در حالی که سربازان کانادایی مستقر در افغانستان آماده‌ی فرا رسیدن زمستانی سخت و خونین می‌شوند که در آن باید با حضور روزافزون نیروهای طالبان و  …


شهروند ۱۲۵۵  پنجشنبه  ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹


 


 

در حالی که سربازان کانادایی مستقر در افغانستان آماده‌ی فرا رسیدن زمستانی سخت و خونین می‌شوند که در آن باید با حضور روزافزون نیروهای طالبان و ضددولتی روبرو شوند، سرگرد سیندی تسیر جمعه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام کرد که رئیس نیروهای دفاع، ژنرال والتر ناتینچیک، دستور به آ
غاز آماده‌سازی نیروها برای خروج از افغانستان داده است. در حال حاضر ۲۸۰۰ نیروی کانادایی در جنوب افغانستان مستقر هستند که طبق مصوبه‌ی مجلس باید تا تابستان ۲۰۱۱ از افغانستان خارج شوند. دولت محافظه‌کار استفن هارپر گفته است حتی در صورت درخواست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، حاضر به تمدید مدت حضور نیروها در افغانستان نخواهد بود.


 

این در حالی است که حزب لیبرال بارها به این‌که محافظه‌کاران به قانون مصوبه وفادار بمانند و نیروها را به موقع خارج کنند ابراز شک کرده‌ است. از سوی دیگر، حزب نیودموکرات‌، که تنها حزبی است که خواهان خروج بلافاصله‌ی تمام نیروها از افغانستان است،‌ به صداقت هر دو حزب دیگر در این مورد ابراز شک کرده است.

از سال ۲۰۰۲، ۱۳۳ سرباز و یک دیپلمات کانادایی در افغانستان کشته شده‌اند.


 

کانادا جزو کشورهای بسیاری بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا، نیروهایی به این کشور اعزام کرد و تحت دولت محافظه‌کار هارپر که نزدیکی بیشتر به دولت بوش در آمریکا داشت، این تعداد را افزایش داد. کانادا از مهمترین متحدان آمریکا در افغانستان است که همواره بخش عمده‌ای از اقدامات نظامی را به دوش کشیده است. خروج نیروهای این کشور طبق برنامه‌ی قبلی خبر خوبی برای باراک اوباما که قصد افزایش حضور آمریکا در افغانستان را دارد نخواهد بود.