عده زیادی معتقدند که گردو غذای مغز بوده و در سلامتی و بهزیستی آن نقش دارد. تا به حال دلیل علمی قانع کننده ای وجود نداشته که این رابطه را ثابت کند ولی اخیراً پژوهشگران دانشگاه Andrew مقاله ای در ژورنال علمی تغذیه انگلستان منتشر نموده اندکه بیانگر نقش مسلم و مهم مغزگردو در افزایش قدرت حافظه و تصمیم گیری است.

در یک بررسی علمی گروهی از دانشجویان دانشگاه مورد بحث را به دو دسته تقسیم کرده، به گروه اول مقداری نان که در آن موز و مغزگردو منظور گردیده بود تجویز و به دسته دوم نانی که طعم و مزه موز و مغزگردو داشت توصیه کردند. پس از هشت هفته تغذیه رژیم غذائی مخصوص، دانشجویان از نظر قدرت حافظه و تصمیم گیری بررسی و مقایسه شدند. این آزمایش به Inferential Reasoning معروف است.

گردو برای مغز مفید است

نتایج این بررسی ثابت کرده افرادی که در رژیم غذایی شان مغز گردو داشتند قادر بودند در مورد بعضی از مشکلات پیچیده به راحتی و درست تصمیم گیری نموده و دارای قدرت حافظه بهتری نسبت به گروه دیگر بودند. این پژوهشگران باور دارند که مغز گردو به علت داشتن ترکیبات مخصوص برای سلامتی سلول های عصبی به همراه مقدار قابل توجهی ویتامین E ، ملاتونین، پلی فنول ها و اسیدهای چرب امگا ۳ که دارای کیفیت بالائی هستند در بهزیستی و سلامتی مغز مؤثر بوده و عملکرد درست سلول های مغز را تقویت می کند.

 

کمبود ویتامین B12 و کوچک شدن مغز

 

پژوهشگران دانشگاه Rush گزارش می کنند که کمبود ویتامین B12 در افراد مسن سبب چروکیدگی و کوچک شدن مغز شده و در نهایت منجر به عارضه فراموشی و بیماری آلزایمر می شود. نتایج بررسی این دانشمندان که در ژورنال نورولوژی به چاپ رسیده نشان می دهد که کمبود این ویتامین در افراد تحت مطالعه (۱۰ هزار نفر مسن تر از ۶۵ سال) موجب کاستن وزن و حجم مغز گردیده و نوعی اختلال در قدرت حافظه و یادگیری به وجود می آورد. به علت پیچیده بودن تشخیص کمبود ویتامین B12 و به علت تشخیص دیررس این عارضه و اثرات آن بر بدن مخصوصاً بر سلول های مغزی مشکلات غیرقابل جبرانی را به وجود می آورد. این ویتامین باید مرتباً در دوره های مختلف زندگی به بدن برسد تا در بزرگسالی مشکلاتی را به وجود نیاورد. ویتامین B12 را می توان در ماهی، گوشت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و غیره به دست آورد.

 

اگر می خواهید سکته نکنید سیب بخورید

 

مثل معروف اگر می خواهید دکتر به سراغتان نیاید سیب بخورید هر روز از نظر علمی مصداق جدیدی می یابد و دانشمندان بیشتر از گذشته به خواص سیب پی می برند. خبر پزشکی جدیدی که در ژورنال علمی سکته مغزی متعلق به انجمن بیماری های قلبی آمریکا است و پژوهشگران اروپائی طی مطالعات علمی آن را تأیید می کنند نشان می دهد که خوردن بعضی از میوه جات مانند گلابی و مخصوصاً سیب می تواند امکان بروز سکته مغزی را تا حدود ۵۲ درصد کاهش دهد که رقمی است بزرگ.

در این بررسی بیشتر از ۲۰ هزار نفر فرد بالغ به مدت ۱۰ سال از نظر مصرف چند رنگ از میوه جات مانند میوه جات نارنجی رنگ، سبز، قرمز و سفید مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از مقایسه نوع میوه جات مصرفی و درصد بروز سکته مغزی این پژوهشگران دریافتند که خوردن میوه جات سفید رنگ می توانند امکان بروز سکته مغزی را تا حدود ۵۲ درصد کاهش دهند. این اولین باری ست که نظریه ای در این باره گزارش می شود زیرا همگی بر این باورند که میوه جات خوش رنگ پررنگ به علت دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها خواص بهتری دارند. در این بررسی سیب از نظر پیشگیری سکته مغزی در صدر جدول قرار داشته و شاید علت اصلی آن به خاطر آنتی اکسیدان های آن نباشد بلکه به خاطر نوعی فیبر است که در آن وجود دارد که دارای قدرت و کیفیتی فوق العاده می باشد و در پیشگیری سرطان هم شناخته شده است.

