شهروند ـ آرش عزیزی: علت شاید نقش و وزن مهم مهاجران در کانادا باشد. و شاید هم نزاکت سیاسی رایج در کشور. و اصلا شاید ترکیبی از این دو.

اما هر چه باشد همه می­دانیم که حتی سیاستمداران راست و محافظه­کار این کشور نیز با آن زبان تند و تیز مرسوم در اروپا به مهاجران حمله نمی­کنند.

البته وقتی تیم هوداک، رهبر راست­گرای محافظه­کاران انتاریو، حمله به یارانه­ی ۱۰ هزار دلاری که لیبرال­ها به مهاجران بعضی مشاغل بالا (مثل وکالت) وعده داده بودند آغاز کرد، باز هم شاهد زبان شدید و غلیظ ضدمهاجر از او نبودیم. اما حمله­ی او به دریافت­کنندگان این کمک به عنوان “کارگر خارجی” به چنان واکنش محکمی انجامید که محافظه­کاران عقب­نشینی نیمه و نصفه­ای از آن کرده­اند گرچه خود حاضر به اعتراف به چنین امری نیستند و می­گویند اگر هم کسی عقب­نشینی کرده او مک­گینتی بوده است.

هوداک در هفته گذشته، پس از اعلام این سیاست جدید و به نسبت حاشیه­ای مک­گینتی، بخش زیادی از انرژی خود را به آن اختصاص داده است. بسیاری از تبلیغات متعدد رادیویی و تلویزیونیِ محافظه­کاران به این مساله می­پردازد و وب­سایتی به نام Ontariansneednotapply.com (که اکنون تغییر یافته به noaffirmativeaction.com) به این منظور افتتاح شده.

در این اوضاع بیکاری، تعجبی نیست که موضوع به سرعت به مساله­ ای داغ در رسانه­های اجتماعی و بحث و جدل­ها تبدیل شده است. همین است که بسیاری، از جمله مارتین رگ کوهن، ستون­ نویس تورنتو استار، از هوداک بخاطر تفرقه­ افکنی انتقاد کرده­ اند. آن­ها از جمله به این اشاره کردند که برنامه­ ی خود محافظه­ کاران شامل وعده­ی اعتبار مالیاتی ۴۰۰ دلاری برای کارفرمایانی می­ شود که به مهاجرین جدید آموزش زبان می­دهند.

روزٍ دوشنبه­ ی این هفته، دالتون مک ­گینتی هنگام بازدید از یک کارخانه­ ی باتری­ سازی در میسیساگا گفت هوداک با دادن لقب “خارجی” به مهاجرین تازه­ واردی که قرار است این کمک را دریافت کنند خط قرمز را زیر پا گذاشته و باید از آن دسته کانادایی­ ها معذرت­خواهی کند.

هوداک در عوض گفت این مک­ گینتی است که باید بخاطر سیاست­های “تبعیض مثبت” خود معذرت­ خواهی کند، بخصوص از تمام انتاریویی­ هایی بیکار.

صبحٍ روز سه­ شنبه­ ی این هفته رهبرٍ محافظه­ کاران در پارکینگ شعبه­ ای از فروشگاه زنجیره­ ای رونا در میسیساگا (در راهِ رفتن به لندن برای گردهمایی حزبش) دوباره برنامه­ ی لیبرال­ها را “یارانه ی تبعیض مثبت برای کارگران خارجی” خواند و گفت: “(دریافت کمک) باید بر اساس شایستگی­ ها باشد، بر اساس این­که چقدر سخت کار می­کنی، نه بر اساس ارفاق­ های ویژه­ ی دولت لیبرال.”

اما در عین حال در آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند شاهد بودیم محافظه­ کاران بی­سر و صدا عبارتِ جنجالی “کارگران خارجی” را از تبلیغات رادیویی خود پایین کشیدند.

این البته به این معنی نیست که آن­ها می­خواهند به اعمال خود خاتمه دهند یا لحنی پوزش­­جویانه به خود بگیرن

تیم هوداک رهبر حزب محافظه کار انتاریو

جیسون لیاتر، مدیر ارتباطات ستاد انتخاباتی محافظه­ کاران، گفت علت این تغییر چیزی نیست جز این­که لیبرال­ها عقب­ نشینی کرده و برنامه­ ی خود را تغییر داده­ اند. او مدعی شد این اعتبار مالیاتی اول قرار بوده مختص مهاجرین، از جمله مقیم­ های دائمِ غیرشهروند، باشد اما بعد لیبرال­ها مجبور شده­اند اعلام کنند تنها مختص شهروندان کانادایی است.

راجیندر ساینی، سردبیر نشریه­ ی “پارواسی” که متعلق به هندی­ تباران تورنتوی بزرگ است به تورنتو استار گفت محافظه­ کاران می­دانند که این نوع حرف زدن­ها در جایی مثل برامپتون، که در چهار کرسی مجلس نقش عمده­ ای دارد، برایشان گران تمام می­شود. او گفت: “برامپتون مهاجرین بسیاری دارد و بسیاری­شان در تقلای یافتن شغل هستند.”

آندریا هروات، رهبر ان دی پی، از رقبایش انتقاد کرد که چرا در “دعوا بر سر کلمات” به مسائل مهم­تر استان بی­ توجهی می­کنند. هروات در تورنتو گفت: “در حالی که آن­ها مشغول حمله به یکدیگر هستند مشکلات واقعی که مردم هر روز با آن­ها روبرو هستند پاسخ نمی­گیرد.”