آرش عزیزی ـ تعجبی نیست که این روزها حواس همه جمعِ ان دی پی باشد. هر چه باشد این حزب برای اولین بار در طول تاریخ خود به مقام شامخ اپوزیسیون رسمی کشور رسیده است، اما این حزب در این مقام چه خواهد کرد و با وجود دولت اکثریت استفن هارپر چگونه خواهد توانست بر کشور تاثیر بگذارد؟ آن وعده‌ ی «اصلاح اتاوا» که در عروج لیتون به جایگاه کنونی ‌اش نقش داشت چگونه عملی خواهد شد؟

دولت اعلام کرده که مجلس در روز ۲ ژوئن افتتاح خواهد شد، اما ان دی پی آنچنان هم بیکار نمانده است. این حزب با وجود این‌که مجبور به پاسخ به سئوالات بسیاری در مورد بعضی نمایندگان جوان خود در کبک بوده است، در چند زمینه سیاست ‌هایی را که می‌ خواهد به میان بیاورد هم مطرح کرده است از جمله اصلاح نظام پرداخت دستمزدهای بازنشستگی، بهبود حقوق زبانی کارگران فرانسوی ‌زبان در نهادهای فدرالِ کبک و حفاظت بهتر از فاش‌کنندگان اسرار دولتی (ضمن تقاضای چاپ سریع اسناد مربوط به شکنجه ‌ی زندانیان در افغانستان).

عده ای می گویند جوانان تازه انتخاب شده در حزب ان دی پی نقطه قوت این حزب خواهند بود نه نقطه ضعف آن

گزارشی در تورنتو استار با اشاره به این چند زمینه در ضمن از حرف ‌های سران ان دی پی استنباط کرده که این حزب با استفاده از «رجوع به افکار عمومی،‌ استفاده خلاقانه از روند قانونگذاری و کمیته ‌ها (ی مجلس)، ائتلاف با دولت ‌های استانی و اتحادیه‌ های کارگری و همچنین لوایح خصوصی اعضا» به دنبال برنامه‌ ی قانونگذاری خود خواهد رفت.

استار این را بخصوص از حرف‌ های پل دوار، نماینده ‌ی اتاوا و منتقد سیاست خارجی حزب در پارلمان قبلی،‌ استنباط کرده که به نظر می‌ رسد در دولت سایه‌ ی جدید ان دی پی یکی از نقش ‌های اصلی را به عهده بگیرد. او در کنفرانسی خبری گفت: «ما کارمان را انجام می ‌دهیم و دولت را تحت فشار قرار می‌ دهیم تا همین کار را انجام دهند. و اگر تصمیم گرفتند این کار را نکنند باید نه تنها با ما که با افکار عمومی سر کنند.»

 

سیاست ‌های مشخص: از حقوق بازنشستگی تا فاش‌ کنندگان اسرار

پنجشنبه ‌ی دو هفته پیش، ان دی پی پیشنهادی برای بهبود حفاظت از فاش‌ کنندگان اسرار دولت فدرال مطرح کرد که طبق آن دولت مجبور می ‌شود ثابت کند علیه کارمندانی که اسرار را فاش می‌ کنند وارد عمل نمی ‌شود.

پل دوار به همراه نیکول ترمل، نماینده‌ ی تازه ‌انتخاب شده ‌ی حزب که قبلا از رهبران اتحادیه‌ ی کارگران دولت بوده است، ضمن مطرح کردن این سیاست در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کردند که با استفاده از تجدیدنظر در قانون حساب ‌پذیری دیدگاه ‌هایشان در این زمینه را پیش خواهند برد و در ضمن از کمیته ‌های پارلمانی برای افزایش قدرت کمیسیونر صداقت دولت فدرال استفاده خواهند کرد.

