مطلب جدید دیگری با عنوان “نوشیدنی معجزه گر” در اینترنت در گردش است که می گوید نوشیدنی معجزه گری که از ترکیب هویج و چغندر و سیب تهیه می شود، قادر است بسیاری از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های کبد و کلیه و زخم دستگاه گوارش، سکته قلبی و فشار خون و ده ها بیماری دیگر را درمان کند. خوانندگان شهروند درباره ی درستی این مطلب از ما پرسیده اند.

مسلماً هویج و لبو یا چغندر و سیب از دسته سبزیجات و میوه جاتی هستند که حاوی مقدار قابل توجهی املاح و ویتامین ها و فیتوکمیکال ها هستند که در سلامتی و بهزیستی انسان نقشی مهم دارند. در مطلب مورد بحث از قول آقایی به نام سیتو تأکید شده که چون ایشان به سرطان ریه دچار بودند و از مخلوط آب هویج و چغندر و سیب مصرف کرده و بهبود یافته اند این معجون باید برای انواع و اقسام بیماری ها و عوارض آنها مفید باشد.

در علم پزشکی اولاً یکی دو مورد از اینگونه پیشامدها ارزش علمی نخواهند داشت و دوماً باید طبق اصول پایه گذاری شده ای هزارها و گاه ده ها هزار نفر زیر پوشش تحقیقاتی قرار گیرند و در چند مرحله مختلف بررسی گردیده نتایج آن تجزیه و تحلیل شوند. درست است که نوشیدن آب این دو سبزی به همراه سیب خواص زیادی خواهد داشت و ما منکر آن هم نیستیم، ولی اگر بدون شواهد علمی بگوییم اگر شما سرطان دارید و یا به هر بیماری مزمن غیرقابل علاجی دچار هستید آب هویج و لبو و سیب بنوشید و بهبودی حاصل نمایید مسلماً سبب مزمن تر شدن بیماری خواهیم شد و شخص را تشویق می کنیم که به دنبال دارو و درمان بیماری نرود و زندگی خودش را به خطر اندازد. اینطور نسخه ها ممکن است در افرادی که آگاهی کافی در مورد بیماری ها و درمان ها دارند، اثری نداشته باشد ولی در بین افراد معمولی به صورت غذای معجزه گر جلوه می کند و شخص به دنبال درمان صحیح بیماری نمی رود. اصولا مطالبی که مربوط به سلامتی انسان می شود باید منابع علمی و مستند داشته باشند و اشاره کنند که این مطالعه کجا انجام شده و نتایج علمی آن چه بوده است.

تکرار می کنم که شکی نیست که مواد خوراکی عنوان شده دارای خواص زیادی هستند ولی نقش آنها در درمان سرطان و بیماری های مزمن دیگر که ریشه ی عمیق تری دارند، معلوم نیست و در این مرحله باید آن را شایعه محسوب کرد.

 

داروی خوراکی ضد انعقاد خون به بازار آمد

اولین داروی خوراکی ضد انعقاد خون برای پیشگیری سکته مغزی در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۱ در انگلستان به بازار آمد. این دارو در کشورهای دیگر اروپایی دو هفته ای ست که مورد استفاده قرار می گیرد ولی پژوهشگران و پزشکان انگلیسی پس از تحقیقات بیشتری بر روی این دارو اجازه ی تجویز آن را صادر کردند.

افرادی که به ناهنجاری های دستگاه گردش خون (AF) دچار هستند و در معرض بروز سکته ی مغزی قرار دارند و در ضمن به عارضه ی لخته شدن خون نیز مبتلا هستند، مجبورند چند بار در سال داروی ضد انعقاد خون Warfarin تزریق نمایند. به علت پیچیدگی این عمل و راحت نبودن بیمار در مراجعه به درمانگاه و بیمارستان، پژوهشگران سالهاست به دنبال داروی خوراکی ضدانعقاد خون بودند و در نهایت موفق به ساخت آن شدند. این دارو که Pradaxa نام دارد قادر است عمل وارفارین را در بدن انجام دهد و تا حدودی از بروز سکته مغزی جلوگیری کند.

در انگلستان بیشتر از ۲/۱ میلیون نفر به عارضه AF دچار هستند که در سلامتی و فعالیت قلب موثر می باشد. این عارضه اگر به دقت درمان و پیگیری نشود سبب بروز سکته مغزی می شود. در این کشور سکته مغزی سومین رقم مرگ و میر را تشکیل می دهد.

