تغذیه و بهداشت خانواده

  همه ما افرادی را می شناسیم که روزی دو پاکت سیگار می کشند و یا در تمام ایام زندگی شان سیگاری بوده اند ولی هنوز در سال های بالای زندگی سالم بوده و علامتی از بیماری های مربوط به سیگار را نشان نمی دهند. این حقیقتی است که همه محققان به رابطه مصرف سیگار و کوتاهی عمر باور دارند ولی باید قبول کرد که سیگار بر درصد بسیار ناچیزی از مردم دنیا به خاطر ژنتیک و یا عوامل دیگر اثری نخواهد داشت.

sigar-c

اخیرا مقاله ی جالب علمی در ژورنال معروف New England JM به چاپ رسیده که ثابت کرده افراد سیگاری به طور کلی ۱۰ سال کمتر از غیرسیگاری ها عمر می کنند. این حقیقت بار دیگر پس از صدها بررسی علمی و بیشتر از نیم قرن تحقیقات ثابت کرد که توتون و فرآورده های آن بیماری زاست و اگر چند نفری به سیگار اعتیاد دارند و عمر طولانی می کنند ممکن است به علت ژن های مخصوصی بوده و یا علل دیگری دارد که هنوز روشن نشده است.

فقط در آمریکا هر ساله بیشتر از ۴۴۰ هزار نفر سیگاری جانشان را از دست می دهند که متأسفانه ۴۹ هزار نفرشان به علت زندگی و یا کار با افراد سیگاری از بین می روند و خودشان سیگار نمی کشند.

سم مار داروی آینده بیماری های سرطان و قند

مطالعه ی جدیدی ثابت کرده که بعضی از ترکیبات موجود در سم مار قادر است در درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرطان و بیماری قند و فشار خون بالا نقش داشته باشد. تا به حال از سم مار برای درمان بعضی از بیماری ها و به صورت طب سنتی استفاده شده و مطالعات زیادی در این باره مخصوصا در یکی دو دهه ی گذشته انجام گرفته و ادامه دارد. دانشمندان استرالیایی باور دارند که می توان از ترکیبات سم مار و خنثی کردن خاصیت کُشندگی آن موادی تهیه و بیماری ها را درمان کرد. بررسی های اولیه نشان می دهند که این نظریه واقعیت دارد و اثر مواد خنثی شده در زهر سم مار قادر است به کلی سیستم ایمنی بدن را دگرگون نموده و با عوامل بیماری زا مبارزه نماید.

ضرر و زیان تازه داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون

قبلا گزارش شده بود که مصرف Statins یا داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون سبب بعضی از بیماری ها و ناهنجاری ها در بدن می گردد که بروز بیماری قند نوع دو یکی از آنها بود. اخیرا گزارش شده که مصرف این دسته از داروها موجب ضعف ماهیچه های بدن شده و سبب درد مفاصل و عضلات می شود. این بررسی نشان می دهد که ۲۰ درصد افرادی که به مصرف این گونه داروها عادت دارند به ضعف ماهیچه های بدن دچار می گردند که تشخیص آن ساده نخواهد بود زیرا این یکی از عوارض جانبی Statins است و تا به حال کسی از این موضوع خبر نداشته.

در حال حاضر داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون پردرآمدترین داروها در دنیا است، زیرا میلیون ها نفر به مصرف آن عادت دارند. فقط در آمریکا حدود ۸ میلیون نفر هر روز مجبور به مصرف این دسته از داروها هستند و اکثر آنها مسن بوده و عوارض جانبی جدید این داروها به تدریج درصد بالایی از آنها را زمین گیر می کند.

در ضمن در همین کشور یک نفر از هر یک هزار نفری که این داروها را مصرف می کند به نوعی بیماری مزمن ماهیچه ها دچار می شود که در نهایت سبب از کار افتادن کلیه ها می شود. متأسفانه در درصد بالایی از این بیماران حتی اگر مصرف Statins قطع شود باز عوارض جانبی آن در بدن سبب مشکلات پیچیده ای می شود. کارتل های دارویی با مهارتی خاص از چند دهه ی گذشته چنان مردم را از کلسترول ترسانده اند که متأسفانه بدون توجه به عوارض جانبی آن به مصرف دارو برای کنترل آن تن درمی دهند و تاروپود اعضای بدن خود را از بین می برند.

با خوردن ماست فشار خون خود را کنترل کنید

وقتی ماست برای چند روزی در خارج از یخچال نگهداری شود، در اثر تخمیر مواد موجود در آن مقدار زیادی ویتامین B تولید می گردد که در سلامتی بدن، مخصوصا هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش نقش دارد. مطالعه ی جدید در آمریکا ثابت کرده که خوردن مقداری ماست و به صورت مداوم سبب کاهش فشار خون شده و از بروز عوارض فشار خون بالا در بدن جلوگیری می کند. به عبارت دیگر افرادی که هر سه روز یک بار ماست می خورند ۳۱ درصد کمتر از دیگران به فشارخون بالا دچار می شوند. کلسیم موجود در ماست و ترکیبات حاصله از تخمیر آن نه تنها سبب سلامتی و بهزیستی بدن می شود، بلکه در کنترل فشار خون بالا نیز نقش مهم دارند.

ویتامین B در پیشگیری بیماری آلزایمر

یکی از علائم بروز بیماری آلزایمر کوچک و چروکیده شدن مغز است که در کنارش آمیلوئید نوعی پروتئین در سلول های مغزی افزایش می یابد و گردش خون را در عروق مغزی غیرطبیعی می سازد.

خوشبختانه بعضی از غذاها و ادویه جات مانند عصاره ی انگور و زردچوبه و ویتامین D از پیشرفت این سندروم جلوگیری و از کوچک شدن و چروکیدگی پیشگیری می کنند.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد مقاله ی علمی را به چاپ رسانیده اند که مصرف لازم و کافی ویتامین های B می تواند از چروکیدگی مغز جلوگیری نموده و در نتیجه از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری کند. در ضمن ویتامین D از به وجود آمدن و عملکرد نوعی امینواسید به نام هموسیستین (Homocysteine) که خطرناک است و سکته مغزی را افزایش می دهد جلوگیری می کند.

بهتر است باور کنید

زردچوبه یا Turmeric بهترین داروی ضد التهاب بدن (آرتریت) و قوی ترین آنتی اکسیدان است. curcumin موجود در زردچوبه اگر با مقداری فلفل مصرف شود بهتر و بیشتر در بدن جذب می شود.

زردچوبه داروی تقویت سیستم ایمنی بدن و دوست کبد می باشد و مهمتر از همه از پیری زودرس جلوگیری می کند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com