طبق گزارش تلویزیون دولتی نروژ، یک دیپلمات جمهوری اسلامی در نروژ به دلیل خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالف دولت ایران از سمت خود کناره گیری کرده است

 

شهروند ۱۲۶۳ ـ پنجشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۰


 

طبق گزارش تلویزیون دولتی نروژ، یک دیپلمات جمهوری اسلامی در نروژ به دلیل خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالف دولت ایران از سمت خود کناره گیری کرده است.

تلویزیون دولتی نروژ (ان آر کی) با پخش متن مصاحبه ای با محمدرضا حیدری، کنسول سفارت ایران در اسلو، گزارش کرده که این دیپلمات جمهوری اسلامی با تایید استعفا از سمت خود در سفارت ایران گفته است که به دلیل نحوه برخورد دولت با تظاهرکنندگان معترض، وجدان او راضی نمی شود تا به خدمت به دولت ادامه دهد.

براساس این گزارش، که در تعدادی از نشریات نروژ نیز انعکاس یافته، آقای حیدری گفته است که از مقام خود کناره گیری کرده و در نظر دارد از دولت نروژ "تقاضای کمک کند" هر چند ظاهرا هنوز در این زمینه اقدامی نکرده است.

از محتوای این گزارش مشخص نمی شود که آیا آقای حیدری قصد دارد رسما از دولت نروژ تقاضای پناهندگی سیاسی کند یا ترتیبات دیگری را در نظر دارد.

گزارش تلویزیونی دولتی نروژ همراه با تصاویری از تظاهرات روز عاشورا پخش شده است.

تلویزیون دولتی نروژ در گزارش گفته است که دست کم هشت تن از معترضان به دست نیروهای دولتی کشته و تعداد بسیاری از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

واکنش ایران

در این گزارش آمده است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو درخواست انجام مصاحبه در مورد استعفای کارمند خود را نپذیرفت و خبر کناره گیری این دیپلمات ایرانی را "شایعه و کذب محض" توصیف کرد.

به گزارش مهر، یک مقام وزارت خارجه، پخش اینگونه اخبار را بخشی از "جنگ روانی منابع غربی" توصیف کرد و گفت که دوره ماموریت سرکنسول ایران در اسلو خاتمه یافته و نفر بعدی به زودی به جای او عازم خواهد شد، اما این گزارش در مورد بازگشت آقای حیدری به ایران توضیحی نمی دهد.

سایت العربیه نت هم در خصوص این خبر نوشته است: آقای حیدری پس از سرکوب اعتراضات اخیر در تهران و چند شهر دیگر همزمان با روز عاشورا یک روز پس از این واقعه به محل کارخود مراجعه نکرده است. عادل اسدی کنسول سابق ایران در دبی که در سال ۲۰۰۱ در سوئد پناهنده شد درگفتگو با العربیه نت گفت:"وزارت خارجه ایران درحال حاضر با مشکل نارضایتی گسترده کارمندان روبه رو است." وی گفت تعداد زیادی از اعضای سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات به استخدام وزارت خارجه درآمده اند و با وجود عدم برخورداری از تجارب دیپلماتیک برای تصدی مسئولیت های مختلف در سفارتخانه ها منصوب می شوند." به گفته آقای اسدی "دیپلمات های ایرانی هنگامیکه به خارج از کشور می روند دیدگاه آنها نسبت به مسائل سیاسی و زندگی تغییرمی کند. هنگامی که آزادی های رایج در کشورهای محل خدمت خود با فضای بسته در ایران و استبداد ولایت فقیه مقایسه می کنند خود را در برابر سئوال های مختلفی می بینند بنابر این بعضی از آنها راه خود را از نظام جدا می کنند." این دیپلمات سابق می گوید "پس از افشای باندهای اقتصادی مرتبط با دستگاه رهبری، سپاه و اطلاعات راهی جز پناهندگی در برابر او نمانده بود بنابر این در سوئد پناهنده شد."

رحمان ساکی، سخنگوی کمیته نروژی ـ ایرانی حمایت از مردم ایران در گفت وگو با رادیو فردا درباره چگونگی استعفای کنسول سفارت ایران در نروژ گفت: این خبر قبل از سال نو به گوش ما و فعالان سیاسی در اسلو رسید، ولی خبر خیلی گنگ بود و مشخص نبود که کدامیک از کارمندان سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو استعفا کرده است.

وی افزود: بعد از این که مطمئن شدیم آقای حیدری است من به طور مستقیم با خود وی تماس گرفتم. آقای حیدری دلیل استعفاء را مخالفت با کشتاری اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران طی ماه های اخیر انجام داده است؛ کشتار جوانانی که خواهان آزادی بودند. و آقای حیدری به روشنی گفتند که من نمی توانم از رژیمی دفاع کنم که جوانان خود را دسته دسته می کشد یا به زندان می فرستد و آنها مورد تجاوز و شکنجه قرار می گیرند.

سخنگوی کمیته نروژی ـ ایرانی حمایت از مردم ایران درباره پیامد استعفاء این کنسول افزود: ایشان آمادگی این قضیه را داشته است و ظاهرا چندین مورد دیگر درگیری بین کارمندان سفارت وجود داشته است که این درگیری ها هم سیاسی بوده و هم مالی بوده است.

ساکی اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم آقای حیدری در خانه ای که سفارت جمهوری اسلامی ایران برای وی اجاره کرده بود زندگی می کرد ولی تحت فشار قرار گرفته که خانه خود را ترک کند و حتی مورد تهدید قرار گرفته است که به ایران بازگردد.

گزارش ها حاکی است که محمد رضا حیدری در سه سال گذشته در سفارت ایران در نروژ کار می کرده است و از دو هفته پیش که استعفاء داده است به سفارت جمهوری اسلامی ایران مراجعه نکرده است.