از قرار معلوم مسئولان بهداشت کشورهای کانادا و آمریکا در مراحل نهایی بررسی این داروی موثر خوراکی ضدانعقاد خون هستند و به زودی اجازه ی مصرف آن صادر خواهد شد که خبری ست بسیار مهم.

 

نقش ویتامین D و کلسیم در تخفیف سرطان پوست

در یک تحقیق علمی در دانشگاه استانفورد بر روی گروهی از زنان معلوم گردید که مصرف لازم و کافی ویتامین D و کلسیم می تواند میزان بروز سرطان پوست را تا حدود ۵۰درصد کاهش دهد.

قبلا چند پژوهشگر علمی ثابت کرده بودند که ویتامین D و کلسیم از بروز بعضی دیگر از سرطان ها، مخصوصا سرطان روده ی بزرگ جلوگیری می کند، ولی این اولین بار است که نقش آن در تخفیف بروز سرطان پوست مطرح می گردد.

در چند دهه اخیر نقش ویتامین D در سلامتی و بهزیستی از هر زمان دیگر روشنتر شده و علاوه بر داشتن استخوان بندی سالم، جلوگیری از بروز پوکی استخوان این ویتامین قادر است از بروز بعضی از سرطان ها، بیماری قند و غیره جلوگیری نماید. البته این ویتامین در کنار کلسیم نقش موثرتر و چشمگیرتری در بهزیستی و سلامتی دارد که این بار پژوهشگران در مورد تخفیف سرطان پوست نتایج جالبی به دست آورده اند.

 

پتاسیم رژیم غذایی از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند

کمبود درازمدت پتاسیم عوارض و بیماری های خطرناکی را در بدن به وجود می آورد.

اخیراً پژوهشگران کشور سوئد با چاپ مقاله ی علمی در ژورنال لنست ـ یکی از معتبرترین ژورنال های علمی ـ ثابت کرده اند که مصرف کافی پتاسیم می تواند از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری کند. فقط در آمریکا هر ساله بیشتر از ۷۵۰هزار نفر به سکته مغزی دچار می شوند و درصد بالایی از آن ها جانشان را به همین دلیل از دست می دهند. اصولاً امکان تکرار سکته برای کسی که یک بار سکته مغزی کرده زیاد خواهد  بود زیرا عوامل بروز آن در بدن وجود دارند و سبب بروز مجدد آن می شوند که یکی از این عوامل مهم کمبود پتاسیم است. پتاسیم در تنظیم فشار خون نقش دارد و معمولا افرادی که به عارضه فشار خون بالا دچار هستند باید به اندازه کافی پتاسیم دریافت کنند.  

پتاسیم در غذاهایی مانند موز، شلغم، آواکادو، مرکبات، سبزیجات و غلات، سیب زمینی، بادام و گوجه فرنگی و غیره وجود دارد. اگر یکی دو رقم از این غذاها در رژِیم غذایی روزانه منظور گردند پتاسیم مورد نیاز بدن که حدود ۶-۲ گرم در روز است تأمین خواهد شد.

 

رابطه ورزش مرتب و طول عمر

این هفته دو خبر بسیار مهم در مورد نقش ورزش در طول عمر و نداشتن فعالیت های جسمی در مرگ و میر زودرس در ژورنال های علمی Lancet و Sport Medicine به چاپ رسیده که دانستن آن مفید خواهد بود.

در مقاله اول که توسط پژوهشگران تایوانی تهیه شده بیشتر از ۴۰۰هزار نفر به مدت ۱۲ سال بررسی و پیگیری شده اند. در این مطالعه ی علمی ثابت شده که افرادی که روزی فقط ۱۵ دقیقه ورزش می کنند به طور کلی سه سال بیشتر از آنهایی که چنین نمی کنند زندگی می کنند، حتی اگر به بیماری های قلب و عروق دچار باشند.

در مطالعه ی دوم دانشمندان استرالیایی دریافتند، افرادی که روزی ۶ ساعت پای تلویزیون نشسته و حرکتی ندارند پنج سال زودتر از افرادی که فعالیت های بدنی دارند و پایبند تلویزیون نیستند، از بین می روند. این دو مطالعه ی علمی هر یک به طریقی ثابت می کنند که ورزش و فعالیت بدنی سبب طولانی تر شدن عمر خواهد شد.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com