شنبه شب (۳۰ ژانویه)، کنسرت ارکستر دولتی سمفونی تهران که قرار بود در شهر رتردام ـ هلند برگزار شود، به دنبال اعتراض جمعی از حضار معترض 

 

شهروند ۱۲۶۷ ـ پنجشنبه ۴ فوریه ۲۰۱۰


 

شنبه شب (۳۰ ژانویه برابر با ۱۰ بهمن)، کنسرت ارکستر دولتی سمفونی تهران که قرار بود در شهر رتردام ـ هلند برگزار شود، به دنبال اعتراض جمعی از حضار معترض به کشتار و سرکوب در ایران،  لغو گردید.

اعتراض زمانی آغاز گردید که فردی با در دست داشتن پلاکارد کوچکی که روی آن حرف انگلیسی "وی" (سمبل پیروزی)  نوشته شده بود، به آرامی روی سن  و در کنار اعضای ارکستر ظاهر شد. در ادامه، یکی  دیگر از معترضان در حالی که پرچم سبز در دست داشت، از میان جمعیت برخاست و به کشتار و اعدام در ایران اعتراض کرد. به دنبال آن بخشی از جمعیت حاضر در سالن با اعتراضات همراهی کرد و به خواندن سرود "یار دبستانی" پرداخت.

در این میان مردی که به گفته شاهدین عینی رهبری اصلی حمله فیریکی به معترضان را داشت، شروع به ضرب  شتم معترضان کرد و از جمله یک زن معترض را مجروح کرد. این مرد که از سوی معترضان "لباس شخصی سفارتی" نامیده شده، توسط نیروهای امنیتی سالن تحویل پلیس داده شد و تا ظهر روز یکشنبه و زمان تنظیم این گزارش هنوز در بازداشت به سر می برد.

پلیس رتردام در گفتگو با شهرزادنیوز، دستگیری یکی از حضار در سالن را تائید کرده است. پلیس همچنین پیرامون درگیری های شب گذشته گفته است که امنیت سالن به پلیس ارتباطی ندارد و معمولا به عهده مامورین امنیتی سالن است. در ماجرای دیشب زمانی که ماموران امنیتی سالن  از پلیس خواستار ورود به سالن شده، یک مامور پلیس به سالن مراجعه کرده اما در آن لحظات خبری از ناآرامی نبوده است.

سیروس کفایی یکی از معترضان  حاضر  در سالن در گفتگو با شهرزاد  به جزئیات اعتراضات اشاره می کند و می گوید که اعتراضات داخل سالن طوری برنامه ریزی شده بود که هر لحظه از یک گوشه ی سالن شعار داده می شد و بدین ترتیب اعتراضات به شکل زنجیره ای ادامه می یافت. 

سیروس کفایی در مورد انگیزه برگزاری این حرکات اعتراضی چنین توضیح می دهد: "هدف ما جلب افکار عمومی نسبت به شرایط ایران، سرکوب ها و به ویژه دو اعدام اخیر در ایران است. دولت ایران در داخل ایران دست به اعدام و کشتار می زند، اما در خارج کشور با اعزام گروه های هنری، سعی در گمراه کردن افکار عمومی دارد و می خواهد خود را پیام آور صلح و امید معرفی کند. ما در مقابل، می خواستیم نشان دهیم، که رژیمی که هنرمندان و مخالفان را زندانی می کند، نمی تواند پیام آور صلح و امید باشد. ما با حرکتی آرام، این اعتراض را اعلام کردیم و از قضا مورد حمایت جمعی از هلندی های حاضر در سالن نیز قرار گرفتیم. علاوه بر حمله فیزیکی به معترضان، جمعی از زنان محجبه حاضر در سالن به فحاشی به معترضان پرداختند. عمدتا این زنان، چند زن محجبه جوان ترک بودند که در کنار زنان محجبه ایرانی نشسته بودند، به معترضان فحش های فارسی می دادند و می گفتند:"جنده".

سارا ایرانی(*)، زن معترضی است که  در جریان کنسرت دیشب مورد ضرب و شتم قرار گرفت. وی در گفتگویی با شهرزاد نیوز می گوید که ابتدا در صف معترضان خارج از سالن بوده،  زیرا بلیت این برنامه تنها از سوی سفارت ایران توزیع می شد، اما او در آخرین لحظات از یک هلندی بلیت برنامه را می گیرد و وارد سالن می شود. در سالن به او حمله ور می شوند و در جریان این درگیریها  مردی خطاب به او می گوید:"ای منافق برای گرفتن جواب پناهندگی این کارها را می کنی". وی بعد از تهدید و فحاشی، مشتی به صورت این زن معترض می زند. سارا همان شب با مراجعه به اداره پلیس رتردام، علیه این مرد شکایت می کند.

علاوه بر اعتراضات داخل سالن، گروهی نیز در خارج از سالن به اعتراض علیه سرکوب و کشتار در ایران پرداختند. آنها این کنسرت را "کنسرت خون" نامیده و خواهان تحریم آن شده بودند. معترضان خارج از سالن با در دست داشتن پلاکاردهایی، علیه کشتار و اعدام در ایران به  افشاگری پرداختند.

"هاری فان بومل" نماینده حزب سوسیالیست هلند در پارلمان این کشور و سخنگوی این حزب در امور بین الملل،  یکی از معترضانی بود که در خارج سالن در تظاهرات ایستاده شرکت کرده  و خواستار تحریم این کنسرت شده بود. "فان بومل" در گفتگو با شهرزاد نیوز گفت هدف از اعتراض آنها، توجه به وضعیت سرکوب و اعدام در ایران است. از همین رو وی در وبلاگ خود این کنسرت را "کنسرت خون" نامیده است.

"هاری فان بومل" در متنی که روز شنبه در وبلاگ خود نوشته، گفته است که وی پیش از برگزاری این برنامه با مسئولان سالنی که این کنسرت در آن برگزار شده، تماس گرفته و پرسیده است که چرا به کنسرتی که از سوی سفارت ایران برنامه ریزی شده؛ اجازه برگزاری داده اند. اما مسئولان از این امر اظهار بی اطلاعی کرده اند. هاری فان بومل در جریان تظاهرات خارج از سالن، به طور سمبلیک بلیت های این کنسرت را پاره کرده است.