اولین گردهمایی انجمن جمهوری خواهان ایران – پاریس درروز یکشنبه یکم تیرماه ۱۳۹۳، برابر با ٢٢ ژوئن ۲۰۱۴، برای تأسیس این انجمن، با حضور جمعی از جمهوری خواهان ساکن پاریس تشکیل شد و با موفقیت به کار خویش پایان داد.

دستور کار این گردهمایی، که در نشست های متعددِ بحث و گفتگو تدارک شده بود، عبارت بود از اصلاح و تصویب منشور سیاسی و اساسنامه، انتخاب شورای هماهنگی و تعیین موضوع فعالیت های یک سال آینده انجمن.

jomhorikhahan-paris

گردهمایی توسط گروه کار تدارک نشست پایه گذار، آقایان بیژن حکمت، سهیل رسولی و  علی کریم زاده افتتاح شد و روال کار جلسه، اعم از موضوعات در دستور، آئین نامه اداره جلسه و انتخاب یک هیئت رئیسه سه نفره برای اداره نشست، مطرح گشت.

تدارک نشست پایه گزار

درباره تدارک نشست، علی کریم زاده از سوی گروه کارتدارک گفت: پیش از هر چیز لازم می دانیم که از سوی هیئت تدارک کننده این گردهمائی و همه دوستانی که طی چند ماه گذشته در زمینه تدارک و تاسیس انجمن جمهوری خواهان ایران- پاریس تلاش کرده اند به شما عزیزان، صمیمانه خوشامد گفته و نشستی پربار آرزو کنیم.

بیش از هشت ماه از نخستین گفتگوها در بین جمعی از حاضران در این گردهمایی درباره لزوم پایه گزاری انجمن جمهوری خواهان پاریس، با شرکت جمع وسیعی از هموطنان معتقد به نظام سیاسی جمهوری و پایبند به دموکراسی و رعایت اعلامیه جهانی حقوق بشر گذشته است. شرکت کنندگانِ در این گفتگوها همواره بر گذار از جمهوری اسلامی و اتخاذ روش های مبارزاتی خشونت پرهیز تاکید داشتند. جلسه های بحث و تبادل نظر متعددی  برای دقت بخشیدن به اهداف و مواضع سیاسی و نظری، و نیز تنظیم روش کار انجمن برگزار شد. همچنین کوشش های زیادی برای دامن زدن به بحث با دیگر دوستان پیرامون موضوع، و جلب همکاری افراد و گروه های جمهوری خواهی که از مواضع پیش گفته طرفداری می کنند صورت گرفت. کم نبودند دوستانی که با حضور مستقیم خویش در این تلاش مشترک و جلسات تدارکاتی موجبات پیشرفت آن را فراهم ساختند. کم نبوده و نیستند دوستان دیگری که با طرح معذورات خویش، قول همکاری با انجمن را در جریان فعالیت های عملی اش داده اند. حاصل این جلسه ها و تبادل نظرها را می توان در منشور سیاسی و اساسنامه تنظیم شده، و تدارک و برگزاری این گردهمایی پایه گزار مشاهده کرد.

ناگفته نباید گذاشت که دستیابی به تفاهم پیرامون منشور سیاسی و اساسنامه تدوین شده، به سادگی صورت نگرفته است. درباره یکایک ماده های آنها، به ویژه در مورد منشور، با توجه به تفاوت های موجود و تاکیدهای متفاوت، ساعت های زیادی بحث صورت گرفته است. منشور و اساسنامه پیشنهادی، در واقع جمع بند و فشرده اشتراکات ما، پیرامون یک رشته مسایل بنیادین است. ما به تفاوت های میان خویش نیک آگاهیم، به نظرات متفاوت میان خویش و اساسا طیف وسیع جمهوری خواهان طرفدار دموکراسی و حقوق بشر احترام می گذاریم و امیدواریم بتوانیم با تکیه به اشتراکات موجود، به سهم خویش، نقشی در خور در زمینه ترویج اندیشه جمهوری خواهی و برگزاری کارزارهای سراسری برای دفاع از مبارزات مردم و اعتراض به نقض حقوق فردی و اجتماعی در ایران، ایفا کنیم.

