حدود یک هفته بیشتر تا آغاز بازی ­های المپیک زمستانی ونکوور ۲۰۱۰ نمانده است. آخرین اخبار از تحولات پیش از شروع بازی­ ها را می­ خوانیم

 شهروند ۱۲۶۷ ـ پنجشنبه ۴ فوریه ۲۰۱۰


 

حدود یک هفته بیشتر تا آغاز بازی ­های المپیک زمستانی ونکوور ۲۰۱۰ نمانده است. آخرین اخبار از تحولات پیش از شروع بازی­ ها را می­ خوانیم. در طول بازی­ ها منتظر گزارش ­های کامل شهروند باشید.


 

سران میپل لیفز علیه کانادا


 

طرفداران دوآتشه ­ی تیم هاکی محبوب تورنتو، میپل ­لیفز، با فرا رسیدن بازی ­های المپیک ونکوور ۲۰۱۰ چه می­ کنند؟ خوب حتما طرفدار تیم ملی هاکی کشورشان هستند، جدا از این واقعیت که بسیاری از بهترین ستاره ­های میپل لیفز در تیم ­های رقیب کانادا بازی می­ کنند و مصمم هستند تا آرزوی مدال طلای هاکی مردان را به دل ملی­ پوشان کانادا بگذارند.

از جمله رئیس و مربی میپل لیفز، برایان برک و ران ویلسون، هر دو به ترتیب رئیس و مربی تیم ملی هاکی آمریکا هم هستند و این روزها بعضی منتقدان از آن ­ها خرده می­ گیرند که منافع تیم ملی آمریکا را پیش از منافع یکی از محبوب ترین تیم­ های کانادا، لیفزِ تورنتو، قرار داده ­اند. برایان برک خود آمریکایی است و ران ویلسون متولد انتاریو است، اما از بچگی در آمریکا بزرگ شده و در نتیجه شهروندی هر دو کشور را دارد. مسلم است که آن ­­دو این روزها برای پیروزی تیم ملی آمریکا تدارک می ­بینند و البته حتی بعضی طرفداران لیفز هم شاید در صورت موفقیت آمریکایی­ ها حداقل خوشحال باشند که مربی باشگاه ­ شان مربی قابلی است.


 

چیزی که از همه بیشتر واضح است این است که بازی هاکی آمریکا و کانادا آن هم در خاک کانادا دیدن خواهد داشت.


 

دوربین المپیک مواظب شماست


 

اوایل این هفته صدها دوربین مداربسته در سراسر شهرهای ونکوور و ویستلر، میزبانان المپیک، آغاز به کار کردند تا همه جا را زیر نظر داشته باشند. واحد امنیت منسجمِ پلیس فدرال ۹۰۰ دوربین برای تماشای ورزشکاران، هواداران و تماشاچیان خواهد داشت که بیشتر در استادیوم ­ها خواهد بود، اما خود شهرداری ونکوور هم به طور مجزا حدود ۱۰۰ دوربین را در نقاط شلوغ مرکز شهر کار گذاشته است.

کوین والینجر، از مقامات مسئول شهرداری، در این مورد گفته:"ما جاسوسی مردم را نمی ­کنیم، بلکه آگاهی موقعیتی از حرکت جمعیت به دست می­ آوریم".

شهرداری قول داده پس از پایان بازی ­های المپیک و پاراالمپیک، در ۲۸ فوریه، دوربین ­ها را بردارد، اما به گفته ­ی والینجر هنوز تصمیم گرفته نشده که با این همه دوربین خریداری­شده چه کنند.

کمیته برگزاری بازی­ های المپیک در ضمن اعلام کرده شرکتی خصوصی را برای نظارت امنیتی بر بازی ­ها استخدام کرده. این شرکت که "کانتمپوریری سکوریتی" نام دارد روز دوشنبه طرح­ های خود را توضیح داد. بیش از ۵۰۰۰ کارمند این شهر مسئولیت بررسی ناظران بازی ­ها را خواهند داشت و تماشاچیان باید انتظارهای دو ساعته در ونکوور و سه ساعته در ویستلر را تحمل کنند.


 

تاثیرات دیرپای المپیک چه خواهد بود؟


 

این سئوالی است که بسیاری، و بخصوص اهالی ونکوور، این روزها ورد زبان­ شان شده است. موافقان ادعا می­ کنند برگزاری بازی ­ها مزایای اقتصادی بسیار دارد و زیرساخت­ های جدیدی به شهر می ­بخشد. مخالفان هم انواع و اقسام دارند (و می­ توان گفت تعدادشان بیشتر از موافقان است)، از راست­ گرایانی هستند که حوصله ­ ی ولخرجی­  های دولت در این دوره را ندارند، و نیز چپ ­گرایانی که به سوءاستفاده عظیم شرکت ­ها و بیزینس­ های بزرگ، حمله دولت به آزادی­ های مدنی و زیر پا گذاشتن حقوق بومیان بریتیش کلمبیا اشاره می ­کنند.

جیلین استوارد، روزنامه ­نگار مقیم کالگری، در ستون دوهفتگی خود برای تورنتو استار جو مخالفت در ونکوور را با جو شهر خود، کالگری، هنگام برگزاری بازی­ های المپیک زمستانی ۱۹۸۸ مقایسه می ­کند و یادآوری می­کند که در آن هنگام کالگریایی ­ها نه تنها تقریبا هیچ اعتراض جدی به المپیک نکرده ­اند که آن ­را یکی از نقاط اوج تاریخ شهر خود دانسته  ­اند. استوارد می ­نویسد هنوز که هنوز است هم پلازای المپیک کالگری از نقاط محبوب شهر است. او مطلب خود را با این عبارت خاتمه می ­دهد که: "اما در حالی که هزاران نفر گرد هم می­ آیند تا از المپیک زمستانی لذت ببرند یا به آن اعتراض کنند، ونکوور بی شک به میراث مشخص خود می ­رسد".

یکی از مسائلی که هفته­ ی گذشته بحث آن داغ بود مسئله ­ی مخارج احتمالی بازی ­های المپیک است. از سال ۲۰۰۳ که برگزاری بازی­ ها به ونکوور اهدا شده است، این احتمال که کمیته­ ی برگزاری نتواند مخارج را در حد بودجه ­ی ۱.۷۶ میلیارد دلاری حفظ کند بالاتر می ­رود. مثلا ساخت و ترمیم ورزشگاه­  ها قرار بود ۴۷۰ میلیون دلار خرج داشته باشد، اما آخرین تخمین ­ها مخارج را بیش از ۱۱۰ میلیون دلار بالاتر (نزدیک ۵۸۰ میلیون دلار) نشان می­ دهد. تنها مراسم افتتاحیه و اختتامیه بیش از ۴۰ میلیون دلار خرج خواهد داشت.

ژاک روگ، رئیس کمیته بین ­المللی المپیک، در کنفرانس کوتاه مطبوعاتی خود در لوزانِ سوئیس گفت که "آخرین موضع کمیته برگزاری المپیک ونکوور و در ضمن موضع ما این است که شهر ضرر نمی­ کند". اما حتی او هم قبول دارد که برای تخمین دقیق هزینه­ باید تا مدتی پس از پایان بازی­ ها صبر کرد.