شهروند ـ آرش عزیزی: از زمان استعفای دیمیتری سوداس،‌ سخنگوی وفادار هارپر که رسانه‌ها و روزنامه‌نگارانِ کشور هیچ دل خوشی از او نداشتند، این سئوال برای بسیاری مطرح بود که چه کسی جانشین این سربازِ وفادار محافظه‌کاران خواهد شد.

اعلام شدن نام جانشین یک واقعیت را نشان می‌دهد. او حتی بیش از سوداس نزدیک به رسانه‌های قومی است.

سخنگوی جدید نخست وزیر کانادا

سوداس گرچه یونانی بود اما با بسیاری اصحاب جامعه‌ی یونانی به واسطه‌ی نزدیکی‌شان با حزبِ لیبرال آنقدرها رابطه‌ی خوبی نداشت. البته شورای ملی مطبوعات و رسانه‌های قومی کشور، که رئیس آن توماس ساراسِ یونانی‌تبار است، همچنان رابطه‌ی بسیار خوبی با هارپر و جیسون کنی،‌ وزیر مهاجرتِ او، داشت و حتی نخست‌وزیرِ محافظه‌کار را به عنوان رئیس افتخاری مادام‌العمر این سازمان منصوب کرد.

جانشینِ‌ سوداس اما کسی نیست جز انگلو پرسیشیلیِ ۶۳ ساله، سردبیر سابق روزنامه‌ی ایتالیاییِ “کوریرره کانادسه” و ستون‌نویس تورنتو استار که جیسون کنی در توئیتر خود او را “ریش‌سفید (eminence grise) رسانه‌های قومی کانادا نامید.”

پرسیشیلی که به خاطر نظریات تند و صریحش در تورنتو استار شناخته می‌شود ارتباطی دیرین و همیشگی با رسانه‌های قومی داشته است. پیش از سردبیریِ روزنامه‌ی مذکور او حضوری همیشگی در تلویزیون و رادیوهای قومی داشت و از جمله نایب رئیسِ برنامه‌ی اخبار در تلویزیون آمنی (Omni TV) بود. در بیانیه‌ی معرفی پرسیشیلی توسط دولت می‌خوانیم که او “ناظر بر تولید سه برنامه‌ی خبری شبکه‌ی ۴۷ به زبان‌های چینی، ایتالیایی و پرتغالی بود و برنامه‌های ویژه‌ی خود را تولید و اجرا کرده و از جمله با وزرا، نخست‌وزیران و رهبران بین‌المللی گفتگو کرده است.”

دیمیتری سوداس بیش از هر چیز با وفاداری خود به هارپر و کنترل شدید برنامه‌های او شناخته می‌شد. بسیاری از ناظرین اعتراض می‌کردند که چرا وزرایی که نمایندگان منتخب مجلس هستند به نظر قدرت خیلی کمتری از کارمندان آقای هارپر و از جمله سخنگوی او، سوداس، دارند. در طول کارزار انتخاباتی بهارِ امسال شاهد بودیم که سوداس سئوال‌های خبرنگاران را به روزی چهار مورد محدود کرد در حالی که بعضی رسانه‌های قومی گفتگوهای تک‌نفره و میزگردهای خصوصی با او داشتند.

انتظار می‌رود انتصاب پرسیشیلی به واکنش شدید بسیاری از کبکی‌ها و فرانسوی‌زبان‌های کشور بیانجامد. این روزنامه‌نگارِ ایتالیایی‌تبار نه تنها زبان فرانسوی را بلد نیست (گرچه گفته می‌خواهد آن‌را بیاموزد) که در ستون‌های خود به حضور بیش از حد فرانسوی‌زبان‌ها در راهروهای قدرت در اتاوا اعتراض کرده است.

اندرو مک‌دوگال، دبیر مطبوعاتی هارپر که دو زبانه است، نقش معاون آقای پرسیشیلی را خواهد داشت و سخنگوی اصلی دفتر نخست‌وزیر خواهد بود.

دیگر نکته‌ای که روزنامه‌ی گلوب اند میل به آن اشاره کرده است نزدیکی پرسیشیلی به جناحِ پل مارتین در حزب لیبرال است. به گفته‌ی این روزنامه در روزهای دعوا بین کریتین و مارتین، این روزنامه‌نگار به طرفداران دومی در مجلس نزدیک بوده است.

آقای پرسیشیلی که در سال ۱۹۷۵ از ایتالیا به کانادا آمده مقیم تورنتو است، اما همیشه در صحنه‌ی اتاوا حضور دارد و به پوشش اخبار مهمِ پایتخت کشور می‌پردازد. او در ضمن در صحنه‌ی اجتماعیِ سیاسیونِ پایتخت حاضر است.

گالری مطبوعاتی پارلمان شبِ سه‌شنبه جشنی خداحافظی برای آقای سوداس برپا کرده بود. او که بلافاصله پس از پیروزی خیره‌کننده‌ی محافظه‌کاران در انتخابات استعفا داده بود به همراه خانواده‌ی جوان خود عازم تورنتو می‌شود.