آمار منتشره توسط انجمن بیمه گران کانادا نشان داده است که ۶۳ درصد مردم برای خرید بیمه به بروکر مراجعه نموده و از خرید مستقیم بر حذر هستند. در مقابل ۲۵ درصد از تجربه ی دوستان و همکاران برای پیدا کردن بیمه استفاده می کنند و۱۲ درصد از طریق اینترنت  اقدام به خرید بیمه می نمایند.

ولی چیزی که در همه اقشار تقریباً مشترک است، آن پیش فرضهایی است که در بین همه چه درست و چه غلط وجود دارد که در این مقاله به تعدادی از آنها می پردازیم:

 ۱ـ آیا بیمه ماشین قرمز رنگ و یا دو در گران تر است؟

ـ ۲۹ درصد مردم تصور می کنند که ماشین قرمز و ۵۴ درصد تصور می کنند که ماشین دو در حق بیمه گران تری دارند در صورتی که این تصور نادرست است حق بیمه به عوامل متغیری بستگی دارد که آن دو عامل در آنها تاثیری ندارد.

۲- اگر در تصادف ماشینی مقصر باشیم ولی خسارتی دریافت نشود آیا تاثیری روی حق بیمه دارد؟

ـ جواب بله است. مقصر حادثه در صورت شناسایی یک ریسک بالقوه محسوب می شود، حال اگر این بار خسارتی پرداخت نشده دفعه بعدی وجود دارد که میزانش معلوم نیست.

۳ـ بعد از تحقق خسارت روی اسباب و اثاثیه خانه آیا مبلغ خسارت بر اساس قیمت جایگزین نو به جای کهنه پرداخت می شود؟

ـ در صورت دزدی اثاثیه منزل یا آتش سوزی در اکثر موارد خسارت پس از کسر استهلاک پرداخت می شود به این معنی که بر اساس عمر مال بیمه شده استهلاک کهنگی از آن کسر خواهد شد. برای اجتناب از این حالت بایستی به نوع بیمه ای که خریداری می شود توجه کرد. اگر بیمه تمام خطر باشد آن موقع خسارت بر اساس مال نو به جای کهنه یا جایگزینی پرداخت می شود.

۴ـ بیمه مسافرتی فقط برای مسافرت های خارج کانادا است؟

ـ ۲۸ درصد مردم این تصور اشتباه را دارند که فقط برای مسافرت خارج بایستی بیمه مسافرتی بخرند و حتی ۴۸ درصد مردم در حین سفر به ایالت های دیگر کانادا از بیمه مسافرتی بهره مند نیستند. بعضی از ایالت های کانادا کارت بیمه اوهیپ انتاریو را قبول نداشته و در صورت تحقق ریسک بایستی از منابع مالی غرامات را پرداخت کرد.

یک شب اورژانس بیمارستان ۱۰۰۰ دلار یا استفاده از امکانات بیمارستان می تواند تا ۱۰۰۰۰ دلار هم بالغ شود.

۵- آیا جریمه پارکینگ به روی سابقه بیمه ای تاثیر دارد؟

ـ خیر این گونه جریمه هیچ سابقه بدی روی بیمه نامه شما نخواهد داشت.

۶- آیا نصب موارد ایمنی و امنیتی در خانه می تواند حق بیمه را کاهش دهد؟

ـ قطعاً بله این گونه وسایل از قبیل زنگ خطر دوربین های ۲۴ ساعته آبفشان های اتوماتیک، همگی در کاهش حق بیمه موثر هستند.

۷ـ بیمه عمر فقط برای افرادی که دارای فرزند هستند مفید است؟

ـ خیر، این نظریه اشتباه است. بیمه عمر برای همه مفید است و در حالت حداقل قادر است هزینه های مراسم سوگواری و بدهی هایی از قبیل کردیت کارت و غیره را بعد از فوت شخص پرداخت نماید. خرید این بیمه در زمان جوانی بسیار پیشنهاد می شود چون حق بیمه با توجه به سن تعیین می شود و ارزانتر است.

۸- در صورت زخمی شدن مقاطعه کاری که برای انجام کار به منزل ما آمده آیا ما مقصر هستیم یا خودش؟

ـ پاسخ به این سئوال از چند جنبه حقوقی بایستی بررسی شود ولی در حالت طبیعی جواب بله است و ما به عنوان صاحب خانه مسئول حفظ سلامتی هر شخصی هستیم که وارد ملک ما می شود.

 

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com