 

پاسخ به سئوال خوانندگان شهروند

خانمی هستم ۶۲ ساله و به ظاهر سالم. هفته گذشته با یک حرکت کوچک در منزل به شکستگی استخوان لگن دچار شدم و پس از بستری شدن در بیمارستان به من اطلاع دادند که به بیماری پوکی استخوان یا استئوپروز مبتلا هستم. تعجبم در این جا است که من هیچ درد یا علائمی که نشانگر پوکی استخوان باشد نداشتم. لطفاً اگر ممکن است درباره این بیماری و عوامل بروز و درمان آن بنویسید.

ـ بیماری پوکی استخوان را بیماری خاموش می نامند زیرا غیر از آزمایش خون و معاینات پزشکی و اندازه گیری تراکم استخوان علائم واضح دیگری ندارد. میزان بروز این بیماری در خانم ها حدود ۴ برابر آقایان است که ممکن است به روش زندگی و عملکرد هورمون های جنسی و همچنین میزان استفاده از نور خورشید که یکی از منابع اصلی و طبیعی ویتامین D است بستگی داشته باشد. فقط در آمریکا حدود ۲۵ میلیون نفر به بیماری پوکی استخوان دچار هستند و هر ساله حدود ۵/۱ میلیون نفر به این جمعیت اضافه می گردد. پس از سن ۳۰ سالگی هر ساله ۳ درصد از تراکم استخوان ها کاسته می گردد و در خانم ها در سال های شروع یائسگی و پس از اتمام این دوره هر ساله حدود ۶ درصد از تراکم استخوان ها کم می شود که خود نشانه پوک شدن و از دست رفتن املاح موجود در استخوان هاست. سفیدپوستان بیشتر از دیگران در معرض بروز این بیماری قرار دارند و بالارفتن سن، پیشینه فامیلی این بیماری، بیماری ها و عوارض استخوانی، کمی وزن و داشتن جثه کوچک، سوءتغذیه و کمبود مصرف کلسیم و ویتامین D، نداشتن فعالیت های بدنی، مصرف الکل و زیاده روی در مصرف غذا و نوشیدنی های کافئین دار و غیره نقش مهمی در بروز این بیماری دارند. برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان باید از کودکی و نوجوانی تا میانسالی و سنین بالا مرتباً از غذاهائی تغذیه نمود که حاوی مقدار لازم و کافی کلسیم و ویتامین D هستند. مخصوصاً آفتاب گرفتن و از اشعه طبیعی خورشید برای ذخیره ویتامین D استفاده نمودن موضوعی است مهم. ورزش مرتب و مناسب می تواند نقش مهمی در سلامتی و استحکام استخوان ها داشته باشد. مصرف شیر و فرآورده های آن قسمت مهمی از نیاز پروتئین و کلسیم بدن را تأمین می کند. در ضمن پس از سن ۵۰ سالگی اندازه گیری تراکم استخوان و معاینات سالیانه توسط پزشک متخصص می تواند نقش مهمی در پیشگیری این بیماری داشته باشد. عوارض بیماری پوکی استخوان گاهی بسیار پیچیده و نگران کننده است زیرا هر ساله میلیون ها نفر در دنیا به همین علت زمین گیر می شوند و به دلیل شکستگی استخوان های لگن و دست و پا از ادامه کار و فعالیت های بدنی محروم می شوند.

 

آمار سخن می گوید

یک سوم از جمعیت نوجوانان و جوانان در آمریکا به عارضه چاقی دچار هستند. در دهه گذشته میزان چاقی و زیادی وزن در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله پنج برابر افزایش یافته و این رقم در کودکان ۱۲ تا ۱۹ ساله چشم گیرتر است. یک کودک ۴ ساله چاق تر از حد معمولی در سنین بزرگ سالی ۲۰ درصد بیشتر از دیگران به بیماری چاقی و عوارض آن دچار خواهد شد در حالی که این رقم در یک نوجوان چاق حدود ۸۰ درصد تخمین زده شده است.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com