پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته مردم حوزه‌ی سن پل، از حوزه‌های مرکزی شهر تورنتو، در انتخابات میان‌دوره‌ای پای صندوق‌های رای رفتند.


شهروند ۱۲۴۸  پنجشنبه ۲۴ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته مردم حوزه‌ی سن پل، از حوزه‌های مرکزی شهر تورنتو، در انتخابات میان‌دوره‌ای پای صندوق‌های رای رفتند. اکثریت آرا به اریک هاسکینز، نامزد حزب لیبرال، تعلق گرفت که با کسب ۱۳۱۹۲ رای (۴۷ درصد آرا) پیروز شد و به کوئینز پارک راه یافت. پیش از این نیز این حوزه به مایکل برایانت، از حزب لیبرال، تعلق داشت و با استعفای او برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای ضروری شده بود.


دکتر اریک هاسکینز، که اکنون نماینده‌ی این حوزه‌ی میان‌شهرِ تورنتو در مجلس استانی انتاریو خواهد بود، پزشک خانواده است و سابقه‌ی پرداختن به درمان مهاجران را دارد. او بنیانگذار سازمان خیریه‌ی کودکان جنگِ کانادا (War Child Canada) است و در نواحی جنگی سراسر دنیا به درمان کودکان پرداخته است. او در ضمن متاهل است و یک فرزند دارد. هاسکینز در انتخابات فدرال سال قبل در حوزه‌ی هالدیماند- نورفولکِ انتاریو در مقابل دایان فینلی، وزیر کابینه‌ی هارپر، شکست خورده بود. جالب است که دکتر هاسکینز زمانی مشاور سیاستی دولت فدرال لیبرال‌ها بوده است.

سه رقیب اصلی او، که هاسکینز به راحتی بر آن‌ها پیروز شد، به ترتیب کسب آرا، سو آن لوی، ستون‌نویس روزنامه‌ی تورنتو سان و نامزد حزب محافظه‌کار، جولین هلر، وکیل و نامزد حزب نیودموکرات و کریس چاپیک، مشاور املاک و نامزد حزب سبز بودند. نامزدهای احزاب لیبرتارین، نیازهای ویژه و آزادی و ۳ نامزد مستقل نیز در این انتخابات حضور داشتند اما همه آرایی کمتر از ۱ درصد دریافت کردند.

نامزدهای رقیب، بخصوص محافظه‌کاران و نیودموکرات‌ها، تلاش بسیاری کردند تا این انتخابات میان‌دوره‌ای را به رفراندومی بر سر مالیات مرکب لیبرال‌ها بدل کنند. عوامل دیگری که باعث می‌شد گمان زده شود لیبرال‌ها در این پایگاه سنتی خود شکست بخورند، افتضاحات مالی نهادِ بهداشت الکترونیکی (eHealth) و شرکت دولتی بخت‌آزمایی و قمارِ انتاریو (OLG) تحت رهبری دولت لیبرالِ مک‌گینتی بود. در ضمن مایکل برایانت، نماینده‌ی سابق این حوزه، دو هفته پیش در حادثه‌ای رانندگی باعث مرگ دوچرخه‌سواری شد که احتمال رای‌های مخالفِ لیبرال‌ها را بیشتر می‌کرد، اما علیرغم تمام این تلاش‌‌ها نامزد لیبرال‌ها به راحتی پیروز شد.

لوی و هلر، و رهبران احزابشان، تیم هوداک و آندریا هروات، سعی می‌کردند به جنبه‌های منفی مالیات مرکبِ مک‌گینتی اشاره کنند، اما به نظر بعضی کارشناسان با پیروزی لیبرال‌ها، این مالیات اولین آزمون موفق را از سر گذرانده است. گرچه قاعدتا انتخابات در یکی از حوزه‌های سنتی لیبرال‌ها، با جمعیت بیشتر متمول، نشان از مردم کل انتاریو نمی‌دهد. در ضمن باید به این واقعیت توجه کرد که علیرغم کارزارهای پر سروصدا، تنها ۲۵ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند. تایید مالیاتی که قرار است بر زندگی ۱۲ میلیون انتاریویی اثر بگذارد با رای ۱۵ درصد از مردم یکی از حوزه‌های به نسبت متمول مسلماً ممکن نیست.


 

سو آن لوی، نماینده‌ی محافظه‌کاران، با ۷۵۸۱ رای به ۲۹ درصد آرا دست پیدا کرد. او در طول کارزار انتخاباتی شخصا جلوی در بیش از ۶۰۰۰ خانه حضور یافت و کارزاری پرانرژی را برای محافظه‌کاران به انجام رساند. او، که اصلیت لبنانی دارد و هم‌جنس‌گرایی است که با همسر خود زندگی می‌کند، بیش از نامزدهای دیگر ایجاد خبر کرد. با توجه به سابقه‌ی او در نوشتن ستونی راجع به مسائل شهرداری در روزنامه‌ی تورنتو سان، احتمال می‌رود در انتخابات شهرداری ۲۰۱۰ نامزد منطقه‌ی ۲۲ تورنتو (سن‌پل) در شورای شهر شود.

جولیان هلر، که برای سومین بار به عنوان نامزد ان.دی.پی در این حوزه شرکت می‌کرد، با کسب ۴۶۷۷ رای و ۱۸ درصد آرا، سوم شد. این گرچه نشان از کاهش آرای او نسبت به انتخابات‌ دوره های قبلی دارد اما بیشترین درصد آرا را نسبت به دو انتخابات قبلی نشان می‌دهد. هلر در دو انتخابات قبلی به ترتیب حدود ۱۵ و ۱۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

با این حساب، مجلس انتاریو ۷۲ لیبرال، ۲۵ محافظه‌کار و ۱۰ نیودموکرات خواهد داشت.