دوایت دانکن، وزیر مالی انتاریو، هفته‌ی گذشته اعلام کرد سه مورد دیگر از مالیات مرکب معاف خواهند بود: قهوه، روزنامه و غذاهای سریع (فست فود).

شهروند ۱۲۵۶  پنجشنبه  ۱۹ نوامبر ۲۰۰۹


 

دولت انتاریو عقب‌نشینی کرد


 


 


 دوایت دانکن

دوایت دانکن، وزیر مالی انتاریو، هفته‌ی گذشته اعلام کرد سه مورد دیگر از مالیات مرکب معاف خواهند بود: قهوه، روزنامه و غذاهای سریع (فست فود).

این خبر ثابت می‌کند که ایستادگی مقابل مالیات مرکب فروش توسط احزاب اپوزیسیون (ان.دی.پی و محافظه‌کار) و همچنین اعتراضات گسترده‌ی مردم نتیجه داده است. دولت انتاریو که از واکنش کانادایی‌های قهوه‌خور و عاشقِ تیم هورتون نگران بود اعلام کرد این آخرین معافیتی است که اعمال شده و همه‌ی موارد دیگر باید از سال آینده مالیات ۱۳ درصدی را تحمل کنند.

مالیات مرکب فروش طرحی است که طبق آن تمام اقلام ۱۳ درصد مالیات مرکب استانی و فدرال می‌خورند در حالی که پیش از این بسیاری از این اقلام تنها شامل ۵ درصد مالیات فدرال می‌شدند. غیر از سه مورد جدید قبلا کتاب، محصولات بهداشتی زنان، پوشک بچه‌، لباس بچه و صندلی‌ بچه‌‌ها در ماشین هم معاف شده بودند (از ترس واکنش بچه‌داران و پدر و مادرهای مستقل یا مجرد).

اما مالیات مرکب ۱۳ درصدی همچنان به بسیاری اقلام دیگر تعلق می‌گیرد:‌ بنزین،‌ سوخت گرم کردن خانه (در نتیجه بالا رفتن پول شارژ کاندومینیوم‌ها و آپارتمان‌ها)، تاکسی، خدمات وکالت و حسابداری، سلمانی و …

دانکن چند هفته پیش اعلام کرد انتاریو وارد کسری بودجه ۲۴.۷ میلیارد دلاری می‌شود و دولت لیبرال رسما گفته است که خرج این کسری را با کاهش خدمات مختلف می‌دهد. دانکن که از تیم هورتونی در اتوبیکو با مطبوعات صحبت می‌کرد اعلام کرد این سه مورد آخرین موارد معافی بوده‌اند. این خبر بسیار بدی برای دیگر کسانی است که امیدوار معافیت بودند از جمله صنعت مجلات که امید بسیاری دارد از این ۸ درصد مالیات جدید فرار کند. مارک جیمیسون، مدیر اجرایی انجمن مجلات کانادا در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است که این مالیات به معنی تعطیلی بسیاری از مجله‌های کانادایی خواهد بود.


 

عقب‌نشینی بیشتر؟


 

دیگر برای کسی معما نیست که مالیات مرکب فروش (و در ضمن کاهش خدمات اجتماعی) با واکنش مردم و احزاب اپوزیسیون روبرو خواهد شد. این عقب‌نشینی باعث می‌شود مخالفان نیروی بیشتری بگیرند. لیزا مک‌لئود، نماینده‌ی مجلس از حزب محافظه‌کار پیشرو، در مصاحبه با تورنتو استار می‌گوید "لیبرال‌ها دارند به فشار عمومی پاسخ می‌دهند و این کار دارد جواب می‌دهد". مک‌لئود به این اشاره می‌کند که دولت مک‌گینتی ماه‌ها بود می‌گفت خبری از معافیت‌های جدید نخواهد بود.

باید دید چه بر سر این مالیات پر سر و صدا که توسط لیبرال‌ها تصویب شده است می‌آید و از الان تا انتخابات استانی ۲۰۱۱ چه تحولاتی در این مورد صورت می‌گیرد.