رقابتِ برای انتخاب رهبر ان دی پی آغاز شد

سوت کشیده شد و رقابت، آغاز شد. آن‌چه خیلی نیودموکرات‌ها می‌گفتند شایعاتِ ساخته و پرداخته‌ی گلوب اند میل است در آخر کاملا درست از کار در آمد

برایان تاپ، رئیسِ اداری حزب نیودموکراتِ کانادا، دوشنبه‌ی این هفته با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی در اتاوا نامزدی خود را برای جانشینی جک لیتون به عنوان رهبر ان دی اعلام کرد. تاپ این تصمیم را تنها سه روز پس از آن گرفت که نشستِ شورای فدرالِ حزب در اتاوا قوانین شرکت در رقابت برای رهبری را اعلام کرده بود.

طبق این قوانین نامزدها برای ورود به رقابت باید ۱۵ هزار دلار بپردازند و حقِ خرجِ حداکثر ۵۰۰ هزار دلار را دارند. کنوانسیون انتخاب رهبری در نمایشگاه ملی کانادا واقع در تورنتو در روز ۲۴ مارسِ سال آینده برگزار خواهد شد. برای اولین بار در تاریخ حزب، هر عضو یک رای خواهد داشت و اتحادیه‌های کارگری، که در انتخابات گذشته ۲۵ درصدِ کل آرا را به صورت اتوماتیک در اختیار داشتند، رای ویژه‌ای نخواهند داشت

تاپ در فکر رهبری ان دی پی

تاپ گفت به عنوان رهبر حزبش با هارپر در پارلمان مقابله می‌کند و در سال ۲۰۱۵، دولت محافظه‌کار او را پایین می‌کشد تا به مبارزه‌ی جک لیتون برای “عدالت اجتماعی” ادامه دهد.

استراتژیستِ دیرین حزب که از نزدیک‌ترین مشاورین پشت پرده‌ی لیتون بود در همان کنفرانسِ آغازین خود دو متحد کلیدی را در کنارش داشت. یکی فرانسوا بویوین، نماینده‌ی گاتینوی کبک که پیش از این خود از نامزدهای احتمالی به شمار می‌رفت و دیگری اد برودبنت، رهبر تاریخی حزب که پیش از لیتون موفق‌ترین کارنامه‌ی انتخاباتی را داشت. برودبنت، که او را می‌توان ریش سفید نیودموکرات‌های سراسر کشور دانست،‌ در سال ۲۰۰۳ نیز از لیتونی حمایت کرده بود که مثل تاپ بیرون از پارلمان بود و در پیروزی او نقش مهمی داشت.

تاپ با تاکید بر این‌که می‌خواهد راهِ جک لیتون را ادامه دهد گفت: “کسی نمی‌تواند جای جک را بگیرد اما می‌توانیم اینگونه او را بزرگ بداریم که کسب اطمینان کنیم رویایش برای عدالت اجتماعی هرگز از میان نمی‌رود. وعده‌ی من امروز این است.”

تاپ در پاسخ به این سئوال که آیا لیتون چنین پیشنهادی به او داده یا نه زیرکانه پاسخی داد که نه “آری” بود و نه “نه”. او گفت در ماه‌های آخر زیاد به دیدنِ لیتون رفته و “خیلی حرف‌ها” زده‌اند اما او نمی‌خواهد آن حرف‌های خصوصی را برملا کند.

تاپ متولد حومه‌های ساحل جنوبی مونترال است و تسلط کاملش بر دو زبانِ رسمی از نقاط قوتش به شمار می‌آید. بخصوص با توجه به این‌که ۵۹ نفر از ۱۰۲ کرسی کنونی حزب در مجلس از کبک هستند.