انتخاب هیئت رئیسه و تصویب منشور و اساسنامه

پس از گزارش گروه کار تدارک نشست، انتخاب هیئت رئیسه در دستور کار قرار گرفت و خانم منصوره مردان‌پور و آقایان  فرامرز بهار و حسین منفردی با رای مخفی برای اداره نشست انتخاب شدند. این انتخابات زیر نظر دو مهمان حاضر، آقایان رسول آذرنوش و امیرحسین گنج‌بخش، انجام گرفت.

بعد از مشورت درونی هیئت رییسه منتخب و مشخص شدن فرامرز بهار به عنوان رئیس، حسین منفردی نایب رییس و منصوره مردان‌پور منشی، جلسه کار خود را شروع کرد.

در آغاز، فرامرز بهار ضمن درود به حاضران و تشکر از تلاش‌های گروه کار تدارک نشست، به ویژه تنظیم آئین‌نامۀ، یادآور شد که از ۲۴ نفر علاقه مند به شرکت در نشست، ۱۹ نفر حاضرند که هم در بحث‌ها و هم رای‌گیری‌ها شرکت خواهند داشت.  آقایان رسول آذرنوش و امیرحسین گنج‌بخش به عنوان مهمان در صورت تمایل در بحث‌ها شرکت خواهند کرد.

او اضافه کرد که برابر با آیین نامه، رای گیری در همه موارد به جز انتخاب افراد به صورت علنی خواهد بود. برای رای‌گیری باید از سه کارت با رنگ‌های سبز (رای مثبت)، قرمز (رای منفی) و سفید (رای ممتنع) استفاده شود. تک تک ماده های منشور و اساسنامه پیشنهادی پس از بحث و بررسی به رای گذاشته می‌شوند و در پایان، کلیت منشور و اساسنامه به رای گذاشته خواهد شد.

پس از این توضیحات، هفت ماده منشور یک به یک خوانده، مورد بررسی قرار گرفته و به رای گذاشته شدند. مواد هفت گانه منشور پیشنهادی به صورت زیر تصویب شدند.

–          بند ۱ بدون تغییر با ۱۲ رای موافق تصویب شد.

–          بند ۲ بدون تغییر با ۱۹ رای موافق تصویب شد.

–     بند ۳ پس از آنکه «دفاع از لغو اعدام و ممنوعیت شکنجه» با بحث و تبادل نظر و شرکت فعال همگی به «مبارزه برای لغو اعدام و ممنوعیت شکنجه و آزادی زندانیان سیاسی ـ عقیدتی» تغییر یافت با ۱۹ رای موافق تصویب شد.

–          بند ۴ بدون تغییر با ۱۹ رای موافق تصویب شد.

–          بند ۵ بدون تغییر با ۱۹ رای موافق تصویب شد.

–     بند ۶ پس از بحثی جدی که در آن دو مهمان نشست هم فعالانه شرکت کردند، به صورت «تلاش در جهت ایجاد تغییرات بنیادی برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست ـ محیطی و در این راستا توقف غنی سازی اورانیوم و خروج از تولید انرژی هسته ای.» با ۱۶ رای موافق و ۳ رای ممتنع به تصویب رسید.

–          بند ۷ بدون تغییر با ۱۹ رای موافق تصویب شد.

سپس در مورد کل منشور  رای گیری به عمل آمد که با ۱۹ رای موافق تصویب شد. متن کامل منشور سیاسی انجمن ضمیمه گزارش می باشد.

پس از یک استراحت کوتاه، بررسی و تصویب اساسنامه با همان روشی که که در مورد منشور عمل شده بود پیش رفت. بحث و گفتگو در باره مواد اساسنامه بسیار کمتر از بحث در باره مواد منشور بود.

–          در ماده ۵ اساسنامه که مربوط به امور مالی است، حق عضویت سالانه به مبلغ بیست یورو به تصویب رسید.

