شهروند ـ آرش عزیزی: جان برد، وزیر امور خارجه ­ی کانادا، این هفته گفت این کشور در تدارک بازگشایی سفارتخانه­ی خود در طرابلس، پایتخت لیبی و رساندن میلیاردها دلار منابع مالی منجمدشده به دست رهبران سیاسی جدید این کشور است.

به گزارش تورنتو استار از اتاوا، برد گفته علیرغم کشمکش ­هایی که هنوز در بعضی نقاط کشور بین نیروهای طرفدار قذافی و انقلابیونی که حکومت ۴۲ ساله­ی او را سرنگون کردند، باقی است، انقلاب این کشور آنقدر تکمیل شده که روابط رسمی دیپلماتیک بین دو کشور دوباره برپا شود

سفیر کانادا در لیبی خانم ساندرا مک کاردل

.

گروه دیپلماتیک کوچکی به رهبری ساندرا مک­ کاردل، سفیر کانادا، آخرهفته­ ی پیش به طرابلس رفت تا پس از بررسی امنیتی در مکانی موقت دفتر بزند، تا وقتی که کار ترمیم سفارتخانه­ ی موجود تکمیل شود.

کانادا اولین کشوری نیست که از زمان سرنگونی قذافی پست دیپلماتیک خود در طرابلس را بازگشایی کرده است. فرانسه، اردن، ترکیه، ایتالیا، بریتانیا، مالت و کره­ جنوبی قبلا چنین کرده­ اند. آمریکایی­ ها نیز خدمه­ ی دیپلماتیک و نظامی لازم را به پایتخت لیبی فرستاده­اند و مترصد بازگشایی سفارتخانه­ ی خود هستند.

با بالا گرفتن جنگ داخلی بین قذافی و شورشیان، سفارت کانادا پس از تخلیه­ی شهروندان کانادایی در محل تعطیل شده بود.

پس از بازگشایی سفارتخانه، خدمه­ ی مربوطه برای برقراری مجدد روابط تجاری و بازرگانی به لیبی اعزام خواهند شد.

پیش از آغاز انقلاب کنونی بعضی شرکت­های مهم کانادایی مشغول کسب و کار پررونقی با دیکتاتور دیرین لیبی بودند. شرکت اس ان سی لاوالین داشت برای رژیم قذافی زندان و فرودگاه می­ساخت و شرکت سانکورپ یکی از پایگاه­های نفتی لیبی را اداره می­کرد.

کانادا در ضمن با اجازه­ ی ویژه از شورای امنیت سازمان ملل تحریم اقتصادی لیبی را متوقف کرده و اکنون می­تواند ۲/۲ میلیارد دلار منابع منجمدشده را به “شورای موقت ملی”، نهادی سیاسی که غرب به عنوان حکومت جدید به رسمیت می­شناسد، منتقل کند.

به گفته ­ی برد، این پول قرار است خرج پرداخت دستمزد پلیس، معلمان و سایر کارمندان دولتی و همچنین برقراری خدمات آب، برق و بیمارستان شود. او در ضمن گفت گرچه هنوز چالش­های امنیتی پیش رو است اما “زندگی در طرابلس به حالت عادی برگشته. شهروندان فعالیت­های روزمره­ ی خود را از سر می­گیرند.”