یکی از مسائل اصلی که انتخابات قبلی شهرداری تورنتو را قطبی کرده بود، مخالفت دیوید میلر، نامزد آن روز و شهردار امروز تورنتو…


شهروند ۱۲۴۵  پنجشنبه ۳ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

یکی از مسائل اصلی که انتخابات قبلی شهرداری تورنتو را قطبی کرده بود، مخالفت دیوید میلر، نامزد آن روز و شهردار امروز تورنتو، با احداث پلی از مرکز شهر تورنتو به جزیره‌ی مرکزی بود. میلر در واقع در سال ۲۰۰۳ با این پلاتفرم انتخاب شد که جلوی احداث چنین پلی را بگیرد تا فرودگاه مرکز شهر تورنتو، که در جزیره واقع شده است، بیش از این شلوغ نشود. میلر در واقع به شدت مخالف طرح‌های هواپیمایی خصوصی پورتر برای گسترش این فرودگاه است. هواپیمایی پورتر در حال حاضر پروازهایی از این فرودگاه به شهرهای مختلف کانادا و آمریکا (از جمله نیوآرک، نزدیک نیویورک)‌ انجام می‌دهد.

اما اداره‌ی بندر تورنتو به تازگی طرحی ارائه کرده است که در آن پیشنهاد شده به جای پل، تونلی به جزیره کشیده شود. تونل پیشنهادی ۱۷۰ متر طول،‌ هشت متر عرض و چهار متر ارتفاع خواهد داشت و بیشتر مخصوص افراد پیاده است. مشخص است که این تونل بیش از هرکس به درد مسافرین هواپیمایی پورتر می‌خورد که دیگر مجبور به مسافرت ۹۰ ثانیه‌ای با قایق نخواهند بود. هزینه‌ی ساخت چنین تونلی حدود ۳۸ میلیون دلار خواهد بود. اداره‌ی بندر امیدوار است با دریافت ۱۹ میلیون دلار از اتاوا و ۱۲ میلیون دلار از کوئینز پارک‌ (و تقبل ۷ میلیون باقیمانده) این طرح را ممکن کند.

اکنون جدال بر سر تونل شروع شده است.

دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، و جان برد، وزیر حمل و نقلِ دولت محافظه‌کار فدرال، هر دو به این طرح چراغ سبز داده‌اند. البته مک‌گینتی گفته است که جواب بله یا خیر نمی‌دهد، اما این طرح را قابل بررسی می‌داند. اما برد رسما گفته که از طرفداران پورتر است و معمولا با این پرواز بین تورنتو و اتاوا رفت و آمد می‌کند. او به اهمیت زیبایی‌شناسانه و دسترسی راحت‌تری که این تونل تضمین می‌کند اشاره کرده است.

از طرفی مشخص است که شهرداری به رهبری میلر به مخالفت سرسخت خود ادامه خواهد داد. استوارت گرین، سخنگوی میلر، در بیانیه‌ای بر این تاکید کرد که شهردار با خرج ۳۸ میلیون دلار برای هدفی که فقط به نفع یک شرکت خاص است مخالف است.

بین سایر اعضای شورای شهر نیز مخالفت‌های بسیاری یافت می‌شود. آدام وان، یکی از اعضای شورای شهر، طرح را "مضحک" خواند و گفت: "می‌خواهند کلی پول خرج یک هواپیمایی مشخص بکنند و نه صنعت هواپیمایی. کلی پول برای حمل و نقل چند تا آدم خیلی ممتاز و نه مالیات‌دهندگان".

گروهی از شهروندان مخالف فرودگاه نیز از طریق سخنگوی خود، برایان ایلر، به این طرح اعتراض کرده‌اند. ایلر در مصاحبه با رسانه‌ها گفت:‌ "فکر می‌کنم دولت هارپر می‌فهمد که مردم حامی این طرح نیستند".

با این حال بعید نیست خیلی زود شاهد کلید خوردن این پروژه باشیم. تحقیقات زیست محیطی برای آن چهار ماه طول می‌کشد و سپس طبق طرح مهندسان، کار تونل در حدود یک سال تمام می‌شود. باید دید که مخالفت شهروندان نزدیک فرودگاه و شهرداری منتخب مردم تورنتو چه نقشی در این میان بازی می‌کند.