شهروند- علی شریفیان: جنجال و آبروریزی کم سابقه سوءاستفاده مالی سه سناتور پیشین محافظه کار خانم پاملا والین، پاتریک برازوو و مایک دافی در حدود دو هفته اخیر به یک بحران پیچیده در صحنه سیاسی کانادا تبدیل شده است. این بحران همچون بهمن در سراشیبی تندی در حال غلتیدن است و هر روز و هر ساعت ابعاد تازه تر و بزرگتری به خود گرفته و می گیرد. دوشنبه هفته پیش طرحی به سنا ارائه شد که در آن خواسته شده به دلیل این که این سه سناتور آگاهانه با حساب سازی تقلبی از مقام خود سوءاستفاده کرده و مبالغ قابل توجهی از خزانه سنا که در واقع پول مالیات دهندگان، مردم کاناداست، برداشت کرده اند، تعلیق شده و بدون دریافت دستمزد یا هرگونه مزایایی از مقام سناتوری کنار گذاشته شوند. این طرح در حالی برای رای گیری به ۹۹ سناتور (سنا ۱۰۵ عضو دارد اما در حال حاضر ۶ کرسی آن خالی است.) عرضه شد که هنوز نتیجه تحقیقات پلیس آر سی ام پی در مورد هیچیک از این سه سناتور متهم به سوءاستفاده و تقلب مالی به اتمام نرسیده و علاوه بر این از این سه تن مایک دافی ۹۰ هزار دلاری را که به عنوان کمک هزینه مسکن خود ظاهرا بر خلاف قوانین سنا گرفته بازپرداخت کرده است. خانم والین هم تمام مخارجی را که برای سفرهای خود گرفته بود و بالغ بر ۱۴۸ هزار دلار می شد، پرداخته است. پاتریک برازوو هم اقدام مشابهی انجام داده است. در این میان مبلغی که به وسیله مایک دافی پرداخت شده سبب بحث و جنجال بسیار در ماه مه، در آخرین نشست های فصل پیش مجلس شد.

استفان هارپر نخست وزیر کانادا (بالا راست)  روی اخراج مایک دافی، پاملا والین و پاتریک برازو اصرار دارد

استفان هارپر نخست وزیر کانادا (بالا راست) روی اخراج مایک دافی، پاملا والین و پاتریک برازو اصرار دارد

توماس مولکر، رهبر ان دی پی  و جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال در زمان های پرسش و پاسخ درباره این موضوع که چرا و چگونه ۹۰ هزار دلار از سوی نایجل رایت، رئیس دفتر وقت نخست وزیر با نوشتن چکی در وجه مایک دافی، این سناتور محافظه کار را قادر به بازپرداخت بدهی خود به سنا کرده، استفن هارپر را سئوال پیچ کردند. در بعضی از جلسات مولکر عملا مانند دادستانی به محاکمه نخست وزیر پرداخت. هارپر به طور مداوم و مکررا با این جواب که او دخالتی در موضوع نداشته، از نظر احزاب اپوزیسیون پاسخ قانع کننده ای نتوانست بدهد. زمانی که در اوائل ماه مه گزارشگر سی تی وی موضوع نوشتن چک به وسیله نیجل رایت را مطرح کرد، رئیس دفتر نخست وزیر به سرعت از مقام خود استعفاء داد موضوع اما در رسانه ها بازتاب گسترده ای یافت.

