مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، هفته­ی گذشته در توری در سراسر کشور از ۱۱ کالج و دانشگاه کانادایی دیدار کرد و با دانشجویان سراسر کشور 

 شهروند ۱۲۶۵ ـ پنجشنبه ۲۱ ژانویه۲۰۱۰

گزارش شهروند از سخنرانی ایگناتیف در دانشگاه تورنتو


 

مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، هفته­ی گذشته در توری در سراسر کشور از ۱۱ کالج و دانشگاه کانادایی دیدار کرد و با دانشجویان سراسر کشور گفتگو کرد. این دیدارها قرار است مقدمه­ی کنفرانس بزرگی باشند که از ۲۶ تا ۲۸ مارچ با حضور متفکران و کارشناسان و با عنوان "کانادا در ۱۵۰ سالگی: پاسخ به چالش" برگزار می­شود. خود این کنفرانس البته مقدمه جشن­های ۱۵۰ سالگی تولد کانادا است که در سال ۲۰۱۷ فرا می رسد. حزب لیبرال برگزارکننده­ی این کنفرانس است گرچه سعی کرده آن­را غیرحزبی جلوه دهد. این کنفرانس بیشتر پاسخ به منتقدانی است که به لیبرال­ها می­گویند ایگناتیف نتوانسته چشم­انداز متفاوتی به رای دهندگان ارائه دهد.

هفته­ی گذشته ایگناتیف دیدارهای دانشگاهی خود را از کالج محلی نوا اسکوشیا (Nova Scotia Community College) و سپس دانشگاه دالهوزیِ هلیفکس آغاز کرد. او سپس به مونترال رفت و از میان چهار دانشگاه این شهر، دانشگاه کنکوردیا و دانشگاه مونترال را برای سخنرانی انتخاب کرد. رهبر اپوزیسیون سپس به شهر ما تورنتو آمد و در پردیسِ میسیساگای دانشگاه تورنتو برای ۶۰۰ نفر سخنرانی کرد و سپس با بیرون رفتن از تورنتوی بزرگ عازم سخنرانی در دانشگاه مک­مسترِ همیلتون شد. او سپس سفر خود به غرب را ادامه داد و پس از سخنرانی در دانشگاه مانیتوبا و دانشگاه کالگری به غربی­ترین استان کشور رفت و در دو دانشگاه ویکتوریا و بریتیش کلمبیا سخنرانی کرد. تور ایگناتیف دوشنبه­ی این هفته با سخنرانی در دانشگاه اتاوا خاتمه یافت.

خبرنگار شهروند در سخنرانی ایگناتیف در دانشگاه تورنتوی میسیساگا حاضر بود. این جلسه اهمیت خاصی برای ایگناتیف داشت چرا که خود او نیز سال­ها پیش از همین دانشگاه فارغ­التحصیل شده بود و البته بیشتر سال­های تدریس خود را در انگلستان و آمریکا گذرانده است. او در پاسخ به بعضی معترضان که می­گفتند "برگرد همانجا که بودی" گفت: "بهتره بدونید که من جایی نمی­رم چون این­جا خونه­ی منه".

بیش از ۶۰۰ نفر در این جلسه شرکت داشتند و در میان شرکت­کنندگان علاوه بر دانشجویان حضور چندین و چند نماینده­ی مجلس فدرال و استادهای دانشگاه نیز مشخص بود. جلسه در زمان و مکانی اتفاق می­افتاد که معمولا متعلق به کلاس "کانادا در سیاست تطبیقی" بود و استاد همین کلاس، پیتر لوون، به همراه عمر الغبرا، نامزد لیبرال در انتخابات آتی، بود که ایگناتیف را معرفی کرد.

در بخش پرسش و پاسخ سئوال­هایی در مورد خاورمیانه، انرژی هسته­ای، محیط زیست و قوانین کپی رایت پرسیده شد، اما موضوع اصلی که ایگناتیف سعی بر تاکید بر آن داشت درگیر ساختن کانادایی­ها در روند سیاسی بود. او به این اشاره کرد که هارپر در حالی پارلمان را تعطیل کرده است که می­گوید کانادایی­ها به این قضیه اهمیتی نمی­دهند. ایگناتیف گفت: "او بر سر بدبینی شما، یأس شما، دوری شما از روند سیاسی قمار کرده و جالب اینجاست که این قماری اشتباه برای اوست. حضور شما امروز نشانی از این است که به سیاست اهمیت می­دهید".

ایگناتیف از این گفت که کارشناسان حرفه­اش به پیشنهاد رفتن به مجموعه­ی پرسش و پاسخ در سراسر کشور نه گفته­اند. او گفت: "همه یک صدا گفتند "مگر دیوانه­ای؟ کلی ازت سئوال می­پرسند…" خوب این کار از نظر سیاسی ریسک خودش را دارد. به نظر من این است که دارد ما را عقب نگاه می­دارد".

ایگناتیف ادامه داد: "ما باید شما را رای­دهنده به رای­دهنده، قلب به قلب، روح به روح، قانع کنیم که این کسب و کاری که اسمش را گذاشته­اند سیاست به انجام دادنش می­ارزد… قضیه بر سر این است که ما به آینده شکل می­دهیم یا آینده به ما".

ایگناتیف در پایان لباسی با مارک دانشگاه تورنتو را به رسم یادبود دریافت کرد و به صحبت شخصی با گروه­هایی از دانشجویان پرداخت.