شهروند ـ علی شریفیان: فیلم “متولد ایران” روایت سفر لیلا و سارا از مونترال به آمریکاست. این دو دوست برای شرکت در جشن تولد مادر بزرگ لیلا عازم نیوجرسی هستند. در مرز یک مامور آمریکایی تنها به دلیل این که این دو متولد ایران هستند، آنها را متوقف و بازجویی می کند و …

این  فیلم ساخته بنفشه حجازی پزشک ایرانی تبار ساکن مونترال است. «متولد ایران» Born in Iran اولین تولید شرکت سینماییRayan است. علاوه بر بنفشه حجازی، پریسا سرندی، مهرداد نیکی راد و کیم- دومینیک فرگسون دیگر بازیگران فیلم هستند. دکتر حجازی به طور مشترک این فیلم را با  Jeanne Pope کارگردانی کرده است. فیلم هفده دقیقه است و در بخش سینمای جهان از کانادا نمایش داده می شود.

نمایی از فیلم متولد ایران

دکتر بنفشه حجازی از پزشکان و چهره های متشخص جامعه ایرانیان مونترال است. وی در نوجوانی به فرانسه و از آنجا در سال ۱۹۸۶ به کانادا مهاجرت کرده و پس از پایان تحصیلاتش در دانشگاه مونترال از سال ۱۹۹۷ به کار طبابت در درمانگاه خود و همچنین تدریس در دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل مشغول است.

دکتر حجازی در گفت وگوی کوتاه خود با شهروند می گوید که همیشه در کنار کار پزشکی به عنوان مفری از دشواری های طبابت، علاقمند به ادبیات و هنر هم بوده، اما حرفه اش به او اجازه فعالیت در این زمینه را نمی داده است. با این وجود به طور پاره وقت در رشته فیلمنامه نویسی در دانشگاه کنکوردیا درس خوانده و سال گذشته با تاسیس شرکت سینمایی رایان، پرداختن به سینما را به طور جدی و حرفه ای شروع کرده است. وی تاکنون چند فیلمنامه کوتاه و یک سناریو برای فیلم بلندی با عنوان Cafe Byblos نوشته است. این آخری پروژه ایست که وی اکنون مشغول تدارکات پیش از تولید آنست. شخصیت های این کار بلند به گفته دکتر حجازی، ایرانی ها و کبکی ها هستند و ماجراهای فیلم در مونترال شهر مورد علاقه وی می گذرد و موضوع فیلم در ارتباط با مواد مخدر است.

بنفشه حجازی کارگردان متولد ایران

«متولد ایران»، اعتراض و شکوائیه ای علیه نژادپرستی، تبعیض و پیش داوری آمریکایی ها علیه دیگر ملیت ها و بویژه ایرانیان است. این فیلم قرار است بعد از جشنواره همراه با چند فیلم کوتاه دیگر در مونترال و دیگر شهرها و از جمله احتمالا تورنتو به نمایش گذاشته شود.