گزارش هیأت ویژه مجلس ایران که مأمور بررسی حوادث پس از انتخابات و تحقیق پیرامون وقایع بازداشتگاه کهریزک شده بود، تکمیل و در اختیار هیات رئیسه مجلس 

 شهروند ۱۲۶۳ ـ پنجشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۰


 

گزارش هیأت ویژه مجلس ایران که مأمور بررسی حوادث پس از انتخابات و تحقیق پیرامون وقایع بازداشتگاه کهریزک شده بود، تکمیل و در اختیار هیات رئیسه مجلس این کشور قرار گرفته است.

زهره الهیان نماینده مجلس و عضو هیأت تهیه کننده این گزارش روز چهارشنبه ۱۶ دی (۶ ژانویه) به خبرگزاری فارس گفته است که این گزارش برای قرائت در صحن علنی مجلس آماده شده است.

خانم الهیان دیگر اعضای کمیته تهیه کننده این گزارش را بدین ترتیب اعلام کرده است: پرویز سروری، کاظم جلالی، علاالدین بروجردی، فرهاد تجری، امیدوار رضایی، و محمد حسن دوگانی.

این نماینده مجلس همچنین از پیگیری حوادث روز عاشورا توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران خبر داده است.

نام بازداشتگاه کهریزک نخستین بار در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری و به عنوان یکی از محل های نگهداری و بازجویی از بازداشت شدگان بر سر زبان ها افتاد.

با علنی شدن موضوع مرگ محسن روح الامینی که پدر او از اعضای برجسته ستاد انتخاباتی محسن رضایی بود و آشکار شدن این که آقای روح الامینی بر اثر ضرب و جرح در بازداشتگاه کهریزک کشته شده است، این بازداشتگاه بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۸۸ دستور تعطیلی این بازداشتگاه را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرد و بنا بر گزارشها، دلیل تعطیلی آن، کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان بوده است.

پس از تعطیلی این بازداشتگاه، نیروی انتظامی ایران گفت که "مسئولان خاطی" بازداشتگاه عزل و تنبیه شده اند.

هم اکنون با تکمیل شدن گزارش تحقیقی نمایندگان مجلس ایران که بخشی از آن مربوط به کشته شدگان و بازداشتگاه کهریزک است، نام این بازداشتگاه و مسئولان مرتبط با آن نظیر سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و احمد رادان، رئیس پلیس تهران، مجددا در کانون توجه قرار می گیرد.

سعید مرتضوی متهم اصلی پرونده کهریزک

وب سایت خبری الف متعلق به احمد توکلی (از نمایندگان اصولگرای مجلس) روز چهارشنبه ۱۶ دی (۶ ژانویه) ضمن انتشار خبر تکمیل گزارش تحقیق مربوط به حوادث پس از انتخابات در ایران و زندان کهریزک، از سعید مرتضوی به عنوان متهم اصلی این پرونده یاد کرده است.

منتقدان دولت، آقای مرتضوی را که در زمان رویدادهای تیر و مرداد ۱۳۸۸ و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور مسئولیت دادستانی تهران را بر عهده داشت، به عنوان اصلی ترین مقام مسئول حوادث بازداشتگاه کهریزک معرفی می کنند.

در گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح مرگ محسن روح الامینی، امیر جوادی فر و محمد کامرانی را به دلیل ضرب و جرح ماموران زندان کهریزک اعلام کرده است.

سازمان قضایی می گوید که ۹۸ نفر از بازداشت شدگان کهریزک از نحوه رفتار ماموران شکایت کرده اند ولی "با تدبیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و پرداخت خسارت و دلجویی از شاکیان، تعداد ۵۱ نفر از آنان رضایت" داده اند.

از مهمترین اتهامات آقای مرتضوی که توسط مخالفان دولت و برخی از اصولگرایان منتقد دولت مطرح می شود، "نافرمانی" وی از دستور انتقال زندانیان کهریزک توسط آیت الله خامنه ای، رهبر ایران است که در روز ۵ مرداد به صورت شفاهی و توسط سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به او ابلاغ شده بود.

این ادعا توسط مرتضوی رد شده است. سعید مرتضوی که اخیرا توسط احمدی نژاد به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شده است در نامه ای به علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای تهران "اتهام نافرمانی" از دستور آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را رد کرد.


 

آزادی مظنونان و مرگ پزشک کهریزک

در آخرین روزهای مهر ۸۸ خبرگزاری مهر به نقل از فرهاد تجری عضو هیأت ویژه پیگیری حوادث پس از انتخابات مجلس ایران اظهارات یک عضو دیگر این هیأت درباره آزادی "اکثر" مظنونان تخلفات بازداشتگاه کهریزک را تکذیب کرد.

خبرگزاری مهر پیش تر به نقل از پرویز سروری عضو کمیته ویژه پیگیری حوادث پس از انتخابات در مجلس، گزارش داده بود که اکثر متهمان به ارتکاب اعمال غیرقانونی در بازداشتگاه کهریزک به قید وثیقه آزاد شده اند.

مرگ مشکوک رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک در تاریخ ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) بار دیگر نام کهریزک را پرآوازه کرد.

خبر مرگ آقای پوراندرجانی برای نخستین بار توسط سایت های خبری اصلاح طلبان منتشر شد.

تغییر، پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی از "خودکشی" و سایت اینترنتی نوروز، نزدیک به جبهه مشارکت ایران اسلامی هم از مرگ این پزشک ۲۶ ساله خبر داد و احتمال "خودکشی یا قتل" او را مطرح کرد.

این گزارش ها حاکی از آن بود که آقای پوراندرجانی از سوی مقامات متهم شده که در بازداشتگاه کهریزک، مرتکب قصور پزشکی شده است.

مجید نصیرپور، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس این مرگ را مشکوک خواند و علی مطهری، از نمایندگان اصولگرا هم از کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث بعد از انتخابات خواست که مرگ این پزشک را نیز بررسی کند.