شهروند ـ آرش عزیزی : به نظر می‌رسد مقامات مهاجرت و امنیت دولت هارپر قرار است خیلی با هم همکاری کنند و اینقدر کنار همدیگر در کنفرانس‌های خبری ظاهر می‌شوند که برای اولین بار در سال‌های اخیر واژه‌های “مهاجر” و “مجرم” یواش یواش دارد با هم تداعی می‌شود.

کمتر از یک ماه پیش بود که رئیس آژانس خدمات مرزی کشور کنار جیسون کنی، وزیر مهاجرت، و چند عضو دیگر کابینه ایستاد تا فهرست ۳۰ نفر از مهاجرین متهم به جرایم جنگی را اعلام کند و از مردم بخواهد بیافتند دنبال‌شان. این حرکت با انتقادات حامیان حقوق مهاجرین و بخش قابل توجهی از اپوزیسیون روبرو شد. از جمله روزنامه‌ی تورنتو استار در سرمقاله‌ای با لحن تند به این ابتکارات دولت هارپر تاخت.

ویک توز وزیر امنیت عمومی درباره مهاجران مجرم می گوید. نفر اول از چپ جیسون کنی وزیر مهاجرت نیز در این کنفرانس مطبوعاتی حضور دارد

هفته‌ی گذشته شاهد حرکت مشابهی بودیم که باز هم انتقاد شدید همان “مظنونینِ آشنا”، از جمله تورنتو استار، را برانگیخته است.

ویک توز، وزیر امنیت عمومی، پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در کنفرانسی خبری ظاهر شد تا از مردم برای دستگیری ۳۲ مجرم خارجی که به باور او در منطقه‌ی تورنتو هستند کمک بخواهد. توز اعلام کرد عکس و مشخصات این افراد در وب‌سایت آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) آمده است.

توز توضیح داد که این افراد همگی مقیم دائم کانادا هستند که به خاطر “جرایم جدی” به شش ماه زندان یا بیشتر محکوم شده‌اند.

وزیر امنیت دولت محافظه‌کارِ هارپر گفت:‌ “افراد این فهرست از طریق نظام مهاجرت و حفاظت از پناهجویان ما به کشوری آمدند که ازشان استقبال کرد. متاسفانه این افراد سپس دست به سوءاستفاده از قوانین ما، سخاوت ما و اعتماد ما زدند.”

او گفت با این‌که نباید خودشان دنبال دستگیری این افراد بیافتند، اما امیدوار است انتشار این اسامی به اطلاعاتی بیانجامد که دستگیری سریع‌تر آن‌ها را ممکن کند. توز اضافه کرد مجموعا حدود ۲۷۰۰ نفر به خاطر جرایم جدی جنایی در سراسر کشور تحت تعقیب هستند که ۱۴۰۰ نفر از آن‌ها در تورنتو و حومه‌ هستند.

توز با اشاره به دستگیری چند نفر پس از انتشار فهرست قبلی اعلام کرد همین باعث شده که وزارتخانه‌ی مطبوعش دوباره از این رویکرد استفاده کند. مثل مورد قبلی چند نفر از مقامات ارشد دولت او را در کنفرانس خبری همراهی می‌کردند از جمله لوک پورتلنس،‌ رئیس آژانس خدمات مرزی، کندیس هوپنر، دبیر پارلمانی خودِ توز و کریس الکساندر، دبیر پارلمانی وزیر دفاع.

چنان‌که گفتیم شیوه‌ی برخورد دولت هارپر به این مساله با انتقادات بسیاری روبرو شده است.

یکشنبه‌ی هفته‌ی قبل تورنتو استار در سرمقاله‌ای با عنوان “به مشکلات مهاجرت بپردازید نه عوارض آن” از این حرکت انتقاد کرد و به مشکلات واقعی نظام مهاجرتی کشور پرداخت. این سرمقاله که می‌گوید دستگیری شش هفت نفر دلیلی بر موفقیت کل رویکرد دولت محافظه‌کار نیست،‌ این‌گونه به پایان می‌رسد: “توز با این‌کار شاید کارآگاه‌های آماتور را تحریک کند که بیافتند دنبال خارجی‌های “تحت تعقیب” اما به مشکل واقعی نمی‌پردازد.”