پژوهشگران دانشگاه کنتاکی گزارش می کنند که آب هندوانه از گرفتگی عروق جلوگیری می کند. سفت و شکننده شدن عروق قلب یکی از علل اصلی سکته قلبی است ولی ترکیبات هندوانه می تواند از بروز این عارضه جلوگیری کند. انواع مختلف هندوانه چنین خاصیتی را دارند ولی هندوانه های پررنگ و خوش رنگ از این نظر مهم ترند. جالب این که این دسته از پژوهشگران اعلان کرده اند که آب هندوانه سبب پیشگیری و کاهش چربی دور شکم می شود و در کاستن وزن بدن نقش دارد. افرادی که هندوانه مصرف می کنند کلسترل خونشان طبیعی است

.

 این میوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان های قوی است. لیکوپن موجود در هندوانه پس از گوجه فرنگی در صدر جدول قرار دارد و برای بهبودی و سلامتی بدن موثر است. اسید فولیک موجود در هندوانه بهترین غذا برای زنان باردار برای تکمیل ساختمان مغز و اعصاب جنین است. هندوانه فشار خون را کاهش می دهد و در پیشگیری بیماری های خطرناک چشم نقش مهمی دارد. گزارش شده که هندوانه در سوخت و ساز و عملکرد انسولین بدن موثر می باشد

نارسایی های قلبی و ویتامین C

حدود ۶ میلیون نفر در آمریکا به بیماری نارسایی قلب دچار هستند و هرساله بیشتر از ۳۰۰هزار نفر به علت این بیماری جانشان را از دست می دهند. برای این بیماری درمان قاطعی وجود ندارد ولی با توجه به روش زندگی و به کمک بعضی از داروها می توان عمر بیمار را طولانی کرد.

پژوهشگران دانشگاه “اولسان” در کره جنوبی نتایج بررسی جالب خود را در کنفرانس انجمن بیماری های قلب آمریکا در فلوریدا در مورد رابطه ی ویتامین C و طولانی تر شدن عمر بیماران مبتلا به نارسایی قلبی اعلان کردند که بسیار قابل توجه و امیدوارکننده است.

در این بررسی ۲۱۲ بیمار مسن تر از ۶۱ سال که به نارسایی قلب دچار بودند تحت بررسی قرار گرفته و نتایج آن ثابت می کند که میزان ویتامین C بدنشان خیلی کمتر از حد معمول بوده و در ضمن مقدار پروتئین C-Reactive که نشانه ی التهاب بدن و چندوچون عملکرد قلب می باشد، بالا است. این دسته از پژوهشگران ثابت کرده اند که به طور کلی میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به بیماری نارسایی قلب که ویتامین C بدنشان کم است زیادتر از حد معمول می باشد. یکی از دلایل کمبود ویتامین C در این دسته از بیماران مصرف داروهای ادرارآور است. چون ویتامین C محلول در آب است، مقدار زیادی از آن در اثر داروهای ادرارآور و از طریق کلیه از بدن دفع می شود. در این صورت این افراد باید هر روز مقدار زیادی ویتامین C به همراه رژیم غذایی مصرف نمایند که کمبود آن سبب مرگ زودرس آنها نشود.