ارائه طرح تعلیق، سخنرانی سناتورهای اخراج شده و دردسرهای تازه و جدی تر نخست وزیر

کشمکش نخست وزیر با موضوع اخراج این سه سناتور از فراکسیون حزب محافظه کار در سنا هنگامی اوج تازه ای گرفت که طرح تعلیق آنها به سنا ارائه شد. خانم پاملا والین، مایک دافی و پاتریک برازوو وقتی با مسئله تعلیق یا عملا مرگ سیاسی خود روبرو شدند، سخنرانی های تند وتیزی در سنا در دفاع از خود ایراد کردند. از میان این سه تن، مایک دافی بویژه در سخنرانی هایش مسائل و ظاهرا واقعیات تازه ای مطرح کرده است. ناظران سیاسی و گزارشگران رسانه ها در تحلیل های خود با وجود آن که هنوز با اما و اگر مسائلی را مطرح می کنند، اما همگی براساس یک سری از مسائلی که دافی افشاگرانه مطرح کرده نقطه نظرات تقریبا مشترک تازه ای را عنوان کرده و می کنند و این گزارش ها و تحلیل های خبری سرفصل خبری تقریبا همه رسانه های کشور شده و همه مسائل دیگر را تحت تاثیر قرار داده است. همه این تحولات، کشمکشس هارپر با این آبروریزی سیاسی را که منشاء آن دفتر خود  او بوده به بحران حساسی برای نخست وزیر دولت محافظه کار تبدیل کرده است.

مایک دافی در سخنرانی دوم خود از راز تازه ای پرده برداشت و با ارائه مدارک اعلام کرد، نخست وزیر نه تنها دستور نوشتن آن چک ۹۰ هزار دلاری را داده، بلکه بعد از انجام توافقات مورد نظر نخست وزیر برای جلوگیری از رسانه ای شدن موضوع بین کارکنان و وکلای دفتر نخست وزیر با مایک دافی و وکیل او ، دستور پرداخت هزینه های حقوقی سناتور آن زمان محافظه کار را با نوشتن چکی به مبلغ ۱۳ هزار و ۵۶۰ دلار را هم داده است.

روزهای دوشنبه و سه شنبه، صحن مجلس عوام، صحنه یک درام سیاسی حساس بین مولکر و ترودو با استفن هارپر بوده است. نخست وزیر با عصبانیت اما حالا به شکل و با کلماتی دیگر پاسخ اپوزیسیون را می دهد. با اینکه حتی شماری از ۶۰ سناتور محافظه کار مجلس سنا به طور غیرمستقیم گفته اند که به تعلیق سه همکار خود رای نمی دهند و رئیس محافظه کار سنا هم اعلام کرده آماده پذیرش و اضافه کردن تبصره هایی به طرح پیشنهادی برای تعلیق سه سناتور خاطی است، اما هارپر، هم از زبان مسئول ارتباطات دفترش اعلام کرده و هم خود در کشمکش هایش در مجلس می گوید این سناتورها چون از پول مالیات دهندگان سوءاستفاده کرده اند باید از سنا اخراج شوند و در مورد چک صادر شده برای پرداخت هزینه های حقوقی مایک دافی گفته که این رسمی رایج در میان همه احزاب است. هیچکدام از سخنان نخست وزیر برای مولکر و ترودو قانع کننده نبوده و گروهی از آگاهان و تحلیلگران سیاسی هم بر این باورند که برای شمار زیادی از مردم کانادا هم توضیحات هارپر قانع کننده نیست.

ترودو می گوید که نخست وزیر و همه آنها که درگیر موضوع بوده اند باید با ادای سوگند با شفافیت کامل بگویند چه شده، چه کرده، چه می دانند و از چه زمانی این واقعیات را می دانسته اند.

مولکر اما با طنزی آشکار خطاب به نخست وزیر در جلسه روز سه شنبه در مجلس گفت که چطور می شود برای نوشتن چکی که ادعا می شود نوشتن آن برای کمک به اعضای حزب در موارد اضطراری امری رایج است، این همه وکیل حزب محافظه کار و تقریبا همه کارمندان دفتر نخست وزیر درگیر بوده اند.

اوضاع  برای استفن هارپر خیلی بحرانی تر شده، اگر این مهم را در نظر بگیریم که از روز ۳۱ اکتبر، پنجشنبه همین هفته کنوانسیون مهم «سیاست های ملی» حزب محافظه کار کانادا در کالگری برگزار خواهد شد و همه منتظر بازتاب این آبروریزی مالی در این کنوانسیون و عکس العمل مقامات، اعضای مهم  و رهبران حزب محافظه کار هستند.