حسین باستانی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی مقیم فرانسه می‌گوید، اطلاعات وزرات‌خانه‌ای را که فردی همچون حیدر مصلحی بر مسند آن نشسته است نباید جدی گرفت

 

شهروند ۱۲۶۳ ـ پنجشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۰


 

میترا شجاعی: خبرگزاری مهر به نقل از محمد کریمی‌راد نماینده کرمانشاه در مجلس ایران گزارش داده که روز یک‌شنبه ۱۳ دی ماه هیأتی از وزارت اطلاعات با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار کرده و گزارشی از وقایع روز عاشورای تهران را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده است. بنا بر این گزارش، نمایندگان وزارت اطلاعات در این جلسه "سلطنت‌طلبان و خارج‌نشینان" را به عنوان عوامل اصلی اغتشاشات روز عاشورا معرفی کرده‌اند.


نماینده مردم کرمانشاه همچنین به خبرگزاری مهر گفته است که چهار عضو یک گروه مارکسیستی و نیز تعدادی بهایی در اغتشاشات روز عاشورا دست داشته‌اند.

حسین باستانی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی مقیم فرانسه می‌گوید، اطلاعات وزرات‌خانه‌ای را که فردی همچون حیدر مصلحی بر مسند آن نشسته است نباید جدی گرفت: «اساسا شما در وزارت اطلاعات آقای حیدر مصلحی انتظار نداشته باشید که هیچگونه اطلاع‌رسانی حتی در داخل حکومت جدی گرفته شود. آقای مصلحی که حتی یک روز هم سابقه کار اطلاعاتی و امنیتی نداشتند و یک راست از سازمان اوقاف و امور خیریه آمدند شدند وزیر اطلاعات، حتی در حلقه‌های امنیتی داخل حکومت هم حداقل تا این لحظه هرگز جدی گرفته نشدند. اطمینان داشته باشید که وقتی اطلاع‌رسانی در این حد انجام می‌دهند که حوادث روز عاشورا را هم منافقین هم توده‌ایها هم مارکسیست‌ها  هم سلطنت‌طلبان و هم بهایی ها با هم سازماندهی کردند، این قضیه‌ای نیست که کسی بتواند به لحاظ امنیتی جدی‌اش بگیرد».

هم زمان با انتشار خبر دیدار اعضای وزرات اطلاعات با نمایندگان مجلس در مورد وقایع عاشورا، خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که چند تبعه خارجی در ارتباط با وقایع عاشورا دستگیر شده‌اند.

رویترز به نقل از حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران گفته است که این افراد دو روز قبل از عاشورا به ایران سفر کرده‌اند. به گفته‌ی وی آنها قصد ایجاد جنگ روانی علیه رژیم ایران را داشته‌اند.  

حسین باستانی معتقد است داستان دست داشتن اتباع خارجی در ناآرامی‌ها نیز داستان جدیدی نیست و حداکثر به موردی مثل کلوتید ریس فرانسوی ختم خواهد شد: «آن خارجیانی که تا به حال در ایران به جاسوسی و عملیات ضد امنیتی و امثال اینها متهم شده‌اند، آخر آن می‌شود در حد کلوتید رایس فرانسوی که یک دختر ۲۴ ساله‌‌ای است که جرمش این بوده که با موبایلش از تظاهرات در اصفهان عکس گرفته و آن را برای دوستان فرانسوی‌اش فرستاده. این کل آن چیزی‌ست که حتی در دادگاهش عنوان  شده. تازه اینها مواردی هست که اطلاع رسانی شده و اعلام کردند و ابایی هم نداشتند که مورد را به دادگاه بکشانند. حالا این اطلاع رسانی مبهم که البته شوخی‌ست».

این روزنا‌مه‌نگار همچنین اضافه می‌کند که انتشار این گونه اخبار تنها برای بدنام کردن موسوی و کروبی است تا بگویند این افراد از خارج ایران حمایت می‌شوند.

از سوی دیگر دادستان تهران اعلام کرده که با دستگیرشدگان وقایع عاشورا بدون ارفاق برخورد خواهد شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی که روز دوشنبه ۱۴ دی ماه در یک کنفرانس خبری شرکت می‌کرد، اعلام کرد: «اتهامات بازداشت‌‌شدگان حوادث روز عاشورا اقدام علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور است و با محکومان به شدت برخورد خواهد شد».

حسین باستانی می‌گوید با توجه به رفتارهای قبلی حکومت، هیچ بعید نیست که از این پس برخوردهای شدیدتری با دستگیرشدگان و مخالفان صورت گیرد: «اصولا هروقت که صحبت از برخورد شدیدتر می‌کنند، شما هیچ انتظاری نداشته باشید جز برخورد غیرقانونی‌تر و نامتعارف‌تر یعنی الگوی رفتاری حکومت کم کم دارد به الگوی رفتاری یک باند تبهکار تبدیل می شود. به جای دستگیری عادی در خیابان، افراد را می‌رباید، به جای تفتیش عادی منزل که می‌شود آن را در ساعات اداری و در روز انجام داد می‌بینیم که ساعت ۳ نیمه شب به خانه مردم می‌ریزند. به جای اینکه مثل سابق پلیس با باتوم و ابزارهای ضد شورش به مردم حمله کند، دیگر الان الگوی رفتاری‌اش شبیه باندهایی شده که در خیابان مردم را می‌زنند و پلیس در خیابان مردم را زیر می‌گیرد. منظور از کل قاطعیتی که نظام دارد از آن سخن می‌گوید، اینگونه رفتارهای غیر متعارف است و البته وقتی که در بیرون و در جامعه اینگونه رفتارها را انجام می‌دهند حدس زدنش مشکل نیست که در داخل زندان های بسته چه بر سر مردم می‌آورند».

این اخبار و نقل‌قولها در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش مقامات امنیتی از صدور حکم اعدام برای سه تن از بازداشت‌شدگان اخیر سخن گفتند. به نظر آقای باستانی اجرای چنین احکامی نیز در شرایط فعلی بعید نیست: «به نظر من کاملا امکانش وجود دارد که اینجور احکام صادر شود به این خاطر که فضای کشور فضایی هست که حکومت چنین احکام تند و تیزی را می‌طلبد و وقتی فضای کلی سیاسی به این شکل باشد، قضاتی هم در داخل دستگاه قضایی هستند که از این فضا تبعیت کنند و آنچه مورد میل حکومت هست را انجام دهند و البته مطمئن هم هستند که به خاطر عدم رعایت قانون، برخوردی با آنها نخواهد شد».