افرادی که به ناراحتی های قلبی دچار هستند باید رژیم غذایی کم نمک را پیروی نموده و از بالا رفتن فشار خون و در نتیجه سکته قلبی جلوگیری کنند. آمار جدید حاکی بر این است که فقط یک سوم افرادی که به ناهنجاریهای قلبی دچار هستند چنین می کنند و بقیه ۶۶ درصد توجهی به رژیم غذایی و روش زندگی زیانبار بیماری قلبی ندارند.

در یک بررسی علمی بر روی ۱۱۶ نفر که به سکته قلبی دچار شده بودند معلوم گردید که به طور متوسط این افراد روزی ۲۶۷۱ میلی گرم سدیم به همراه رژیم غذایی دریافت می کردند، در حالی که مقدار سدیم توصیه شده برای افراد سالم حدود ۲۳۰۰ میلی گرم در روز بوده و این رقم برای افرادی که به بیماریهای قلبی و فشار خون دچار هستند کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم توصیه شده است. در این بررسی معلوم شد که درصد بالایی از بیماران توجهی به توصیه و اخطار پزشکان ندارند و در خوردن نمک و غذاهای شور زیاده روی می نمایند.

در آمریکا ۷۰ درصد سدیم مصرفی به همراه غذاهای از پیش تهیه شده تامین می گردد. در صنعت غذاسازی سدیم نقش مهمی را در پیشگیری از فاسد شدن غذا بازی کرده و نمک سبب طعم و مزه مخصوص می شود که متاسفانه مردم به آن علاقمند هستند و به مصرف آن عادت می کنند. به طور کلی افرادی که در بیرون از منزل و در رستورانها یا Fast Food استفاده می کنند گاهی چند برابر مورد لزوم و توصیه شده سدیم دریافت می دارند که به تدریج سبب ازدیاد فشار خون و بیماریهای قلبی از جمله سکته قلبی می شود.

عده ای از مردم به نمک اعتیاد دارند و نچشیده به غذای آماده مقدار زیادی نمک اضافه می کنند که کار خطرناکی است. این افراد می توانند با جمع آوری نمک دانها در منزل و استفاده از ادویه جات طبیعی مانند فلفل و نعناع و غیره به تدریج عادت شورخوری را ترک کنند. در خانواده هایی که عادت به شورخوری دارند کودکان و جوانان نیز به این عادت خو می گیرند که در میانسالی و بزرگسالی سبب دردسرهایی می گردد.


زردچوبه از بروز چاقی جلوگیری می کند


زردچوبه ادویه ای است که مصرف آن در کشورهای آسیایی بویژه هند و خاورمیانه به شدت رواج دارد و مردم از هزاران سال قبل به خواص غذایی و دارویی آن پی برده اند. در طب سنتی کشورهای مورد بحث از زردچوبه برای درمان ناهنجاری دستگاه گوارش، خستگی، دردهای مفاصل و غیره استفاده می شود. در سالهای اخیر طب مدرن توجه مخصوص به این ادویه قدیمی مبذول داشته و تحقیقات زیادی درباره آن به عمل آورده است. انستیتوی ملی بهداشت (NIH) آمریکا طی بررسیهای جالب علمی معلوم ساخته که زردچوبه و مواد موجود در آن حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدانهای قوی، ترکیبات ضدسرطان و همچنین موادی هستند که از بروز و پیشرفت التهاب بدن جلوگیری می کنند. یافته های جدید مراکز پزشکی معروف و سرشناس آمریکا ثابت نموده که زردچوبه می تواند چربی رژیم غذایی را در بدن به سوخت و ساز (متابولیسم) رسانیده و در نهایت از بروز چاقی جلوگیری کند. شاید مردم هند و آسیای جنوب شرقی که به طور کلی دارای وزنی ایده آل و طبیعی هستند مدیون زردچوبه رژیم غذایی باشند که در کنار عادات غذایی مخصوص و روش زندگی سالم چاقی و وزن زیاد را از آن منطقه ریشه کن نموده است.

بررسی علمی بر روی حیوانات آزمایشگاه حاکی بر این است که ترکیبات زردچوبه می تواند فعالیت دو ژن مخصوص را که در بروز چاقی نقش دارند از کار انداخته و در نتیجه نگذارد چربی در بافتهای بدن ذخیره شده و ازدیاد وزن را سبب گردد. در حال حاضر علاوه بر ادویه زردچوبه که در تهیه و مصرف غذا نقش دارد و مقدار زیادی از آن در سراسر دنیا به مصرف می رسد، اسانس و کپسول و پماد و پودر دارویی زردچوبه را هم می توان تهیه نمود. هنوز میزان مصرف روزانه زردچوبه به وضوح معین نگردیده و زیاده روی در خوردن آن مسلما مشکلاتی را در بدن به وجود می آورد. رنگ زرد طلایی زردچوبه و طعم مخصوص آن کیفیت غذاهایی را که با آن مخلوط می گردد، افزایش می دهد.


