامه حدود ساعت یک ظهر به سالن رفتند و با در بسته مواجه شدند. روی در ورودی سالن ورشو نوشته شده بود این برنامه مجوز ندارد. ما ساعت ۲ بود که به پارک رسیدیم؛ مامورین نیروی انتظامی و برادران لباس شخصی با دوربین هایشان به استقبال ما آمدند. آنها حتی به ما اجازه ورود به پارک را هم نمی دادند و از ما خواستند تا "با زبان خوش" و "احترام" متفرق شویم".

 وی اینطور ادامه می دهد :"ما که خیلی خسته و ناراحت بودیم، تصمیم گرفتیم برای اینکه ناهار بخوریم با هم برویم خانه هنرمندان. درحالی‌که تعدادمان به ۱۵ نفر هم نمی رسید در چند گروه به سمت خانه هنرمندان حرکت کردیم، ولی برادران دست‌بردار نبودند و با موتور و ماشین پلیس ما را تا خانه هنرمندان هم همراهی کردند. ما تازه به کافه خانه هنرمندان رسیده بودیم و داشتیم سفارش نوشیدنی و غذا می دادیم که مسئول کافه آمد و از ما خواهش کرد از کافه خارج شویم . گفت: "به من گفتند که اطراف پارک پر از پلیس و نیروی انتظامی است و ماشین ون هم بیرون پارک است. این زنها مشکل‌دار هستند. اگر به شما سرویس بدهیم برایمان مشکل درست می‌شود." ما را از کافه هم بیرون کردند!… داشتم از پله‌های خانه هنرمندان بیرون می آمدم که همان ماموری که با لباس شخصی جلوی پارک ورشو بود را دیدم و گفتم: "ما می‌خواستیم غذا بخوریم؛ ‌یعنی این حق را هم نداریم؟" به من گفت: "شما امروز هیچ حقی ندارید".

 در این میان و در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مراسم روز جهانی زن این بار در دفتر حزب اعتماد ملی و با حضور مهدی کروبی نیز برگزار شد. کروبی در این مراسم با تاکید بر اینکه با حضور زنان در کابینه موافق است، گفت:‌ من برای اینکه سد حضور زنان در کابینه را بشکنم و جاده را صاف کنم در صورت رئیس‌‏جمهور شدن، وزیر و معاون زن انتخاب خواهم کرد. شاید بتوان گفت در دنیای مجازی فضای دیگری حاکم بوده است. چنانکه۶۰۰ تن از مدافعان حقوق زنان به مناسبت روز جهانی زن بیانیه ای را امضا ودر فضای مجازی منتشر کرده اند.

 همچنین در سایت "فیس بوک" که چندی است دیگر فیلتر نیست و دسترسی به آن ممکن شده است پیام های تبریک تبادل می شود، اما برخلاف برخی مناسبت ها بازار ارسال"اس ام اس" یا پیامک به مناسبت ۸ مارس خیلی داغ نبود. البته گویا این همه هم پایان بزرگداشت این روز در ایران نخواهد بود و گرد هم آیی هایی نیز در روزهای آتی برگزار خواهد شد. چنانچه عصر روز دوشنبه مراسمی با عنوان " نه به نوبنیاد گرایی" برگزار می شود.