زنان ژاپن با شکست آمریکا جام ششم را به خانه بردند

ششمین دوره جام جهانی زنان روز یکشنبه هفده جولای با برگزاری مسابقه نهایی بین تیم قدرتمند آمریکا و ژاپن، تنها نماینده آسیا، به پایان رسید. این مسابقه با پیروزی حیرت انگیز و تحسین آور ژاپنی های ریز نقش اما فرز و چالاک، مصمم و جنگنده بر تیم پر افتخار ایالات متحده، پایانی حماسه وار و شگفت انگیز یافت. میلیونها نفر از علاقمندان فوتبال در سراسر جهان و از جمله و بویژه در ایالات متحده و ژاپن روی صفحه تلویزیون ها و یا مونیتورهای کامپیوترشان شاهد این رخداد بزرگ و هیجان انگیز ورزشی بودند. ژاپنی های فروتن یکصد و بیست دقیقه در گوشه به گوشه زمین و در لحظه به لحظه بازی از جان مایه گذاشتند و در نهایت زمانی که دو تیم بعد از نود دقیقه وقت قانونی و دو پانزده دقیقه وقت اضافی دو بر دو مساوی شدند، در ضربات پنالتی این ژاپنی ها بودند که با اراده ای پولادین، تیم نومید آمریکا را به شکست واداشتند و به نخستین جام جهانی فوتبال دست یافتند.

شادی پیروزی دختران ژاپن

 ژاپنی ها این جام را به عنوان هدیه ای ارزشمند تقدیم ملت خود کردند. ملتی بزرگ که در تاریخ خود تاکنون بارها چون ققنوس از خاکستر خود برخاسته و به عنوان کشوری سرفراز زندگی را دوباره ساخته است. از میانه ماه مارچ ژاپن با فجایع بزرگی روبرو بوده است. آبتاز(سونامی) مهیب، زلزله و تشعشعات برخاسته از پایگاه اتمی که ویرانی های فراوانی ببار آورد. قهرمانی جام جهانی برای ژاپن حماسه ای فراتر از برنده شدن در مسابقات ورزشی است. مردم ژاپن با این پیروزی کمی از اندوه فجایعی که در چند ماه اخیر با آنها دست و پنجه نرم می کنند، آسودگی یافتند، نفسی تازه کردند و در مقابل اینهمه ویرانی ها، خانه ها و جاده های درهم کوبیده شده و هزاران جان از دست رفته، پیروزی زنانشان در صحنه بین المللی ورزش محبوب فوتبال، به آنها افتخار و سبکباری ارزشمندی عرضه کرد.

ژاپن برای رسیدن به قله جهان در جام جهانی فوتبال راه درازی را آمده است. در تمام مسابقات مقدماتی تنها با یک شکست، به پیروزی رسیده است. ژاپن بعد از اینکه چین نتوانست پس از پنج دوره به مسابقات نهایی جام ششم برسد، تنها تیم آسیاست که توانسته در هر شش دوره جام جهانی زنان حضور یابد.

این تیم در دوره بازیهای گروهی توانست دو بر یک، زلاند نو و چهار بر هیچ مکزیک را شکست دهد. در مقابل تیم انگلستان اما با درخشش این تیم، دو بر هیچ مغلوب آن شد. این تنها باخت تیم ژاپن در این دوره از مسابقات بود. اگر ژاپن در بازیهای گروهی مغلوب انگلستان شد، اما در یک چهارم نهایی توانست قهرمان دو دوره جام جهانی، آلمان را که در خانه خود امید داشت برای بار سوم جام را به دست آورد، با شگفتی در وقت اضافی یک بر هیچ شکست دهد و به نیمه نهایی برسد.  

