خانم پدرام ۷۴ ساله، اهل هند در تاریخ ۲۷ ماه می، پس از غروب، ناگهان سنکوپ کرد. ضعف و بی حسی دست راست او را فرا گرفت به طوری که نمی توانست به راحتی آن را تکان دهد، صحبت کردن برایش مشکل شده بود. این ضعف تمام سمت راست او را درگیر کرده بود.


“من چه سبزم امروز
و چه اندازه تنم هشیار است!
نکند اندوهی، سر رسد از پس کوه.”
سهراب سپهری

خانم پدرام ۷۴ ساله، اهل هند در تاریخ ۲۷ ماه می، پس از غروب، ناگهان سنکوپ کرد. ضعف و بی حسی دست راست او را فرا گرفت به طوری که نمی توانست به راحتی آن را تکان دهد، صحبت کردن برایش مشکل شده بود. این ضعف تمام سمت راست او را درگیر کرده بود. فشار خون بسیار زیاد و در حدود ۱۱۰/۱۷۰ و ضربان نبض بسیار نامنظم بود. باید او را فوری به بیمارستان، بخش فوریت های پزشکی منتقل می کردند، ولی او امتناع می کرد. از بیمارستان رفتن می ترسید و با خود می اندیشید که اگر قرار باشد از این دنیا برود، دلش می خواهد در خانه خودش باشد. به ناچار پزشک همیوپات بر سر بستر او حاضر شد و فوری دست به کار گردید. ابتدا رمدی Gels.1m سه بار در روز برای سه روز و پس از آن روزی یک بار برای ۴ روز. علائم بیماری پس از یک هفته تغییر کرد. بنابر این داروی دیگری به نام Caust.1m روزی یک بار برای سه روز تجویز گردید. پس از این درمان، بی حسی و ضعف سمت راست او کاملا از بین رفت و تا دهم ماه جون، پس از ۱۴ روز، به بهبودی کامل رسید و بر تمام علائم hemiplegia غلبه کرد.
تعداد کسانی که با مشکلات قلبی به بخش همیوپاتی مراجعه می کنند بسیار اندک است، زیرا بسیاری از مردم از قدرت همیوپاتی در فوریتهای پزشکی آگاهی ندارند و تصور بیشتر افراد بر این است که درمانهای همیوپاتی به کندی صورت می گیرد. در صورتی که در موقع اضطراری، داروی مناسب به مقدار صحیح زندگیهای بسیاری را نجات داده است.
حمله قلبی در واقع فریاد قلب است برای خون بیشتر. هنگامی که خون به قلب نرسد اکسیژن به ریه ها راه نمی یابد و دردی که معمولا پشت جناح سینه حس می شود با نفس تنگی و احساس خفگی همراه است که اصطلاحا به آن Anginaگفته می شود که در واقع حاصل از تنگی عروق مربوطه است و موجب اختلال در جریان خون قلبی میگردد. گرفتگی عروق معمولا به خاطر تجمع چربی در دیواره رگها است بنابر این از خاصیت انعطاف دیواره کاسته شده جریان خون به سختی صورت می گیرد و نهایتا فرد دچار حمله قلبی می گردد. رایج ترین علائم عبارتند از:
۱ـ ناراحتی و درد در ناحیه چپ سینه
۲ـ نفس تنگی و احساس گرفتگی در سینه
۳ـ درد در ناحیه فک و در قسمت شانه ها
۴ـ درد ممکن است با عرق و یا بدون آن باشد.
۵ـ حالت تهوع، استفراغ
البته تشخیص فوری سکته از اهمیت زیادی برخوردار است و باید آن را از درد معده و اثنی عشر تمیز داد. ناراحتی های قلبی حاصل از گرفتگی عروق (IHD) ، به تدریج خود را در میانسالگی نشان می دهد و سپس به مرور زمان جدی تر می شود. افزایش فشار خون حاصل از تصلب شرائین پیشرفت ناراحتی های قلبی را سرعت می بخشد و احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را می افزاید. پارگی عروق در مغز باعث ایجاد لخته در سرخرگها شده خطر از کار افتادگی و فلج وجود دارد. علل سکته عبارتند از:
۱ـ فشار خون بالا
۲ـ تصلب شرائین
۳ـ خونریزی مغزی
۴ـ اختلال در کار دریچه های قلب
۵ـ امبولی (Embolism)
۶ـ شوکهای عاطفی که باعث Cataclysm می گردد.
مثلی است که می گوید: “همان طور که آتش چوب را می سوزاند، نگرانی زندگی را.” خوشبختانه در جعبه ابزار همیوپاتی، وسایل کافی برای غلبه به اینگونه بیماری ها وجود دارد و با در نظر گرفتن کل بیمار و ناراحتی های جسمی همراه با اختلالات عاطفی او می توان برای هر دردی، درمانی یافت. رایج ترین داروهای همیوپاتی در درمان بیماری های قلبی عبارتند از:
Aur,

Bell, Gels, Lach, Nat-m, Nut-V, Puls

و مهمترین رمدیها برای کاهش فشار خون و کاهش چربی خون و رفع تصلب شرائین عبارتند از: Bar-c, Bar-m, Aur-m
همانطور که می دانیم بدن افراد مسن به زمان بیشتری برای جذب چربی احتیاج دارد. معمولا مولکولهای چربی ۵ تا ۷ ساعت و گاهی حتی تا ۲۰ ساعت در خون می ماند تا بتواند جذب شود. داروی همیوپاتی Lecithin اگر قبل از خوردن غذاهای چرب مصرف شود به سرعت به جذب چربی کمک می کند و از رسوب آن به جدار دیواره رگها ممانعت به عمل می آورد. پس جذب و اکسیداسیون غذا به طور صحیح در پیشگیری از بیماریهای عروقی و قلبی از اهمیت به سزایی برخوردار است. به همین علت است که همیشه پزشکان تغذیه مناسب و ورزش کافی را توصیه می کنند.
خانم بداخلاق ۷۲ ساله ای با Hemiplegia (بی حسی یک طرفه بدن) به پزشک همیوپات مراجعه می کند. او سابقه حمله قلبی داشته و اکنون در رفع ادرار و مدفوع بی اختیار است. پس از بررسی معلوم شد که ریشه این شوک عاطفی بوده که به دنبال آن بیمار بسیار خشمگین و عصبانی شده است. پزشک همیوپات بلافاصله Staph1m را تجویز می کند که پس از سه هفته کاملا بهبود می یابد.
در خاتمه باید یادآوری کرد که در درمان بیماریهای مزمن باید به پزشک همیوپات مراجعه کرد تا با مهارت و صداقت به شما کمک کند تا سلامتی را به روح و جسم و جان خود بازگردانده، از موهبات زندگی لذت برید. برای اطلاعات بیشتر در مورد روشهای همیوپاتی به سایت اینترنتی www.CSH.com مراجعه فرمایید.
Canadian Society of Homeopaths

* سهیلا تولایی متخصص همیوپاتی و عضو انجمن همیوپاتی کانادا است.