–     در ماده ۸ مربوط به دفتر شورا و حقوق اعضای آن، مبلغ چکی که باید با اطلاع شورا و امضای رییس و خزانه دار باشد از هزار به پانصد یورو کاهش یافت.

تک تک مواد اساسنامه و کلیت آن با  ۱۹ رای موافق تصویب شدند. اساسنامه تصویب شده ضمیمه گزارش می باشد.

تعیین شورای هماهنگی

برای شرکت در شورای هماهنگی هفت نفر داوطلب شدند . اسامی آنها به ترتیب الفبا: امیدی اشرف، امینی بهمن، بهار فرامرز، کریم زاده علی، کفیلوند نیما، مردان‌پور منصوره و منفردی حسین. در این بخش نیز، رسول آذرنوش و امیرحسین گنج‌بخش نظارت، ثبت و اعلام رای گیری را به عهده گرفتند.

رای‌گیری با شرکت ۱۹ عضو و به صورت مخفی انجام شد. بهمن امینی، فرامرز بهار، نیما کفیلوند، منصوره مردان پور  و حسین منفردی به عنوان اعضای اصلی و اشرف امیدی و علی کریم‌زاده به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

در دستور جلسه پیشنهادی که همان ابتدا به تصویب نشست رسید، پیش بینی شده بود که در باره برنامه های یک سال آینده انجمن نیز بحث شود. به علت کمبود وقت این بخش به یک نشست عمومی فوق‌العاده که باید در اولین فرصت به وسیله شورای هماهنگی تدارک دیده شود، موکول شد.

هیئت رئیسه  نشست پایه گذار

منصوره مردان‌پور، فرامرز بهار و حسین منفردی

سه شنبه ۷مرداد ۱۳۹۳، برابر با ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴

برای تماس با انجمن جمهوری‌خواهان ایران – پاریس :

jomhourikhahan.paris@gmail.com

 

 

 

 

منشور واساسنامه مصوبه در

نشست پایه‌گذار انجمن جمهوری خواهان ایران – پاریس

پاریس، ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ – ۱ تیر ۱۳۹۳

(انجمن پایه‌گذاری شده طبق قانون اول ژوییه  ۱۹۰۱ برای انجمن‌های غیرانتفاعی)

 

منشور

انجمن جمهوری خواهان ایران – پاریس بر پایه موازین و هدف های زیر تشکیل میگردد :

 

۱-۱ مبارزه برای گذار خشونت پرهیز از نظام جمهوری اسلامی به یک جمهوری مبتنی بر انتخابات آزاد، دموکراسی و جدایی دین و دولت بر اساس یک قانون اساسی جدید.

۲-۱ پایبندی به اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های الحاقی و کنوانسیون‌های مصوب سازمان ملل متحد.

۳-۱ مبارزه برای لغو اعدام و ممنوعیت شکنجه و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی.

۴ پشتیبانی از اعتراضات، تظاهرات، اعتصابات و دیگر اشکال مسالمت آمیز مبارزه و نافرمانی مدنی شهروندان و ایستادگی آنها در برابر سرکوبگران.

۵-۱ مبارزه برای رفاه اجتماعی و علیه هرگونه تبعیض میان شهروندان کشور.

۶-۱ تلاش در جهت ایجاد تغییرات بنیادی برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، و در این راستا توقف غنی‌سازی اورانیوم و خروج از تولید انرژی هسته‌ای.

۷-۱ طرفداری از عادی‌سازی و گسترش همه جانبه روابط سیاسی، همکاری‌های گسترده فنی- اقتصادی و بسط مبادلات فرهنگی میان ایران با همه کشورها بر اساس حقوق و احترام متقابل و رعایت مصالح و منافع ملی.

اساسنامه

ماده ۱- نام و شخصیت حقوقی

«انجمن جمهوری خواهان ایران – پاریس» یک انجمن غیرانتفاعی است که طبق قانون اول ژوئیه ۱۹۰۱ (قانون انجمن‌ها) در پاریس به ثبت رسیده است.

