مهدی فرحی شاندیز، فعال کارگری که در مراسم روز جهانی کارگر سال قبل دستگیر شده بود و نه ماه تمام را در سلول انفرادی به سر برد

 

شهروند ۱۲۶۷ ـ پنجشنبه ۴ فوریه ۲۰۱۰

مصاحبه شهروند با مادر مهدی فراحی شاندیز


 

مهدی فراحی شاندیز، فعال کارگری که در مراسم روز جهانی کارگر سال قبل دستگیر شده بود و نه ماه تمام را در سلول انفرادی به سر برد، هفته گذشته به طور موقت به قید وثیقه آزاد شد و نزد خانواده­اش بازگشت. مادر او در مصاحبه تلفنی با شهروند در روز دوشنبه گفت: "یکی دو روز است آزاد شده و حالش خیلی بهتر است".

مادر این زندانی سیاسی گفت:"مسلما انفرادی در روحیه­اش تاثیر گذاشته. حال من هم خیلی بد بود و حالا بهترم. برای همه آرزوی بهتر بودن دارم".

دستگیری مهدی شاندیز به ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ مصادف با اول ماه مه روز جهانی کارگر، باز می­گردد که در آن تشکل­های مستقل کارگری جشن کارگری خود را می خواستند در میدان آب­نمای پارک لاله برگزار کنند و کارگران اصناف مختلف هم به این فراخوان پاسخ مثبت داده بودند، اما نیروهای انتظامی و امنیتی به آنها حمله و تعداد زیادی از کارگران را زخمی و دستگیر کردند.

مدت­ها بود که تمام دستگیرشدگان روز جهانی کارگر با قرار وثیقه و کفالت آزاد شده بودند، اما مهدی فراحی شاندیز بیش از همه در زندان باقی ماند. مادر او می­گوید در این مدت تنها چهار بار با خانواده ملاقات داشته که دو بار آن حضوری و دوبار کابینی بوده است. یکی از آخرین جنایات جمهوری اسلامی علیه این فعال کارگری این بوده که با وجود آغاز فصل سرما، لباس­های گرمی را که خانواده­ برای مهدی فرستاده به او تحویل ندادند تا او شرایط بسیار سختی را پشت سر بگذارد. مسئولان دادگاه انقلاب برای ممانعت از آزادی فراحی شاندیز ابتدا وثیقه سنگین ۱۰۰ میلیونی برای او تعیین کرده و وقتی خانواده به زحمت موفق به تامین آن شد، به بهانه ­های مختلف از قبول آن خودداری می­کردند.

فراحی شاندیز مدتی پیش از طرف شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. جرم او "اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در تجمعات غیرقانونی" اعلام شده بود.

هفته گذشته بالاخره او به قید وثیقه و به طور موقت آزاد شد.

گفتنی است این فعال کارگری پیش از این نیز در سال ۱۳۸۵ در مراسم تحصن در مقابل زندان اوین برای همبستگی با فراخوان اعتصاب غذای اکبر گنجی بازداشت شده بود و مدتی را در غزل حصار به سر برده بود.