شلوغ ترین جشن سینمایی ایران را خانه سینما سه شنبه شب در حالی برگزار کرد که شایعه ها حاکی از آن بود که خانه سینما …


شماره ۱۱۹۵ ـ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: شلوغ ترین جشن سینمایی ایران را خانه سینما سه شنبه شب در حالی برگزار کرد که شایعه ها حاکی از آن بود که خانه سینما تحت فشار قرار گرفته تا به برخی فیلم ها جایزه ندهد، اما جایزه بهترین کارگردان جشن خانه سینما به بهمن فرمان آرا رسید که فیلم "خاک آشنا"ی او به خاطر یک سکانس پشت درهای سانسور مانده است.

بهمن فرمان آرا وقتی جایزه اش را گرفت اهمیت این جایزه را به خاطر صنفی بودن آن اعلام کرد.

رضا کیانیان جایزه فرمان آرا را میدهد

 

جایزه بهترین بازیگری زن برای بازی در فیلم "دعوت" به گوهر خیراندیش رسید و بهترین بازیگر مرد نیز خسرو شکیبایی برای فیلم "ستاره بود" شد. جوایز نقش های مکمل را نیز مهتاب نصیرپور برای فیلم "فرزند خاک" و بابک حمیدیان برای "ریسمان باز" دریافت کردند.

در این مراسم که در فضای باز برج میلاد تهران برگزار شد، ازدحام جمعیت به حدی بود که رفت و آمد به محل برگزاری با کندی صورت می گرفت و باعث بروز مشکلاتی شد و به همین دلیل مراسم با تاخیر برگزار شد. با این همه به نظر می رسد که برگزاری مراسم با توجه به جمعیت موفقیت آمیز بود.

ویژگی مهم این مراسم غیبت مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، در حالی که تا سال گذشته معمولا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون سینمایی و برخی از مدیران کل در جشن خانه سینما شرکت می کردند. امسال جشن خانه سینما مهمان رسمی دولتی نداشت و اگر داشت، رسمی نبود تا نامش از تریبون اعلام شود.

مراسم با تاخیر و با اجرای حسین پاکدل برگزار شد و آغازی مذهبی داشت و سپس رنگ و بوی انقلابی گرفت و در حالی که هنوز چند ماه تا سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران باقی است، دبیر جشن به مناسبت ۳۰ سالگی انقلاب تبریک گفت و کلیپی پخش و یکی از سرودهای اول انقلاب خوانده شد.

به روال معمول یادی از رفتگان سینمای ایران شد که تعدادشان امسال خیلی زیاد بود. همچنین کلیپی از سخنان مدیران سینمایی دولتی و خانه سینما در دوره های مختلف پخش شد، اما در این کلیپ جای عزت الله ضرغامی معاون سینمایی دوره وزارت مصطفی میرسلیم و جعفری جلوه معاون سینمایی کنونی خالی بود.

سخنان اغلب مدیران هم درباره رابطه انقلاب و سینما بود، گویی سئوالی پرسیده شده بود با این مضمون و آن ها جواب گفته بودند.

موسیقی در لابلای برنامه چند بار اجرا شد و هنگام اهدای جوایز نیز به صورت زنده اجرا می شد. هم چنین به مناسبت انتخاب شعار صلح و دوستی به عنوان شعار جشن، برنامه ای درباره صلح اجرا شد.

در این جشن هم مثل اغلب جشن ها، جایزه ها از جوایز کم اهمیت تر شروع و به جوایز مهم تر ختم شد.

 

 

نخستین جایزه ای که اهدا شد، جایزه عکاسی بود و آخرین جایزه، جایزه بهترین فیلم بود که به "فرزند خاک" رسید، در حالی که دو رقیب قوی داشت، "خاک آشنا" به کارگردانی بهمن فرمان آرا و "دعوت" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا.

"فرزند خاک" به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر بیشترین جوایز جشن را به خود اختصاص داد و بعد "خاک آشنا".

"فرزند خاک" با شش تندیس و نشان طلای خانه سینما پیشتاز این جشن بود، در حالی که در مرحله نامزدی "خاک آشنا" با ۱۲ نامزد جلوتر بود.

 

 

"فرزند خاک" جایزه های بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین صدابرداری، بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مهتاب نصیرپور)، بهترین فیلمنامه (محمد علی باشه‌آهنگر و محمدرضا گوهری) را نیز کسب کرد.

خاک آشنا

"خاک آشنا" با چهار جایزه بعد از "فرزند خاک" قرار گرفت.

"خاک آشنا" بجز بهترین کارگردانی جایزه های بهترین صداگذاری و میکس، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین را از آن خود کرد.

فیلم "دعوت" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با دریافت دو جایزه چهره پردازی و بازیگر نقش اول زن در رتبه بعد قرار گرفت.

فیلم های "خواب لیلا"، "آتش سبز"، "ریسمان باز" و "ستاره بود"، از دیگر فیلم هایی بودند که به هر یک تندیس و نشان طلا رسید.

هر جایزه را دو تن از هنرمندان سینما به برنده اهدا می کردند که چهره هایی چون رخشان بنی اعتماد، سیروس الوند، رضا کیانیان، محمد مهدی عسگرپور، باران کوثری، هانیه توسلی، مریلا زارعی، شهاب حسینی، مرتضی شایسته و… اهدا کننده بودند.

گوهر خیراندیش به خاطر شکستگی پا نتوانسته بود در جشن حضور پیدا کند و جایزه اش را دخترش گرفت، اما متن مکتوبی نوشته بود که مریلا زارعی آن را خواند و لحن طنزش مورد استقبال قرار گرفت.

در میان سخنان سینماگران و جایزه دهندگان از انتقاد خبری نبود. البته این اتفاق از سال گذشته مرسوم شده بود و به جای انتقاد، تقدیر از مدیران دوره های قبل جایگزین شد که امسال نیز برخی از هنرمندان به فخرالدین انوار و سید محمد بهشتی اشاره کردند.

حتی بهمن فرمان آرا نیز در سخنانش به ذکر کلیاتی بسنده کرد. ناکام های جشن را باید دو فیلم "صد سال به این سال ها" به کارگردانی سامان مقدم و "کتاب قانون" به کارگردانی مازیار میری عنوان کرد که عیلرغم نامزدی در ۶ و ۷ رشته هیچ جایزه ای نگرفتند. مازیار میری سال گذشته نیز با فیلم "پاداش سکوت" علیرغم این که در میان نامزدها صدرنشین بود، با چنین ناکامی مواجه شد.

نکته جالب تر برخورد بابک حمیدیان با جشن بود. در حالی که اغلب برندگان با کنترل احساسات خود روی صحنه می آمدند، بابک حمیدیان در حالی که نشان می داد، هیجان زده است روی صحنه آمد و به تمام رقبایش (نامزدهای بخش
مکمل) با ذکر اسم ابراز ارادت کرد و در حالی که بغض گلویش را گرفته بود از بهمن فرمان آرا به خاطر بازی تشکر کرد و سپس جایزه اش را به همسرش تقدیم کرد.

پایان مراسم با آتش بازی همراه بود.

اسامی باقی برندگان:

تندیس بهترین چهره‌پردازی: مهین نویدی برای فیلم "دعوت"

دیپلم افتخار بهترین جلوه‌های ویژه بصری: امین سحرخیز برای فیلم "خواب لیلا"

تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی و شعله نواب‌تهرانی برای فیلم "آتش سبز"

تندیس بهترین عکس: علی نیک‌رفتار برای فیلم "دست‌های خالی"