ماده ۲-  – آدرس رسمی‌

آدرس رسمی‌انجمن :

……………………………..

این آدرس میتواند در هر زمانی‌با تصمیم شورای هماهنگی انجمن تغییر یابد.

 

ماده ۳  – موضوع و دوره ‌ فعالیت

موضوع فعالیت انجمن ترویج اندیشه جمهوریخواهی و برگزاری کارزار برای دفاع از  مبارزات مردم ایران و اعتراض به نقض حقوق فردی و اجتماعی در ایران است. دوره ‌ فعالیت انجمن نامحدود است.

 

ماده ۴ – عضویت

شرط عضویت پذیرش منشور و اساسنامه انجمن و پرداخت حق عضویت است.

عضویت پس از تصویب شورای هماهنگی رسمیت می یابد. رد عضویت با تایید مجمع عمومی امکان پذیرست.

اعضا همه از حقوق یکسان برخوردارند.

عضویت افراد در صورت اتخاد مواضع و روشی برخلاف موازین و هدف های انجمن میتواند به تصمیم شورای هماهنگی، با توضیحات قبلی و تایید مجمع عمومی سلب گردد.

 

ماده ۵ – امور مالی‌

۱-۵ منابع مالی‌انجمن عبارتند از حق عضویت و کمک‌های اعضا و علاقه مندان و نهادهای مدنی.مبلغ حق عضویت سالانه در مجمع عمومی تعیین می‌‌شود.

۲-۵ در نشست پایه‌گذار ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴، مبلغ بیست یورو در سال به عنوان حق عضویت اعضا تصویب شد.

۳-۵ درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفتر حسابداری تبت میشود و بیلانی سالانه به مجمع عمومی ارائه میگردد.

 

ماده ۶ مجمع عمومی

۱-۶مجمع عمومی اعضا عالی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری انجمن است. مجمع عمومی عادی یک بار در سال تشکیل می‌شود، گزارش فعالیت سالانه و گزارش مالی ‌را بررسی و‌ جهت گیری‌های عمده انجمن را تعیین می‌کند و به انتخاب شورای هماهنگی می‌پردازد. مجمع عمومی فوق العاده به درخواست شورای هماهنگیو یایکپنجم اعضا برگزار می‌شود.

۲-۶ شورای هماهنگی دستور جلسه مجمع عمومی را تعیین می‌کند.دستور جلسه ‌باید۱۵ روز پیش از برگزاری مجمع ،به اطلاع اعضا برسد. اگر یک پنجم اعضا تقاضای طرح موضوعی در مجمع عمومی را داشته باشند،این موضوع ‌بایددر دستور جلسه قرار گیرد.

۳-۶ مجمع عمومی با حضور نیم باضافه یک اعضا رسمیت می‌‌یابد.اگر تعداد حاضران کمتر از نیم باضافه یک بود،رییس انجمن می‌‌تواند مجمع عمومی دیگری را برای ماه آینده فراخواند.اینبار مجمع عمومی  بدون حد نصاب برگزار خواهد شد. هر شرکت کننده در مجمع می‌تواند تنها نماینده یک عضو غایب باشد.

 

ماده ۷ شورای هماهنگی

۱-۷ فعالیت‌های انجمن و نظارت بر رعایتِ اساسنامه توسط یک شورای هماهنگی ۵ نفره (شامل ۳ عضو دفتر شورا که عبارتند از رییس، دبیر  ‌و خزانه دار)، هماهنگ میشود.اعضای شورای هماهنگی برای مدت یک سال توسط مجمع عمومی انتخاب می‌‌شوند. داوطلبینی که در مرتبه ششم و هفتم قرار می گیرند، اعضای علل بدل به حساب می آیند. این افراد در دوره‌های بعد نیز می توانند انتخاب شوند. کسی بیش از سه دوره پی در پی نمی‌تواند عضو شورای هماهنگی شود. اعضای علی البدل در جریان فعالیت‌های شورای هماهنگی قرار می گیرند. زمان و مکان جلسه های شورای هماهنگی به آنها همیشه  اطلاع داده می شود و میتوانند در جلسات شورا شرکت کنند.

