صبا قهاری دانش‌آموز سال ۱۲ دبیرستان اورچارد پارک در محله‌ی استونی کریک شهر همیلتون این هفته به نیویورک می‌رود تا در سازمان ملل علیه نابرابری‌ها 

 

شهروند ۱۲۷۲ ـ پنجشنبه ۱۱ مارچ ۲۰۱۰


 صبا در مقابل سازمان ملل

تعجبی نیست که امسال هشت مارس،‌ روز بین‌المللی زنان، توجه بسیاری به ایران جلب بود: قضیه فقط این نیست که زنان ایران تحت یکی از قرون وسطایی‌ترین و ضدزن‌ترین حکومت‌های جهان زندگی می‌کنند. نکته‌ی مهم‌تر اینجاست که زنان ایران همواره علیه این اوضاع مبارزه کرده‌اند و بخصوص در انقلاب جاری، نقش مهمی داشته‌اند. صحنه‌ی زنانی که به جنگ بسیج و سپاه می‌روند، امروز توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دیده شده است.

برای همین نباید تعجب کرد که وقتی دختران جوانی برای نمایندگی کشورها در کمیسیون زنان سازمان ملل انتخاب می‌شوند، نماینده کانادا، دختری ایرانی است که سفرش به ایران عزمش را برای دفاع از حقوق زنان جزم کرده است.

صبا قهاری دانش‌آموز سال ۱۲ دبیرستان اورچارد پارک در محله‌ی استونی کریک شهر همیلتون این هفته به نیویورک می‌رود تا در سازمان ملل علیه نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌های جنسیتی بین جوانان مبارزه کند.

انگیزه‌ی صبا اولین بار وقتی برافروخته شد که در تابستان گذشته به همراه مادرش از ایران بازدید کرد. تبعیضی که او علیه زنان در ایران مشاهده کرد او را بر آن داشت مدافع حقوق دختران و زنان در سراسر جهان شود. او می‌دید که چگونه نزدیک‌ترین اقوام هم سن و سال خودش نمی‌توانند لباسی که دوست دارند بپوشند و این تازه ابتدای تبعیض عظیم علیه آن‌ها در جامعه است.

جالب اینجاست که بر خلاف بسیاری نگاه‌های سطحی به مسئله‌ی زنان در ایران، صبا به درک درستی از مسئله زنان رسیده و مثلا مبارزات خود را برای بهبود وضعیت زنان در کانادا نیز ادامه داده است. او در مصاحبه با روزنامه‌ی هملیتون اسپکتیتور توضیح می‌دهد که چطور داغ تبعیض جنسیتی را حتی در کانادا نیز حس کرده است: اولین بار در کلاس ۸ وقتی که دوستش که هوادار پر و پا قرص فوتبال بوده اجازه نیافته تیم فوتبال دختران درست کند. صبا در ضمن متوجه شده که در همین کانادا هم رسانه‌ها به دختران به «شیوه‌ای خاص» نگاه می‌کنند. او در ضمن به نکته‌ی بسیار مهم تبعیض‌های اقتصادی علیه زنان نیز اشاره کرده است.

او پس از بازگشت از ایران با کارزار «من دخترم» (I am a girl)  در کانادا آشنا شد که حامی عدالت اجتماعی برای کودکان در کشورهای توسعه‌یافته است و برای پایان فقر کودکان تلاش می‌کند. او اکنون با این کارزار همکاری می‌کند.

صبا و دوستانش در کمپین برای اینکه من دختر هستم  

او و یک نفر دیگر انتخاب شده‌اند تا به عنوان نمایندگان کانادا به جلسه‌ی امسال کمیسیون سازمان ملل در مورد وضعیت زنان سفر کنند. یکی از اهداف آن‌ها این است که سازمان ملل ۲۲ سپتامبر را به عنوان روز جهانی دختران اعلام کند. صبا در مورد این اعلامیه گفته است: «این راه خوبی برای بزرگداشت دخترهاست. راهی برای مطرح کردن مسائل و قدرت بخشیدن به آن‌ها… راه خوبی برای کسب اطمینان از این‌که دختران فراموش نمی‌شوند».

او می‌خواهد کانادا در میان دولت‌های حاضر در سازمان ملل پیشتاز دفاع از حقوق دختران باشد.

صبا این هفته به کانادا باز می‌گردد و به درس‌هایش ادامه می‌دهد. او می‌خواهد در دانشگاه وسترن انتاریو، علوم بیوپزشکی بخواند. آرزوی او در نهایت دندانپزشک شدن و کار کردن برای دندانپزشکان بدون مرز است.