خوشبو کننده های شیمیایی و عوارض آنها

میلیون ها نفر در آمریکای شمالی عادت به استفاده از خوشبوکننده های شیمیایی در منازل و محیط کار دارند ولی متأسفانه از عوارض مربوط به آنها آگاهی ندارند. گروهی از پژوهشگران دانشگاه ایموری در آتلانتا گزارش می کنند که استفاده از خوشبوکننده های شیمیایی سبب بروز و پیشرفت آلرژی و آسم می گردند. مواد شیمیایی زیانبار این دسته از خوشبوکننده ها بسته به کمپانی هایی که آنها را تهیه و توزیع می کنند متفاوت است ولی در اینجا به طور کلی به بعضی از آنها اشاره می شود: Benzyl, Camphor, Pinene دی کلرو بنزن، اتانول، نفتالین، فنول و غیره در اکثر خوشبوکننده ها موجود می باشند و هرکدام از آنها نقشی در ناهنجاری های بدن ایفا می کنند. مهمترین این ناهنجاریها عبارتند از آسم و آلرژی و آبریزش چشم و بینی، ضایعات و مشکلات باردار شدن، و حتی صدمه غیرقابل جبران استخوانها و بروز نوعی سرطان خون. جالب اینکه این دسته از پژوهشگران ۱۴ نوع خوشبوکننده ی طبیعی (بدون مواد شیمیایی) را آزمایش کرده و دریافتند که اکثر آنها حاوی مقدار زیادی از مواد شیمیایی هستند که برای بدن خطرناکند. بدترین نوع خوشبوکننده موجود در بازار حاوی نوعی مواد شیمیایی است به نام DEP که باعث صدمه بر روی هورمون های بدن شده و از تکمیل شدن دستگاه تناسلی جنین جلوگیری می کند. پس بهتر است برگردیم به گل و گلاب های معطر و بی ضرر خودمان و از مصرف خوشبوکننده های شیمیایی خطرناک دوری کنیم.

شیر نارگیل فشار خون را تقلیل می دهد

یکی از ژورنال های پزشکی گزارش می کند که شیر کوکونات یا نارگیل یکی از موثرترین داروهای پایین آورنده ی فشار خون است. در یک بررسی علمی بر روی ۲۸ نفر که به مدت دو هفته به طول انجامیده نشان می دهد که نوشیدن روزی ۱۰ اونس شیر نارگیل به شدت فشار خون را کاهش می دهد. به عبارت دیگر شیر نارگیل حاوی مقدار قابل ملاحظه ای پتاسیم و منیزیوم و ویتامین ث است که همگی نقشی مهم در بهزیستی و سلامتی، مخصوصا کاهش فشار خون دارند. بهترین و پرخاصیت ترین نوع شیر نارگیل در نارگیل های جوان و تازه وجود دارد. شیر نارگیل تجارتی حاوی مقدار زیادی از افزاینده های غذایی بوده و در ضمن پاستوریزه شده هستند و خواص آنها نسبت به شیر نارگیل تازه غیرقابل مقایسه می باشد.

چای سبز و سیستم ایمنی بدن

تجزیه و تحلیل مطالعات مربوط به چای سبز در سال های گذشته حاکی بر این است که چای سبز فعالیت و عملکرد بسیاری از عوامل عفونت زا مانند باکتری و ویروس و قارچ ها و غیره را در بدن مختل نموده و در نتیجه از بروز بیماری های مختلف جلوگیری می کند. علت اصلی این خاصیت چای سبز مربوط به پلی فنول مخصوصی است به نام EGCG. این ماده با بعضی از عوامل عفونت زا نوعی چسبندگی و درگیری به وجود می آورد که از تکثیر و فعالیت آنها جلوگیری می کند. در چنین مرحله ای EGCG می تواند در پوسته ی خارجی عوامل عفونت زا تغییراتی به وجود آورد و در حقیقت موجب بی ثمری آن گردد. در ضمن آمینواسید L-Theanine موجود در چای سبز طی تحولات پیچیده ای باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه از بروز بیماری ها جلوگیری می کند. مطالعات اخیر نشان می دهند که چای سبز از بروز آنفلوآنزا تا حدود ۷۵ درصد جلوگیری می کند که خود نشانه ی سیستم ایمنی سالم می باشد.

کمی هم درباره خواص غذایی و دارویی مارچوبه

مارچوبه یا Asparagus از سبزیجات پر خاصیت است از جمله: قدرت سم زدایی از بدن، ضد پیری زودرس، ضد سرطان، محرک جنسی در مردان، تسکین دهنده درد، پیشگیری کننده عارضه پوکی استخوان، دوست قلب و عروق، پایین آورنده قند خون، پیشگیری کننده آب مروارید چشم و درمان کننده عوارض یائسگی. در ضمن مارچوبه ادرارآور است و در بعضی از افراد موجب نفخ شکم می شود. خوردن مارچوبه سبب بوی زننده ادرار شده و برای افرادی که به بیماری نقرس دچار هستند مصرف مارچوبه توصیه نمی شود.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com