شهروند ـ آرش عزیزی: چه می­شود که سر و کله­ ی رهبر حزبِ چپ­گرای انتاریو، که خودش با افتخار می­گوید “دختر طبقه­ ی کارگر” است، وسط کمپین انتخاباتی ناگهان در یکی از جایگاه­ های ویژه­ ی استادیوم راجرز سنتر پیدا می­شود که مخصوص خیلی پولدارها و رئیس و روسای شرکت­های بزرگ است؟

نگران نباشیدآندریا هروات، رهبر ان دی پیِ انتاریو، نیامده اصولش را زیر پا بگذارد

بر عکس آمده از این جایگاه ویژه به همان رئیس و روسا و ثروتمندان هشدار دهد که اگر حزبش به قدرت برسد، نخواهد گذاشت به ولخرجی­ ها و تجملات­شان ادامه دهند… حداقل نه از جیبِ بقیه­ ی مردمِ زحمتکش

 

آندریا هوروات در راجرز سنتر

رهبر ان دی پی روز دوشنبه­ ی این هفته کنفرانس مطبوعاتی خود را در یکی از جایگاه­های ویژه­ی فوق­الذکر برگزار کرد و گفت وقتی به قدرت برسد به بسیاری از معافیت­های مالیاتی که دولت لیبرال انتاریو برای شرکت­ها در نظر گرفته خاتمه می­دهد. از جمله او دیگر به شرکت­ها اجازه نمی­دهد برای هزینه ­های سرگرمی خود تقاضای بازگشت مالیاتی کنند.

هروات روز دوشنبه توجه­ ها را به یکی از مفاد توافقنامه­ ی مالیات هماهنگ فروش که استفن هارپر و مک­ گینتی با هم امضا کردند جلب کرد. طبق این قرارداد شرکت­های بزرگ می­توانند برای هزینه­ ای مربوط به “سرگرمی” بازگشت مالیاتی طلب کنند.

رهبر نیودموکرات­ها که خود نماینده­ ی شهر کارگری همیلتون است گفت: “هر روز می­شنوم مردم از سختی گذران امور می­ گویند… در عین حال می­ بینیم که دولت معافیت­های مالیاتی چندین و چند میلیون دلاری به بانک­ها و شرکت­های بیمه می­ دهد

هروات مثلا اشاره کرد که بلیت یک فصل حضور در جایگاه ویژه در استادیومِ ایر کانادا سنتر به معافیت مالیاتی ۲۹ هزار دلار در سال می­ انجامد که از حقوق سالیانه­ ی بسیاری از کارگران بیشتر است. او در ضمن اشاره کرد که دولت کبک قبلا همین کار را انجام داده.

با این اقدام دولت نیودموکرات، ۳/۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۹ به حساب استان برمی­گردد.

از دیگر سیاست­های مهم مالیاتی ان دی پی حذف مالیات هماهنگ فروش از اقلامی ضروری مثل گرمایش خانه و برق و دادن معافیت مالیاتی به شرکت­هایی است که شغل­های دائمیِ جدید ایجاد کنند.

او در ضمن تاکید کرد ۸/۱ میلیارد دلار معافیت ­های مالیاتی سالیانه­ ی بی­ حساب و کتاب به شرکت­ها را لغو می­کند. هروات به خبرنگاران گفت این نوع “چک­های سفید… ره به جایی نمی­برد” چرا که بعضی از این شرکت­ها پس از دریافت معافیت شغل که ایجاد نمی­کنند هیچ گاهی شغل­های موجود را هم حذف می­کنند.

رهبر ان دی پی که از رهبران دو حزب تقاضا کرده یک جلسه­ مناظره­ ی تلویزیونی ویژه راجع به “شغل­ها” داشته باشند تاکید کرد این مهمترین مساله­ ی پیش روی استان است: “توجه کنید ۳۰۰ هزار شغل تولیدی را در انتاریو از دست داده­ ا یم. یعنی ۳۰ درصد پایگاه تولیدی­­مان از میان رفته.”

دوایت دانکن، وزیر دارایی دولت لیبرال، اما گفت این پایان اعتبارهای مالیاتی، مثل دادن خرج بلیت روسای شرکت­ها در استادیوم­های ورزشی است، که به از میان بردن شغل­ها می­انجامد چرا که در این صورت شرکت­ها انگیزه­ ی خود برای سرمایه­ گذاری را از دست می­دهند.

ادعای لیبرال­ها این است که طرح ان دی پی ۹ میلیارد دلار مالیات جدید به شرکت­ها تحمیل می­کند و این “ضربه­ای خردکننده بر سرمایه­ گذاری روی شغل­ها” خواهد بود.