بی بی سی: منصور اسانلو، از شناخته شده ترین فعالان کارگری در ایران، با تودیع وثیقه برای چهار روز زندان را ترک کرده است.

پروانه اسانلو، همسر آقای اسانلو به بی بی سی فارسی گفت که قرار است شوهرش روز ۱۶ خرداد به زندان بازگردد، اما ابراز امیدواری کرد که مرخصی وی تمدید شود.

آقای اسانلو، رئیس پیشین هیات مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است که در سال ۱۳۸۶ به پنج سال حبس محکوم شد.

مقام های قضایی جمهوری اسلامی او را به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی متهم کرده اند. وی این اتهام ها را بی اساس می داند.

تشکل های عفو بین الملل، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری و فدراسیون بین المللی کارکنان حمل و نقل بارها خواهان آزادی منصور اسانلو شده اند.

پروانه اسانلو روز پنجشنبه حال شوهرش را که گفته می شود به بیماری قلبی مبتلاست خوب توصیف کرد.

وی اخیرا به بی بی سی فارسی گفته بود: “وضعیت عمومی آقای اسانلو مناسب نیست و پزشکان معتقدند که او تحمل شرایط زندان را در این وضعیت ندارد.”

آقای اسانلو ابتدا در زندان اوین تهران در بازداشت بود، اما سپس به همراه تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله عیسی سحرخیز، احمد زیدآبادی و داوود سلیمانی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

منصور اسانلو در تیرماه سال ۱۳۸۶ پس از آنکه در نزدیکی محل سکونتش در تهران از اتوبوس پیاده شد، با زور و ضرب و جرح به دست مأموران لباس شخصی بازداشت شد.

مدتی بعد از دستگیری آقای اسانلو، دادگاه تجدیدنظر حکم پنج سال زندان او را تایید کرد.

او پیش از آن نیز یک بار به مدت هفت ماه و یک بار به مدت یک ماه در زندان بوده است.

دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، ماه پیش در نامه ای به آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، درباره وضع جسمی منصور اسانلو و رضا شهابی، دو فعال سندیکایی زندانی در ایران، هشدار داد و خواهان درمان و آزادی سریع این دو شد.