غلبه بر فشارهای روانی ناشی از جدایی و شکست عشقی

هرگز عبور از بحران ناشی از طلاق و یا شکست عشقی آسان نیست. صرف نظر از دلیل جدایی، بیرون آمدن از یک رابطه طولانی مدت می تواند فرد را دچار بحران کند. با این وجود راههایی وجود دارد که کمک می کند تا از این بحران به سلامت عبور کنید. حتی در اوج ناراحتی ناشی از طلاق یا جدایی هم چیزهایی برای یادگیری وجود دارد.

 از خود مراقبت کنید:  فشار و ناراحتی ناشی از جدایی یا شکست عشقی شما را از نظر روانی و جسمی آسیب پذیر می کند با خودتان مانند وقتی سرما خورده اید یا تب دارید برخورد کنید. بیشتر استراحت کنید. از دیگران طلب کمک کنید. دیگر منابع استرس را به حد اقل برسانید و حجم کارهای خود را تا حد امکان کاهش دهید. آموزش مراقبت از خود می تواند یکی از با ارزشترین درسهایی باشد که شما می آموزید.

برای تغذیه خود زمان و کیفیت خاصی را در نظر بگیرید. قدم بزنید، به موسیقی گوش دهید، دوش بگیرید، پیامهای دوستانتان را پاسخ دهید، به کلاس یوگا بروید و وقتی را برای نوشیدن قهوه و یا هر کار لذت بخش دیگر اختصاص بدهید.

به نیازهای خود توجه کنید: در موقع نیاز آن را به زبان آورید. به آنچه احتیاج دارید احترام بگذارید. صرفنظر از این که نامزد یا همسر قبلی شما با آن موافق است یا نه. بدون احساس گناه به خواسته او نه بگویید.

یک برنامه روزمره با روال عادی در پیش بگیرید.  طلاق و جدایی تقریبا بیشتر حوزه های زندگی را تحت تاثیر قرار داده به هم می ریزد. تمرکز زیادی روی استرس و فشارهای ناشی از آن بی اطمینانی و آشفتگی به دنبال دارد لذا  هرچه زودتر به وضع عادی زندگی برگردید زیرا به شما کمک می کند که فشار کمتری را تحمل کنید و احساس کنید همه چیز سرجای خود است.

 به خودتان وقت بدهید: هیچ تصمیم عمده ای در مورد وضعیت شغلی، محل زندگی ویا هرکار دیگری اخذ نکنید.اگر می توانید سعی کنید که این تصمیمات را به زمانی که آرام تر هستید موکول کنید.

 از تمسک به الکل، دارو،  مواد مخدر و خوردن غذا برا ی تسکین خود اجتناب کنید: وقتی در اوج شکست و احساسات ناشی از آن هستید ممکن است وسوسه شوید که برای رهایی از حس های دردناک و تنهایی به موارد نامبرده تمسک جویید. تمام موارد یاد  شده غیر سالم بوده و در دراز مدت تخریب کننده هستند.

 برای خود زمینه های مورد علاقه جدیدی بیابید: طلاق یا جدایی آغازی است برا ی یک پایان، فرصت این را به خود بدهید که زمینه های جدیدی را برای علاقه مندی بیابید. زمینه های شادی بخش و فعالیت های جدید به شما این شانس را می دهد به اکنون برگردید و به جای چسبیدن به گذشته و غصه خوردن دوباره از زندگی خود لذت ببرید.

عبور از این دوره فرصت خوبی است که درسهایی در مورد مراقبت از خود بیا موزید همچنین فرصتی است تا  دریابید که سهم شما در رسیدن به این مرحله چه بوده است. چه اشتباهاتی مرتکب شده اید که اکنون این جا هستید و از اشتباهات خود درس بگیرید و برای روابط آینده خود آنها را تکرار نکنید.

 برای درک بهتر آنچه برشما رفته است سئوالاتی را پاسخ دهید: به عقب برگردید و نگاهی به کل جریان بیندازید از خود بپرسید شما در بوجود آمدن مشکل ارتباطی تان چه سهمی داشتید؟

 آیا مایلید اشتباهات مشابهی را مرتکب شوید، یا دوباره افراد نامناسبی را یکی پس از دیگری برای ارتباط انتخاب می کنید؟ در مورد چگونگی پاسخ به استرس و چگونگی برخورد با تعارضات و موقعیت های نا مطمئن فکر کنید آیا به طور سازنده برخورد می کنید یا مخرب؟

توجه کنید آیا دیگران را آن گونه که هستند می پذیرید یا آن گونه که باید باشند یا می توانند؟

احساسات منفی خود را بررسی کنید آیا شما در کنترل آنها هستید یا آنها در کنترل شما؟

در این بخش از مسیر شفا بخشی لازم است که با خود صادق باشید البته نه به این معنی که خود را سرزنش کنید و یا به خاطر اشتباهاتتان به عقب رانده شوید. بلکه به این  معنی که به این موضوع به عنوان یک مسئله نگاه کنید که قابل حل است نه یک مشکل پیچیده. در این صورت با مرور گذشته، الگوی اشتباه روابط خود را کشف  و از تکرار آنها پرهیز میکنید.

روی انتخابهای خود بیشتر تمرکز کنید. دلیل انتخاب شریک قبلی خود را مرور کنید. بدین وسیله قادر خواهید بود که انتخابهای بهتری در آینده داشته باشید.

 

 

 

* دکتر نسترن ادیب راد مشاور خانواده و جوانان در ایران و کانادا، مولف و مترجم پنج جلد کتاب در این زمینه است.