گل پیروزی

«نوریو ساساکی» مربی ژاپن برای تشویق شاگردانش و برای آنکه به آنها یادآور شود چرا و برای که و در چه موقعیت تاریخی به میدان می روند، عکس ها، اسلاید ها و تصاویر آبتاز و زلزله ماه مارچ را برایشان به نمایش گذاشته بود.  بازیکنان تیم ژاپن حال باید به عنوان نمایندگان یک به یک هموطنانش که هر یک به گونه ای از آسیب دیدگان این فجایع بودند، به میدان می رفتند و اینگونه بود که بیست و چهار ژاپنی، همه چون سیمرغ با یک جان، روح و روان پای به میدان گذاشتند و در نیمه نهایی با تیم خوش ساخت سوئد رویاروی شدند. سوئد در گروه C   هر سه تیم دیگر را برده و با شکست دو بر یک  آمریکا با  نه امتیاز به یک چهارم نهایی و بعد با شکست سه بر یک تیم فرانسه که در این دوره خوش درخشیده بود، به نیمه نهایی رسیده بود. ژاپنی ها در یک بازی هماهنگ با تسلط ماهرانه فردی بر توپ و قدرت حفظ آن و با تاکتیکی دیدنی که شامل پاس های کوتاه و سریع و خلق فضای مانور ایده آل و خلاقانه برای نتیجه گیری میشد، توانستند سوئد تیم توانمند و با سابقه اروپا را هم سه بر یک شکست دهند.

و در نهایت در نیمه نهایی به مصاف آمریکا رفتند. تیمی پر ستاره که تاکنون دو بار جام جهانی را از آن خود کرده است. آمریکایی ها با «پیا ساندهاگ» مربی سوئدی پرآوازه شان به آلمان آمده بودند که جام را برای سومین بار به دست آوردند.

سپاس از جهان برای حمایت هایشان در مواقع سختی

«پیا ساندهاگ» با طرحی هوشمندانه تیمش را روانه نبرد بزرگ کرده بود. در نیمه اول بویژه در ده پانزده دقیقه بعد از به گردش درآمدن توپ، آمریکا خوب ژاپنی ها را مقهور خود کرد. آمریکایی ها نزدیک به ده شانس گل را در این دقایق و تا پایان نیمه اول با بد اقبالی از دست دادند. نیمه اول بدون هیچ گلی به پایان رسید. در نیمه دوم ژاپنی ها با شروع بازی دقیقه به دقیقه  به شیوه، تکنیک و تاکتیکی که در مسابقات پیش از خود نشان داده بودند، نزدیک تر شدند. آمریکا همچنان یک پارچه حمله بود و به دلیل قامت های بلندتر خود برتری ویژه ای در بازی هوایی از خود نشان دادند. به طور متوسط قد بازیکنان آمریکایی هفت سانتی متر از معدل قد بازیکنان ژاپنی بلندتر بوده است. «ابی وامباخ» ستاره تیم آمریکا که در این مسابقات چهار گل برای تیمش به ثمر رساند ۱۸۱ سانتی متر قد دارد. سه گل از چهار گل ابی و از جمله گلی که در مسابقه با ژاپن وارد دروازه کرد، با ضربه سر بود. گلی را هم که سبب تساوی آمریکا با برزیل شد و مسابقه آمریکا و برزیل را هم به ضربه های پنالتی کشاند با ضربه سر وامباخ در لحظات پایان وقت اضافی به تور دروازه برزیل رسید.

در دقیقه ۶۹ بازی، آلکس مورگان فوروارد تیم آمریکا بالاخره با عبور از خط دفاعی ژاپن گل اول تیم خود را به ثمر رساند. با این گل آمریکا به نتایج حملات بی امان خود رسید. آمریکا این نتیجه را تا دقیقه ۸۱ حفظ کرد و خود را در یک قدمی جام می دید. در این زمان ژاپن به طرزی معجزه آسا در درامی که با هیجان ادامه یافت، با گل هوشمندانه «آیا میاما» در محوطه شش قدم که «هوپ سولو» دروازه بان خوب آمریکا را غافلگیر کرد، بازی را مساوی کرد.