او سال‌های سال در اتاق‌های پشتی ان دی پی نقش‌های مهم مدیریتی، مشورتی و اداری بازی کرده. او به همراه الیویا چاو و آن مک‌گرت،‌ رئیس دفترِ لیتون، یکی از سه نفری بود که به او کمک کرد نامه‌ی مشهور خود خطاب به مردم کانادا را تنظیم کند. علیرغم همه‌ی این‌ها اما او تا به حال هیچ سمتِ انتخابی عمومی نداشته است

برایان تاپ در کنار جک لیتون بود که او اعلام کرد موقتا کناره گیری می کند

اد برودبنت اما هنگام حمایت از تاپ اعلام کرد “گستره‌ی تجربه و قضاوتِ سیاسی” او در هیچ نامزد دیگری پیدا نخواهد شد.

تاپ هفت سال حضور خود به عنوان معاون رئیس دفتر ری رومانوف، نخست‌وزیر ساسکاچوان، را از نقاط قوتش دانست که باعث شده او بداند “قلبِ” دولت موفق ان دی پی کجا است. او پیش از این برای آدری مک‌لافلین، رهبر حزب، و دیوید میلر،‌ شهردار تورنتو، نیز کار کرده است.

رئیس کنونی حزب که گفت از این سمت خود استعفا می‌دهد، تاکید کرد که تا به حال به دلیل خانواده و دو پسرِ کوچکش وارد سیاستِ انتخاباتی نشده اما وعده داد که چه ببرد و چه ببازد، نامزدِ ورود به مجلس شود. اما وعده نداد که حتما به دنبال کرسی جک لیتونِ‌ فقید در شرق تورنتو برود.

تاپ روزِ سه‌شنبه برای سفری دو روزه عازم ونکوور، بزرگ‌ترین شهر بریتیش کلمبیا، در غرب کشور شد. او در کنفرانس خبری خود که در مرکز نمایشگاه‌های ونکوور برگزار می‌شد مدعی شد این غربی‌ترین استان کشور “از خیلی جهات، قلب و روحِ حزب ما است.” او با اشاره به این‌که بیشترین اعضای حزب از این استان می‌آیند (یک سوم کل اعضا) گفت هیچ کس رهبر نمی‌شود مگر این‌که عملکرد خوبی در این استان داشته باشد.

جان هورگان، دان بلک و میشل مانگال، نمایندگان مجلس استانی، و جوی مک‌فیل، رهبر سابق حزبِ استانی و وزیر دارایی سابق استان، با حضور در کنفرانس حمایت خود از تاپ را اعلام کردند.

حزب محافظه‌کار در یادداشتی داخلی که برای اعضای خود فرستاده بود با اشاره به سمت تاپ به عنوان مدیر اجرایی اتحادیه هنرمندان سینما، تلویزیون و رادیو او را به عنوان “رئیس سندیکا با روابط عمیق سندیکایی”‌ معرفی کرد که “هرگز نخواهد توانست از جانب تمام کانادایی‌ها صحبت کند.”

تاپ در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این مورد گفت: “من به جنبش سندیکایی افتخار می‌کنم. کار ما هر روز حمایت از مردم زحمتکش است. ما از بنیانگذاران حزب نیودموکرات هستیم و مکررا در خیلی استان‌ها انتخاب شده‌ایم در حالی که این واقعیتِ حزب‌مان بوده است و همین کار را در سطح فدرال نیز می‌توانیم انجام دهیم.”

ورود تاپ باعث می‌شود توماس مولکر، معاونِ لیتون و از نمایندگان ارشد حزب در کبک، دیگر مزیت خاصی به صرف عنوان کبکی بودن نداشته باشد. از طرفی تاپ می‌کوشد علاوه بر اتکا به ریشه‌های کبکی خود به فعالیت‌های گسترده‌اش در غرب کشور نیز اشاره کند.

پیتر جولین، لیبی دیویس و ناتان کولن، همگی نمایندگان بریتیش کلمبیا، از دیگر افرادی هستند که امکان ورودشان به رقابت مطرح است. پل دوار و پگی نش از انتاریو و مگان لزلی از نوا اسکوشیا از دیگر نام‌های مطرح هستند. منابع داخلی به شهروند گفتند نش،‌ نماینده‌ی “پارکدیل-های پارک” در تورنتو به احتمال قریب به یقین وارد خواهد شد. لزلی گفته این هفته تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.