هزاران معترض ضد اسرائیلی در سراسر خاورمیانه برای تقبیح و محکوم کردن عملیات تهاجمی اسرائیل علیه گروه ستیزه گر فلسطینی حماس مستقر در نوار غزه، تظاهرات کرده اند.

شماره ۱۲۱۰ ـ پنجشنبه  ۱ ژانویه ۲۰۰۹


 


 

رادیو آمریکا: هزاران معترض ضد اسرائیلی در سراسر خاورمیانه برای تقبیح و محکوم کردن عملیات تهاجمی اسرائیل علیه گروه ستیزه گر فلسطینی حماس مستقر در نوار غزه، تظاهرات کرده اند.

روز یکشنبه، در مصر، عراق، اردن، لبنان، سوریه و یمن، تظاهراتی بزرگ، برپا شد. بعضی از معترضان پرچم های اسرائیل، و متحد اصلی آن، آمریکا را سوزاندند، و هر دو کشور را به مشارکت در تروریسم متهم کردند.

بسیاری از تظاهرکنندگان همچنین از رهبران عرب خواستار واکنشی قوی تر به حملات اسرائیل در غزه شدند. اتحادیه عرب تشکیل یک جلسه اضطراری سران را برای روز جمعه در قطر به منظور بررسی اوضاع غزه تدارک دیده است.

در بیروت، پایتخت لبنان، بعضی از معترضان به نشانه ابراز خشم به آنچه که از دیدگاه آنان فقدان حمایت مصر از غزه بود، به سفارت مصر سنگ پرتاب کردند.

نخست وزیر ترکیه، یکی دیگر از متحدین اسرائیل، از عملیات تهاجمی اسرائیل به عنوان ضربه ای به صلح انتقاد کرد. به گزارش آناطولی، خبرگزاری دولتی ترکیه، رجب طیب اردوغان همچنین دولت اسرائیل را به استفاده بی تناسب از زور متهم کرد.

سوریه گفت مذاکرات غیر مستقیم صلح با اسرائیل، به نشانه اعتراض به حملات هوائی اسرائیل در غزه، معلق باقی میماند. سوریه و اسرائیل با میانجیگری ترکیه در سال جاری چهار دور مذاکره داشتند، اما نشانه ای حاکی از پیشرفت دیده نشد.

قانون گذاران اسلامی اردنی در امان با برپائی تظاهرات خواستار بسته شدن سفارت اسرائیل در آن شهر شدند. اردن و مصر، برخلاف اکثر دیگر کشورهای عرب، هردو با اسرائیل مناسبات دیپلماتیک دارند.

در عراق در شهر شمالی موصل یک بمب گذار انتحاری، سوار بر دوچرخه در جریان تظاهراتی ضد اسرائیلی خود را منفجر کرد که به کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان و شانزده نفر دیگر منجر شد. انگیزه این حمله روشن نشده است.

معمر قذافی رهبر لیبی همتایان عرب خود را به واکنش هائی بزدلانه در مقابل حملات تهاجمی اسرائیل متهم کرد. وی از آنان خواستار رد یک طرح صلح اعراب شد، که به اسرائیل در مقابل خروج از مناطق اشغالی در جنگ ۱۹۶۷ خاورمیانه شناسائی عرضه میکند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد در ایران، بعضی از دولت های عرب را متهم کرد که با ساکت ماندن در مقابل حملات تهاجمی در غزه، اسرائیل را تشویق و ترغیب میکنند. وی از تمامی مسلمانان خواستار دفاع از فلسطینیان شد و گفت هر کس که در این راه کشته شود، شهید شناخته میشود.