شهروند ـ فرح طاهری: یکشنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۱۱ ، سمینار دیگری از مجموعه سمینارهای آگاه سازی در مورد سرطان به زبان فارسی از سوی گروه ایرانی حمایت از بیماران سرطانی برگزار شد.

 در این سمینار، که مثل همیشه از استقبال خوب ایرانیان برخوردار بود، پرفسور پرویز قدیریان استاد انکولوژی دانشگاه مک گیل و استاد تغذیه دانشگاه مونترال که خوانندگان شهروند سالهاست با نوشته های ایشان در صفحه تغذیه و بهداشت خانواده آشنا هستند، درباره ی تغذیه و سرطان گفت.

ایشان علل بروز سرطان را نام برد و از اینکه چگونه عادات غذایی سبب بروز سرطان می شود.

دکتر قدیریان توصیه های خود را در این زمینه مرتب در صفحه ی تغذیه شهروند تکرار کرده است، توصیه هایی همچون اجتناب از مصرف زیاد گوشت قرمز، چربی ها، غذای سوخته، مانده و کپک زده، غذاهای دودی و شور و … این مواد غذایی در ایجاد سرطان سهم دارند.

دکتر قدیریان گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیاه دانه، هسته انگور و دانه کتان را غذاهای معجزه گر خواند. از مزایای مصرف قهوه گفت و باز سبزیجات و میوه جات را در رژیم های غذایی در صدر جدول نشاند.

سخنرانان در سمینار

ایشان در پایان جمله ی همیشگی اش را گفت: بهترین رژیم غذایی مصرف همه نوع مواد غذایی در حد اعتدال است.

در ادامه دکتر سارا عرب، محقق سرطان در دانشگاه تورنتو، درباره استرس و رابطه اش با سرطان گفت. ایشان نیز نفس عمیق و مراقبه را برای رهایی از استرس مفید خواند و مثبت اندیشی را توصیه کرد.

دکتر عرب با استفاده از اسلاید، حاضران را به سفر درونی سلول ها برد و توضیح داد که در صورت داشتن استرس چه وضعیتی برای سلول ها به وجود می آید.

دکتر مجتبی بهشتی، جراح کلیه و مجاری ادرار در بیمارستان سیویک برمپتون، در مورد سرطان پروستات گفت. با بالا رفتن سن ریسک ابتلا به سرطان پروستات بیشتر می شود. سابقه ی داشتن این بیماری در خانواده ریسک دیگری ست. همچنین کمبود فیبر در رژیم غذایی و مصرف زیاد گوشت و چربی نیز می تواند به ابتلا به این بیماری کمک کند.

بهتر است از سن ۵۰ سالگی به بالا تست PSA آزمایش خون هر ساله انجام شود.

دکتر مژگان طارمی متخصص پرتودرمانی سرطان و فوق تخصص سرطان های ریه بیمارستان پرنسس مارگارت درباره ی سرطان پستان گفت.

ایشان نیز با استفاده از اسلاید این سرطان را تشریح کرد و از عوامل خطر آن گفت. بالا رفتن سن، سابقه خانوادگی، مدت طولانی در معرض هورمون بودن یعنی در سن پایین پریود شدن (۸سالگی) و دیر یائسه شدن (بالاتر از ۵۰ سالگی)، چاقی، مصرف مشروب.

دکتر طارمی ماموگرام را یکی از راه های تشخیص سرطان سینه خواند که از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۵ در انتاریو با استفاده از ماموگرام، ۳۵درصد از مرگ ومیر بر اثر سرطان پستان کم شده.

او افزود: بیشتر افراد مبتلا خودشان به وسیله آزمایش پستان با دست متوجه بیماری شان شده اند.

راه های درمان سرطان سینه، جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون تراپی است.

آخرین سخنران،  دکتر مرجان فتح الله پور، متخصص طبیعی درمانی، هومیوپت و دکتر طب چینی بود. او درباره ی محیط زیست و سرطان سخن گفت. دکتر فتح الله پور، از تجربه ی خودش در ابتلا به سرطان سینه و مراحل درمانش گفت که باعث کنجکاوی اش به دانستن بیشتر او در مورد زمینه های پیدایش این بیماری شده.

به گفته ی او، تخریب محیط زیست، استفاده از انواع مواد شیمیایی برای سم زدایی، مواد شیمیایی پاک کننده و شوینده، مواد آرایشی، آلاینده های مختلف و … محیطی آلوده برای انسان در روی زمین به وجود آورده که مسبب به وجود آمدن انواع بیماری هاست.

او با اشاره به گفته های سخنرانان پیشین و توصیه هایشان برای تغذیه بهتر، افزود: مگر چیز سالمی هم برای ما باقی گذاشته اند که استفاده کنیم.

در نهایت توصیه او نیز اجتناب از آلوده کردن بیشتر محیط زیست و دوری از استفاده مواد شیمیایی برای مصارف روزمره بود.

گفتنی ست دکتر شهرزاد اختری گردانندگی این سمینار را برعهده داشت و طبق رسم معمول، تقدیرنامه هایی به سخنرانان که داوطلبانه در این سمینارها شرکت می کنند، بویژه دکتر قدیریان که از مونترال برای حضور در کنفرانس به تورنتو می آید، تقدیم کرد.

در این سمینار مادر تایماز از وضعیت فرزندش گفت

در این سمینار، خانم الهام، مادر تایماز، نوجوانی که به سرطان خون مبتلاست و نیاز به پیوند مغز استخوان دارد، دقایقی با جمع صحبت کرد و از وضعیت فرزندش گفت. او که به سختی می توانست بغضش را فرو بخورد، از حاضران خواست تا دیگران را تشویق کنند تا در لیست اهداکنندگان مغز استخوان ثبت نام کنند. او گفت، تعداد ایرانیان حاضر در لیست بسیار کم است و برای چنین بیمارانی مثل تایماز، شانس پیدا شدن فرد اهداکننده، از میان جمعیت هموطن بیش از سایر ملیت هاست.

خانواده ی تایماز در ایران و اروپا و کانادا بسیج شده اند تا بلکه بتوانند برای این نوجوانی که عشق به زندگی در چشمان سیاهش می درخشد، اهداکننده ای بیابند. در سایت تایماز می توانید اطلاعات و شماره های تماس از کشورهای مختلف را پیدا کنید. لطفا چند دقیقه وقت خود را به خواندن و فرستادن اطلاعات به دوستان ایرانی تان اختصاص دهید تا بلکه به زودی لبخند بر لبان تایماز و خانواده اش ببینیم.

http://tymaz.webs.com