دوشنبه ۲۲ فوریه مراسمی به مناسبت روز جهانی زبان مادری و تقدیر از دکتر رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو در محل پارلمان برگزار شد. در

شهروند ۱۲۷۱ – پنجشنبه ۴ مارچ ۲۰۱۰


 

دوشنبه ۲۲ فوریه مراسمی به مناسبت روز جهانی زبان مادری و تقدیر از دکتر رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو در محل پارلمان برگزار شد. در این مراسم که از طرف جامعه ی بنگلادشی انتاریو برگزار شده بود، تعدادی از وزرای کابینه، نمایندگان پارلمان انتاریو از احزاب لیبرال، محافظه کار و دمکرات جدید و نیز نمایندگان مجلس عوام (پارلمان فدرال کانادا) شرکت داشتند. به علاوه حدود ۲۰۰ نفر از طرف جامعه ی بنگلادشی و نیز مهمانانی از جوامع دیگر نیز در این مراسم حضور داشتند.


 

در ابتدای مراسم آقای محمد ارشاد، یکی از بنیانگزاران اتاق بازرگانی کانادا ـ بنگلادش به مهمانان خوشامد گفت و سپس ویدیویی با عنوان "بنگالی ـ زبان مادری من" به نمایش درآمد. در بخشی از این فیلم جریانات ۲۱ فوریه سال ۱۹۵۲ در دانشگاه داکار (پایتخت بنگلادش) که در آن تعدادی از دانشجویان معترض به منع زبان بنگالی و تحمیل زبان اردو به مردم پاکستان شرقی آن روز (بنگلادش امروز) توسط اتش پارکستان کشته شدند، به نمایش گذاشته شد.

گفتنی ست استقامت مردم پاکستان شرقی در برابر تحمیل زبانی دیگر به آنها و کشته شدن تعدادی از جوانان که مدافع زبان مادری خود بودند، تأثیر عمیقی در روحیه ی مردم بنگلادش به جای گذاشته است، به طوری که بنا به ابتکار دولت بنگلادش سازمان ملل متحد روز ۲۱ فوریه را به عنوان روز جهانی زبان مادری اعلام کرده است و پس از آن تعداد زیادی از کشورهای جهان این روز را به عنوان روز جهانی زبان مادری در کشور خویش به رسمیت شناخته اند، لذا جای تعجب نیست که جامعه ی بنگلادشی کانادا از تصویب لایحه ی پیشنهادی دکتر مریدی در پارلمان انتاریو به تاریخ ۲۸ می ۲۰۰۹ خشنود شدند و در بزرگداشت این روز و تصویب لایحه مذکور مجلس جشنی برگزار کردند.

در این مراسم، دکتر رضا مریدی به عنوان "مهمان مخصوص" شرکت داشت. وی در سخنان خود ضمن تشکر از جامعه بنگلادشی و اتاق بازرگانی کانادا ـ بنگلادش، به خاطر برگزاری این مراسم اظهار داشت، زبان مادری وسیله ای ست که انسان توسط آن برای اولین بار با محیط اطراف خود و بویژه با مادر خویش ارتباط برقرار می کند و به همین خاطر است که بدان زبان مادری می گویند نه "زبان پدری"! به علاوه زبان مادری بخشی از هویت هر انسانی است که در تکامل شخصیت هر اسنان و بویژه در مراحل اولیه آموزش نقش بسیار مهمی را بازی می کند. امروزه متخصصان آموزش و پرورش همگی تاکید دارند که آموزش هر کودک باید به زبان مادری آغاز و در سال های بعدی کودک زبان های دیگر را نیز یاد بگیرد.

دکتر مریدی افزود: در دنیا حدود ۶۰۰۰ زبان وجود دارد در حالی که کشورهای جهان کمتر از ۲۰۰ کشور است. بدین ترتیب می توان گفت که به طور متوسط در هر کشور مردم به ۳۰ زبان صحبت می کنند.

دکتر مریدی با اشاره به دوزبانه بودن کانادا و رسمی بودن زبان های انگلیسی و فرانسه، به وجود امکانات دولتی برای آموزش زبان های دیگر اشاره کرد و آنها را عملاً زبان های رسمی خواند.

 

دکتر مریدی با اشاره به اینکه قبول رسمیت زبان مادری ملیت ها در درون کشورهای جهان یکی از راه های رسیدن به ایده آل دهکده ی جهانی است افزود: زبان همانند دیگر جنبه های هنری بشر از قبیل موسیقی، آواز، نقاشی، رقص و غیره از ذخایر فرهنگی بشریت است و آنانی که در راه تحقیر و از بین بردن زبان ها کوشش می کنند در واقع به ذخیره فرهنگی و تمدن بشریت صدمه می زنند.

دکتر مریدی توصیه کرد که کودکان و مردم جهان حداقل به سه زبان تکلم کنند، ابتدا زبان مادری خود را یاد بگیرند و به تدریج زبان مشترک کشورشان و بعد زبان بین المللی انگلیسی را فراگیرند.

وی ضمن صحبت خود به جنگ ها و تشنجات جهانی که اکثراً ریشه در اختلافات ملی ـ مذهبی ـ فرهنگی و زبانی دارد، اشاره کرد و پذیرش زبان های مادری در کشورهای جهان را کمکی به ثبات سیاسی کشورها و صلح جهانی خواند.

در این مراسم پیام های آقای یعقوب علی سفیر بنگلادش در کانادا، آقای خالد اکبر ژنرال کنسول افغانستان، آقای مایکل ایگناتیف رهبر حزب لیبرال کانادا، آقای دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو، آقای جیسون کنی وزیر مهاجرت کانادا، آقای تیم هوداک رهبر حزب محافظه کار انتاریو، خانم آندریا هوروات رهبر حزب دموکرات جدید انتاریو، آقای دیوید میلر شهردار تورنتو، آقای فرانک اسکارپیتی شهردار مارکهام و خانم لیندا جانسون شهردار وان قرائت شد و پس از آن آقای یاما شیتا ژنرال کنسول ژاپن و آقای جرج اسمیترمن کاندیدای شهرداری تورنتو طی بیاناتی اهمیت روز جهانی زبان مادری را یادآوری کردند.

در پایان مراسم طی تشریفاتی لوح زیبایی از طرف اتاق بازرگانی کانادا ـ بنگلادش به دکتر رضا مریدی اهدا شد و مراسم با پذیرایی مهمانان ادامه یافت.