شهروند ـ هر چیزی که درباره جیسون کنی، وزیر مهاجرت دولت هارپر، می دانید احتمالا با واقعیت مطابقت ندارد. کنی ۴۸ ساله، ستاره ی دوران استفان هارپر، نخست وزیر سابق، یکی از رسانه ای ترین وزرای یک دهه حکومت حزب محافظه کار بود. استفان هارپر در یک مهمانی حزب محافظه کار که شنبه شب در کلگری برگزار شد، از قصد جیسون کنی برای رهبری حزب محافظه کار پیشرو در آلبرتا و پیوستن به حزب راستی “رُز وحشی”(Wildrose)خبر داد. به گفته ی هارپر، کنی یک محافظه کار بسیار توانا، با ملاحظه و معتقد به اصول است.

jason-kenney

هارپر از محافظه کاران فدرال درخواست کرد که نهایت تلاششان را به کار گیرند تا کنی به عنوان رهبر حزب محافظه کار پیشرو در این ایالت انتخاب شود تا از این طریق مقدمات برای اتحاد نیروی راست فراهم شود.

اما نقل قول های فراوان و متضادی در مورد کنی وجود دارد. برخی معتقدند که جیسون کنی مردی سرشار از نقطه نظر و ایده های فراوان است. او همیشه و در هر زمینه ای حرفی برای گفتن دارد و می تواند از گفته هایش دفاع کند. حتی با این که مواردی همچون مهاجرت و منابع انسانی از زمینه های مورد علاقه ی حزب محافظه کار نیست، اما کنی با روی باز از این مقوله ها استقبال می کند. گاهی معلوم نیست که کنی از لحاظ اعتقاد سیاسی دقیقا بر کدام سکو ایستاده است، او سیاستمداری پر از تضاد و تناقض است. نگاهی به گذشته ی او بر این تضادهای شخصیتی  صحه می گذارد. پدر بزرگ جیسون کنی، مارت کنی، یک ستاره ی موسیقی جاز کانادایی بود و پدرش اهل ورزش. اما جیسون کنی خلاف هر دوی اینها بسیار اهل مطالعه و کتاب است. برخی می گویند که جیسون کنی اعتقادات مذهبی اش را در کارش دخیل می کند و این اعتقادات بر خط مشی های سیاسی اش تاثیرگذارند.

در کنار همه ویژگی ها، نقاط تاریکی هم در دوران وزرات جیسون کنی وجود دارد که قابل انکار نیست. او از مخالفان ازدواج  همجنسگراها بود. همچنین در زمان کار او به عنوان وزیر مهاجرت، حداقل زمان ممکن برای مهاجرت به کانادا چندین سال طول می کشید، اما به لطف رفتنش این زمان به چندین ماه تقلیل یافته است. کسانی که او را می شناسند می گویند جیسون کنی هرگز در آرزوی سمت رهبری نیست و معتقد است که “به جای کسی بودن باید کاری انجام داد”.

اگر جیسون کنی، این سیاستمدار پر از تضادهای فکری و رفتاری، برنده شود قصد دارد که طی تفاهم نامه ای با حزب راستی “وایلد روز” متحد گردد که در این صورت حزب جدیدی در اوایل سال ۲۰۱۸ شروع به فعالیت خواهد کرد.