زردآلو را بهتر بشناسیم


در طب سنتی چین عقیده بر این است که زردآلو حاوی مقدار زیادی از هورمون جنسی است و به همین جهت خوردن آن به خانمهایی که برای باردار شدن مشکل دارند توصیه می گردد. این میوه خوش اندام و زیبا به علت محتویات بسیار مهم آن بهترین دوست قلب و عروق و نگهبان سلامتی چشم است. کیفیت و کمیت بتاکاروتن یا فرم اولیه ویتامین A موجود در زردآلو را در کمتر میوه ای می توان یافت. مثلا سه عدد زردآلو قادر است حدود ۲۸۰۰ واحد بین المللی از ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین نماید که رقمی است حدود ۵۵ درصد ویتامین A روزانه بدن یک شخص میانسال.

زردآلو علاوه بر بتاکاروتن حاوی مقدار زیادی لیکوپن، آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که در سلامتی بدن نقش دارد. نقش این ماده غذایی در پیشگیری سرطانهای پروستات و لوزالمعده ثابت شده است و در کنار بتاکاروتن و مواد دیگر موجود در زردآلو می تواند سلامتی و بهزیستی قلب و عروق را تامین نماید. محتویات زردآلو سبب تقلیل کلسترول بد خون می گردد که خود در پیشگیری بیماریهای قلبی موثر است.

بتاکاروتن موجود در زردآلو از بروز بیماریهای چشمی مانند آب مروارید و گلوکوما جلوگیری می کند و از صدماتی که نور مستقیم به چشم وارد می آورد و سبب عوارض و ناهنجاریهایی می گردد، پیشگیری می نماید. طب سنتی بسیاری از کشورهای دنیا از عصاره هسته زردآلو برای درمان سرطان استفاده نموده و می نمایند. در سالهای ۱۹۲۰ دانشمندان در هسته زردآلو ماده شیمیایی Amygdalin را شناسایی کردند. این ماده شیمیایی در بدن تبدیل به ماده ای به نام Cyanide می شود که سبب از بین بردن سلولهای سرطانی می گردد. این ماده شیمیایی در سالهای ۱۹۷۰ و پس از طی سالیان دراز تحقیقات علمی Laetrile نامیده شد و در حال حاضر مراکز تحقیقات پزشکی از این ماده شیمیایی برای درمان سرطان به طور تجربی استفاده می نماید.

با وجودی که این ماده شیمیایی هنوز به طور رسمی به عنوان داروی ضد سرطان شناخته نشده ولی در بسیاری از کشورهای دنیا مثلا مکزیک رسماً از آن به عنوان دارو استفاده می گردد.


تحریم محصولات چغندرقندی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند


بررسیهای علمی بر روی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان، از خطرات مصرف غذاهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند، خبر می دهند و هر روز مردم بیشتر به این حقیقت پی می برند و از مصرف آنها دوری می کنند.

در روزهای اخیر هفتاد کمپانی بزرگ و سرشناس غذایی محصولات چغندرقند مانند قند و شکری را که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند (محصولات GM) تحریم و از خرید و پخش آن خودداری نموده اند. برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ بذر چغندری که برای پیشگیری از عفونت های میکربی و ویروس و همچنین جلوگیری حمله حشرات از نظر ژنتیکی تغییراتی در آن به وجود آمده بود، به بازار عرضه گردید و امروز محصولات آن در زنجیره مواد خوراکی وارد شده و به طور مسلم در سالهای آینده ناهنجاریهایی را در مصرف کنندگان این دسته از غذاها به وجود خواهد آورد. کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن و آلرژی چند نمونه از عوارض مورد بحث بوده و در ضمن این گیاه می تواند تغییرات چشمگیری در طبیعت به وجود آورد که از بین رفتن زنبورهای عسل و پروانه ها و حشرات مفید از جمله آنهاست. متأسفانه کمپانیهای بزرگ و دست اندرکاران بهداشت بسیاری از کشورهای دنیا توجهی به پی آمد دستکاری های ژنتیکی غذاها ندارند و صرفاً به خاطر نفع شخصی و ندانم کاری نسل گیاهان را عوض می کنند و در نهایت فاجعه ای غیرقابل برگشت به وجود می آورند.

در کشورهای صنعتی طبق مقررات جدید غذاهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند باید مشخص شوند و روی برچسب های بسته بندی آنها باید ذکر شود که حاوی غذاهای GM هستند، در این صورت باید دقت نمود و از خرید و مصرف این دسته از غذاها خودداری کرد و به کلی آن را تحریم نمود تا دیر نشده و بذرهای اصلی و دست نخورده گیاهان به کلی از بین نرفته اند، بشر بتواند به روش چند هزار ساله تهیه و مصرف غذای سالم برگردد و به خاطر محصولات به ظاهر سالم تر و مقاوم در برابر آلودگیها که توسط تغییرات ژنتیکی به وجود آمده و خطرناک است زندگیش راتباه نکند.