دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه اعلام کرد ۳۷ نویسنده از ۱۹ کشور به دریافت جایزه معتبر هلمن / همت نائل آمده‌اند. 


شهروند ۱۲۵۱  پنجشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹


 

دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه اعلام کرد ۳۷ نویسنده از ۱۹ کشور به دریافت جایزه معتبر هلمن / همت نائل آمده‌اند. این نویسندگان کسانی هستند که چاپ آثارشان ممنوع است و یا با سانسور منتشر می‌شوند، در زندان به سر می‌برند و یا تحت پیگرد پلیسی قرار دارند. آرش سیگارچی، روزنامه‌نگار جوان ایرانی نیز در شمار برندگان این جایزه است.


بنابر اطلاعیه دیده‌بان حقوق بشر همه‌ی
۳۷ نویسنده و روزنامه‌نگار دریافت‌کننده جایزه هلمن/همت کسانی هستند که به آزادی بیان و شهامت ابراز عقیده علیرغم مواجه بودن با آزار و اذیت سیاسی متعهد بوده‌اند.

آرش سیگارچی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ایرانی، کار خود را در روزنامه‌نگاری به عنوان یک ورزشی‌نویس جوان در نشریات محلی آغاز کرد. در دوره ی دانشجویی خود در دانشگاه در تهران، با روزنامه‌های اصلاح طلب همکاری داشت. پس از تحصیل در زادگاه خود رشت در روزنامه «گیلان امروز» فعالیت می‌کرد. هم‌زمان او در وبلاگ شخصی‌اش نیز خبر و گزارش و شعر می‌نوشت.

آرش سیگارچی در سال ۲۰۰۵ به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شد. نخست به اعدام و سپس به سه سال زندان محکوم شد. پس از یک سال به علت بیماری از زندان آزاد گردید. در سال ۲۰۰۸ از کشور خارج شده و به ایالات متحده آمریکا رفت.

سال گذشته محمد صدیق کبودوند روزنامه نگار و فعال ایرانی حقوق بشر یکی از برندگان جایزه هلمن/همت بود. کبودوند به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی‌اش هم اکنون در حال گذراندن محکومیت دهساله خود در زندان است.

دیده بان حقوق بشر برنامه هلمن/همت را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد. از آن زمان تاکنون این جایزه به بیش از ۶۰۰ نویسنده از ۹۱ کشور جهان اهدا شده است. همه ساله کمیته‌ای متشکل از نویسندگان، سردبیران و روزنامه‌نگاران که شغل‌شان مبتنی بر آزادی بیان است، نامزدهای این جایزه را تعیین می‌کنند.