روزنامه‌های فرهنگ آشتی و آرمان با حکم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شدند. هر دوی این روزنامه‌ها گرایش اصلاح‌طلبانه داشتند. 


شهروند ۱۲۵۰  پنجشنبه ۸ اکتبر ۲۰۰۹


 

رادیو آلمان: روزنامه‌های فرهنگ آشتی و آرمان با حکم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شدند. هر دوی این روزنامه‌ها گرایش اصلاح‌طلبانه داشتند. روزنامه‌ی محلی "تحلیل روز" نیز که در شیراز منتشر می‌شد، همزمان با دو روزنامه‌ی دیگر توقیف شده است.

گفته می‌شود روزنامه فرهنگ آشتی به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان نزدیک بود و علیرغم متهم‌شدن ‌به نقض ماده ۸ قانون مطبوعات، دلایل توقیف آن سیاسی بوده است. بنابر گزارش‌های انتشار یافته، روزنامه‌ی فرهنگ آشتی اخیرا با تغییر سردبیر آن، رویکردی انتقادی در پیش گرفته بود و از عملکرد دولت و برخی روزنامه‌های وابسته به حکومت، چون کیهان انتقاد می‌کرد.


 

روزنامه‌ی "آرمان" نیز هم‌زمان با فرهنگ آشتی و با تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. این روزنامه در دور جدید انتشار خود با مدیرمسئولی آقای هوشمند سفیدی، با کادر حرفه‌ای و با رویکردی اصلاح‌طلبانه منتشر می‌شد و تیراژ آن



نیز افزایش یافته بود. درباره علت توقیف روزنامه‌ی آرمان تا کنون خبری منتشر نشده است.

 





 

هم‌زمان با توقیف دو روزنامه‌ در پایتخت، روزنامه‌ی محلی "تحلیل روز" چاپ شیراز نیز به محاق توقیف گرفتار آمد. این روزنامه با مدیریت و سردبیری "بهمن حاجات‌نیا"، در سه سالی که از آغاز انتشارش می‌گذرد، توانسته بود با رویکردی حرفه‌ای جایگاه مناسبی در شیراز و کل استان فارس  پیدا کند. این روزنامه عیلرغم گرایش اصلاح‌طلبانه‌اش، رویکردی حرفه‌ای و فراجناحی در امر اطلاع‌رسانی داشت.

 

توقیف سه روزنامه‌ی منتقد دولت در ایران پس از آن رخ داد که ترکیب هیات نظارت بر مطبوعات نیز با کنار گذاشته‌شدن اعضای معتدل آن، گرایش کاملا وابسته به حکومت پیدا کرده است.

 

مصطفی کواکبیان، یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در واکنش به حذف اعضای مستقل و میانه‌روی هیئت منصفه‌ی مطبوعات، ترکیب جدید

را ۱۰۰ درصد دولتی توصیف کرد. کواکبیان گفت، «مفهوم هیات منصفه این است که نمادی از افکار عمومی کل جامعه باشند.»

 



 

موج جدید توقیف روزنامه‌ها از پس از انتخابات پرمسئله ۲۲ خرداد آغاز شد. روز‌نامه‌های "کلمه سبز" و "اندیشه نو"، متعلق به میرحسین موسوی دو روزنامه‌ای بودند که در روزهای نخست حوادث بحرانی پس از انتخابات توقیف شدند. پس از آنها روزنامه‌ی "اعتماد ملی" ارگان حزب اعتماد ملی توقیف شد. همز‌مان، وبسایت‌های متعلق به مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز از کار بازمانده‌اند.


 

تحلیل‌گران می‌گویند توقیف سه روزنامه‌ی اخیر نیز ادامه‌ی توقیف‌های قبلی و پیگیری سیاستی است که هدف آن بستن تمام روزنه‌های انتشار اخبار و افکار مربوط به اصلاح‌طلبان و منتقدان و معترضان به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد است.