۲-۷ جلسه های شورای هماهنگیبا حضور دو سوم اعضای آن رسمیت پیدا می‌کند و تصمیم‌ها با رای اکثریت اعضای حاضر گرفته می‌‌شود. در صورت غیبت غیرموجه ۳ جلسه پی در پی یک عضو، شورای هماهنگی می‌تواند تا مجمع عمومی آینده عضو علی البدل را جایگزین او کند.

۳-۷ شورای هماهنگی هر ماه یک جلسه خواهد داشت. جلسه فوق العاده  به در خواست دو نفر از اعضای شورا برگزار می شود. از جلسه شورای هماهنگی یک گزارش کتبی تهیه ‌شده و برای اعضا انجمن فرستاده می شود. شرکت در جلسه شورای هماهنگی برای اعضای انجمن(بدون حق رای) آزاد است. علاقمندان باید تمایل خود را به شورای هماهنگی ابراز کنند تا زمان و مکان جلسات به آنها اطلاع داده شود.

۴-۷ برای حفظ ارتباط با اعضا و علاقمندان به فعالیت های انجمن، شورای هماهنگی موظف است دستکم سه جلسه همگانی برای بحث و گفتگو تشکیل دهد.

 

 ماده ۸ دفتر شورای هماهنگی انجمن

۱-۸ شورای هماهنگی از میان اعضای خود دفتری را که در برگیرنده رییس، دبیر و خزانه دار است برای یک سالانتخاب می‌‌کند. شورای هماهنگی می‌‌تواند طی سال اعضای دفتر را تغییر دهد.

۲-۸رییس در تمام امور اداری نماینده انجمن است و گزارش سالیانه فعالیت‌های انجمن را پس از تصویب شورا به مجمع عمومی ارائه می ‌‌دهد.

۳-۸ دبیر مسئول نگهداری آرشیو‌ها و رابط اصلی ‌شورای هماهنگی با اعضای انجمن است. دبیر ‌صورت جلسه نهادهای مختلف انجمن را دریافت و ثبت می‌کند.

۴-۸خزانه‌دار مسئول دریافت‌ها وپرداخت‌هاست و با تایید دفتر شورا، نماینده انجمن در رابطه با سازمان‌های مالی ‌و بانکی می باشد. تنها رییس و خزانه‌دار حق صدور چک از طرف انجمن را دارند. صدور چک به مبلغ بیش از پانصد یورو باید با اطلاع شورا و امضای رییس و خزانه‌دار باشد. خزانه‌دار بیلان مالی ‌انجمن را پس از تصویب شورا به مجمع عمومی ارائه می‌‌دهد.

 

ماده ۹ – گروه های کار

برای پیگیری هدف های انجمن گروه های کار دائم یا موقت با اطلاع و در هماهنگی با  شورا تشکیل میشود. شرکت در گروه‌های کار داوطلبانه است و هر گروهی آیین نامه و برنامه های خود را تنظیم میکند.

 

ماده ۱۰ – تغییر در اساسنامه

اساسنامه می‌‌تواند با پیشنهاد شورای هماهنگی و یایک پنجم اعضای انجمن،به وسیله مجمع عمومی تغییر یابد. پیشنهادهایی که اساسنامه را تغییر می‌دهند، باید پانزده روز قبلاز تشکیل مجمع عمومی به اطلاع اعضا برسند.تغییرات در اساسنامه با رای حداقل شصت در صد اعضاتصویب می‌شود.

 

ماده ۱۱ – انحلال

مجمع عمومی می‌تواند با حداقل دو سوم آراء حاضران تصمیم به انحلال انجمن بگیرد. دارایی های احتمالی ‌انجمن به تشخیص مجمعی که انحلال را اعلام می‌کند، به نهادی ‌هم‌راستا با اهداف انجمن واگذار می‌‌شود.