این نتیجه تا پایان ۹۰ دقیقه و وقت تلف شده تغییری پیدا نکرد. دو وقت ۱۵ دقیقه ای اضافی بازی شروع شد. نبرد ژاپنی های ریز نقش و پر جنب و جوش با آمریکایی های غول پیکر ادامه یافت تا در دقیقه ۱۰۴ یک دقیقه مانده به پایان نیمه اول وقت اضافه مسابقه، روی یک سانتر زیبا «ابی وامبک» با ضربه سری زیباتر به ظاهر قهرمانی آمریکا را مسجل کرد اما تنها سه دقیقه مانده به پایان ۱۲۰ دقیقه نبرد دو تیم، «هومار ساوا» کاپیتان ۳۲ ساله و پرتجربه ژاپن در دقیقه ۱۱۷ بازی، روی یک ضربه کرنر فنی ترین، ظریف ترین و یکی از حساس ترین گل های این جام را در میان حیرت و شگفتی میلیونها نفر در ژاپن، آمریکا و سراسر جهان به ثمر رساند.  نزدیک به ۵۰ هزار تماشاچی استادیوم فرانکفورت، «هوپ سولو» و بازیکنان، سرمربی و کادر فنی تیم آمریکا و میلیونها آمریکایی، از جمله باراک اوباما، که مسابقه را در چهار گوشه آمریکا به تماشا نشسته بودند هم شاهد هنرنمایی این بانوی افتخارآفرین ژاپن بودند. «هومار ساوا» نخستین بار در ۱۵ سالگی و مجموعا در چهار دوره جام جهانی حضور داشته است. بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. آمریکایی ها اعصابشان حسابی کش آمده بود. در نتیجه نهایی ژاپنی ها با درخشش دروازه بان خود و کارکرد بد بازیکنان آمریکایی که از چهار ضربه ای که زدند تنها یک توپ (ابی وامبک) را وارد دروازه حریف کردند، سه بر یک در ضربات پنالتی برنده مسابقه شدند و جام قهرمانی را به دست آوردند.

 

جام ششم، نقطه عطف در فوتبال زنان

جام هفتم در کانادا برگزار می شود

دوره بعدی جام جهانی زنان با افزایش تعداد تیم ها از ۱۶به ۲۴ تیم در سال ۲۰۱۵ در کانادا برگزار می شود. تیم کانادا در هر سه بازی خود در گروهش با هفت گل خورده و تنها یک گل زده با کارنامه نومید کننده ای این جام را پشت سر گذاشت. ۳۲ بازی انجام شده در این دوره از جام جهانی زنان نشان داد بعد از گذشت ۲۰ سال از شروع برگزاری این مسابقات جهانی، فوتبال زنان گسترش و تحول چشم گیری پیدا کرده و به شدت تماشایی شده است و شاید تنها تفاوت بارزش با فوتبال مردان سرعت بازی باشد. این تفاوت سرعت برمی گردد به ساختار فیزیکی مردان و تفاوت بیولوژیک با زنان وگرنه زنان نشان دادند که می توانند فوتبالی زبیا و تماشایی و تنها با ریتمی اندکی کند، بازی کنند. در عوض فوتبال زنان به لحاظ تاکتیکی بسیار ورزشی تر است و بویژه بازی دسته جمعی فوتبال زنان، به مراتب جالب توجه تر از فوتبال مردان است. فوتبال زنان علاوه بر اینها خشونت فوتبال مردان را ندارد. در ۳۲ مسابقه ای که برگزار شد تعداد کم شماری کارت زرد به بازیگران داده شد و تنها کمتر از انگشتان یکدست بازیکنان با کارت قرمز از بازی اخراج شدند.

تیم ژاپن قهرمان جام تنها ۴کارت زرد و یک کارت قرمز گرفت. در مجموع ۳۲ مسابقه ۸۱ گل به ثمر رسید. نتیجه بیشتر مسابقات تنها با یک گل اختلاف معلوم شد. دو بازی (فرانسه  و انگلستان – آمریکا و برزیل) در یک چهارم نهایی به وقت اضافه کشیده شد. مسابقه نهایی هم همانگونه که شرحش رفت به وقت اضافه رسید و نتیجه اش با ضربات پنالتی معلوم شد. اینها همه نشان می دهد سطح بازی تیم های فوتبال زنان کشورهای مختلف جهان بسیار همگون و رقابتی شده طوری که پیش بینی نتیجه اکثر مسابقات دشوار می نمود و از جمله قهرمانی ژاپن یکی از همین شگفتی ها بود. هومار ساوا با پنج گل «بانوی گل» شد و کفش طلایی را به دست آورد. تیم ژاپن علاوه بر جام قهرمانی جام اخلاق این دوره را هم از آن خود کرد.  

 

*علی شریفیان، روزنامه نگار آزاد از همکاران شهروند در مونترال کانادا است. یکی از حوزه های اصلی کار او تحلیل امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کاناداست.