والدین سالمند مهاجران کمتر پذیرفته خواهند شد

جیسون کنی، وزیر مهاجرت دولت محافظه کار، به جاه طلبی معروف است. خیلی از کله گنده های حزب او را از بهترین شانس های جانشینی هارپر در دفتر نخست وزیری می دانند. همین است که طرح های این وزیر مهاجرت پر سر و صدای هارپر برای “اصلاحات” در نظام مهاجرتی نیز کم بلندپروازانه و جاه طلبانه نیستند.

کنی، که حالا با وجود دولت اکثریتی که حزبش برده، چهار سالی وقت دارد هر چه دلش خواست با نظام مهاجرتی کشور بکند، این هفته هنگام گزارش سالیانه ی خود اعلام کرد تعداد پذیرش مهاجران برای سال آینده را افزایش نمی دهد اما می خواهد تغییراتی در نظام به وجود بیاورد که تمام مشکلات جمعیتی و نیروی کار کشور را حل کند.

البته گروه های مدافع حقوق مهاجران حق دارند که نگران تصمیمات وزیر راست گرای مهاجرت باشند و این تصمیمات هرچقدر “جاه طلبانه تر” نگرانی هم بیشتر.

این نگرانی ها بخصوص به این خاطر است که نشان می دهد کنی، که در دوران دولت اقلیت سعی می کرد خود را نزدیک با جوامع قومی و مهاجر نشان دهد، می خواهد به بهانه “جوان تر” و “حرفه ای تر” کردن مهاجران جلوی ورود بسیاری از آن ها را بگیرد: مثلا والدین سالمند مهاجران که در نظر راست گرایان آوردن شان به کشور زیادی خرج روی دست دولت می گذارد.

جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا

به گزارش کندین ایمیگرنت، کنی این هفته اعلام کرد میزان مهاجران از سالی ۲۵۰ هزار نفر کنونی بالاتر نخواهد رفت.

جالب این جا است که او گفت با محاسبات “منطقی” که نشان می دهد اگر کانادا بخواهد سن متوسط کشور را جوان تر کند و کمبودهای نیروی کارش را جبران کند باید تعداد مهاجران را سه برابر کند موافق است اما به نظرش کانادا “آماده” جذب این همه مهاجر نیست. او با اشاره به نظرسنجی وزارت منابع انسانی و توسعه مهارت های کشور که نشان می دهد ۴۷ درصد مردم گفته اند از سطوح مهاجرت راضی هستند و ۳۴ درصد خواهان کاهش دادن آن ها هستند، گفت اگر سیاستمداران به “نظر مردم در مورد مهاجرت” گوش ندهند این کشور هم به مشکلاتی مشابه اروپای غربی خواهد رسید.

او گفت با مدافعان حقوق مهاجرین که می گویند با افزایش مهاجرت می توان مشکلات جمعیتی، کمبودهای نیروی کار، مشکلات خانوادگی و پرونده های عقب مانده را در عین حال کم کرد مخالف است.

 

نظامی که کنی می خواهد

رویایی که جیسون کنی در مورد نظام مهاجرپذیری کانادا دارد اینچنین است: دستگاهی با بازده بالا که بهترین های جوان و درس خوانده ی جهان را می گیرد و در عین حال هم مشکلات نیروی کار کانادا را حل می کند و هم رقابتی بودن اقتصاد را بالا می برد. او در ضمن می خواهد مهاجرین بیش از یک سال منتظر مهاجرت نمانند و می گوید پس از چندین سال اصلاحات به این هدف خواهد رسید.

وزیر دولت هارپر می خواهد مهاجران اغلب جوان، با تحصیلات عالی و مسلط به انگلیسی یا فرانسوی باشند و از قبل از ورود شغلی برایشان آماده باشد تا بلافاصله “مشغول پرداخت مالیات” شوند و نه این که “خرج روی دست دولت بگذارند”.

دان دیویس، نماینده ی نیودموکرات ونکوور و مسئول مهاجرت در کابینه ی سایه ی این حزب، می گوید با بعضی اهداف کنی موافق است، اما نمی داند او چگونه قرار است به آن ها دست پیدا کند. دیویس به کندین پرس گفت: “مثل این است که بگوییم می خواهیم در ماه ژانویه آفتاب داشته باشیم. ایشان توضیح نمی دهد چطور. اهداف را تعیین می کند، اما نمی گوید چگونه قرار است به آن ها برسیم.”

کنی در ضمن گفته می خواهد با قوانینی جدید جلوی “ازدواج های تقلبی”  را که برای مهاجرت انجام می شوند، بگیرد.