در همین راستا ان دی پی این هفته فراخوان داد که اسناد مخفی در مورد شکنجه‌ ی احتمالی زندانیانی که کانادا در افغانستان دستگیر کرده به سرعت منتشر شود. سال گذشته سه حزب محافظه ‌کار، لیبرال و بلوک کبک کمیته‌ ای پارلمانی با حضور قضات بازنشسته برای تعیین این‌که انتشار کدام یک از این اسناد صلاح است تشکیل دادند، اما ان دی پی به علت محدودیت‌ های موجود در توافقنامه‌ ی این کمیته از پیوستن به آن خودداری کرد. جک هریس، نماینده ‌ی نیوفاندلند و منتقد دفاع ان دی پی، هفته‌ ی گذشته با اشاره به این‌که در طول کمپین انتخاباتی، تمام احزاب، از جمله حزب محافظه‌ کار، گفته‌ اند خواهان انتشار اسناد هستند خواهان عملی شدن آن شد. سخنگویی از هارپر در گفتگو با رسانه‌ ها گفت دولت هارپر پس از بازگشت مجلس، این اسناد را منتشر می ‌کند. پیتر میلیکن، سخنگوی بازنشسته ‌ی مجلس از حزب لیبرال که در دورِ قبل با رای خود علیه اعمال دولت هارپر در این زمینه خبرساز شد، در گفتگویی با رادیو سی بی سی گفت انتظار دارد این اسناد به زودی منتشر شوند.

پیشنهاد مشخص دیگرِ ان دی پی را جک لیتون چند روز قبل وقتی مطرح کرد که گفت اولویت اول حزبش پس از بازگشت مجلس احیای لایحه‌ ای خصوصی برای حفاظت از حقوق زبانی کارمندان فرانسوی ‌زبان در صنایع تحت کنترل دولت فدرال خواهد بود.

لایحه‌ های خصوصی را اعضای مجلس، مستقل از حزب‌ شان، پیش می‌گذارند و نمایندگان هنگام رای دادن به بیشتر آن‌ ها محدود به خط حزب خود نیستند و از این رو ان دی پی امیدوار است با ایجاد شکاف در صفوف نمایندگان حزب حاکم بعضی از این لایحه‌ ها را پیش ببرد.

رهبر ان دی پیِ فدرال در ضمن گفته نخست ‌وزیر استان ‌ها را فرا می‌خواند تا از خواست او برای اصلاحات عمده در نظام پرداخت حقوق ‌های بازنشستگی حمایت کنند. لیتون چهارشنبه‌ ی گذشته در اولین سخنرانی مهم خود پس از انتخابات، که در کنوانسیون کنگره‌ی کارگران کانادا صورت گرفت، گفت از نخست ‌وزیرهای استان ‌ها می ‌خواهد هارپر را برای گسترش دادن برنامه ‌ی حقوق‌ های بازنشستگی کانادا تحت فشار بگذارند. پیش بینی می ‌شود اکثریت استان‌ های کشور با طرح گسترش این برنامه موافق باشند، اما دو استان بسیار مهم، آلبرتا و کبک (به ترتیب تحت دولت ‌های محافظه‌ کار و لیبرال)‌ مخالفند و هارپر هنگام مخالفت با این طرح در گذشته معمولا به آن‌ ها اتکا کرده است.

 

حزبِ کارگری

پس از توجه بسیار به چهار دانشجوی مک‌ گیل که به عنوان نمایندگان ان دی پی در کبک انتخاب شدند و یا روت الن بروسو، گارسون رستورانی در دانشگاه کارلتون و مادر مجرد، که علیرغم گذراندن یک هفته از کمپین انتخاباتی در تعطیلاتی در لاس وگاس موفق شد به مجلس راه پیدا کند، بسیاری از رسانه ‌ها با نگاه دقیق ‌تر به ترکیب نمایندگان ان دی پی به قدرت اتحادیه ‌های کارگری در این حزب اشاره کردند. از جمله حضور پگی نش، نماینده ‌ی تورنتو و رئیس حزب، که از رهبران اتحادیه کارگران خودروسازی بوده است.

حضور جک لیتون در کنوانسیون کنگره ‌ی کارگران کانادا در ونکوور، گرچه از مدت ‌ها قبل برنامه ‌اش ریخته شده بود، توسط بعضی رسانه‌ ها مثل مجله ‌ی راست‌ گرای مک‌ لینز به صورت نمادین به عنوان ارتباط قوی ان دی پی با اتحادیه ‌های کارگری گرفته شد.